Sök:

Supermamma eller Kung av New York?

En kvalitativ studie om hur kända kvinnor och män skildras i skriven text i modemagasinen Elle och King


Genusforskning har visat på hur män och kvinnor skildras i medier och bildreklam där resultat visar att det finns tydliga skillnader i framställningen av kvinnor och män. I den här studien har reportage med kända kvinnor och män i två svenska modemagasin Elle och King analyserats. Syftet med undersökningen är att belysa på vilket sätt kvinnorna och männen skildras i reportagen i modemagasinen. En kvalitativ textanalys har gjorts av totalt tolv reportage, sex reportage från varje magasin, publicerade under december 2012 ? maj 2013. Med genusteorin och traditionella genusmönster som grund för analysen av materialet visar resultatet på både gemensamma mönster när det talas om den intervjuades jobb/karriär och även skillnader kvinnor och män emellan. Slutsatsen av studien är att den tydligaste skillnaden på hur kända kvinnor och män skildras, är att kvinnorna i större utsträckning än männen även skildras utifrån sitt utseende och vad de är förutom sin yrkesutövning, exempelvis skådespelare och mamma. De ämneskategorier som har undersökts i reportagen finns med i samtliga reportage på olika sätt, men det är detaljer rörande skönhet/utseende och familj/relationer som skiljer reportagen i Elle och King åt.

Författare

Mia Storm Komonen

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..