Sök:

Sökresultat:

97 Uppsatser om Magasin - Sida 1 av 7

Magasin GRÅ

Varning för mytbildning. Vi gick in i det här arbetet med två frågor. Vilka myter om varg finns? Hur ser dessa myter ut? Efter nio veckors arbete har vi funnit svaret..

Digitala magasin - En undersökning av huruvida förbättrad navigation och fler interaktionsmöjligheter kan förbättra läsupplevelsen av ett digitalt magasin på surfplattor

Nyligen har ett nytt medium för Magasin utvecklats - surfplattan. Magasinen som lanserats för plattan - de digitala Magasinen - har ännu inte till fullo funnit sitt uttryck och är inte alltid anpassade till den nya plattformen som läsarna läser på. Denna uppsats är en undersökning av huruvida förbättrade interaktions- och navigationsmöjligheter i dessa Magasin kan ge användaren en bättre läsupplevelse. Undersökningen grundar sig på ett remedieringsperspektiv och visar att det finns både fördelar - så som en snabbare navigation och ökade möjligheter för en individualiserad läsprocess och nackdelar - så som en längre inlärningsprocess och potentiell förvirring hos nya användare. Metoden som används i undersökningen är kvalitativa intervjuer med inslag av deltagande observation..

"Ingen välgörenhetsorganisation" : En kvalitativ intervjustudie om pressetik, integritet och ekonomi hos fem webbredaktörer på magasin i Stockholm.

Uppsatsen visar hur webbredaktörer på Magasin förhåller sig till marknadsekonomiska krav, de pressetiska reglerna och den journalistiska yrkesintegriteten.Webbredaktören på Magasin förväntas arbeta med journalistik samtidigt som hon arbetar närmare marknadsfrågor och annonsörer än vad en vanlig redaktör gör. För den traditionella journalisten är ett samarbete med annonsavdelningen oftast ett otänkbart scenario och en förolämpning mot de journalistiska yrkesidealen. Men för webbredaktören på ett Magasin är det en nödvändighet för att föra den egna produkten (webbplatsen) framåt.I uppsatsen analyseras webbredaktörens yrkesroll enligt 2000-talets journalistideal, definierade av Gunnar Nygren (2008). Resultaten visar att webbredaktörens yrkesroll fortfarande är under utveckling och därför är svår att klassificera. Forskningen är byggd på fem kvalitativa samtalsintervjuer med webbredaktörer på Magasin.I resultatdelen redovisas webbredaktörernas svar och resonemang kring bakgrund, yrkesroll, ekonomi och organisationsform. Resultatet av intervjuerna visar att webbredaktörerna har olika åsikter om hur förhållandet till företagets marknadsavdelning bör se ut.

Ett temporärt magasin Fallstudie av Västra Götalandsregionens centralmagasin i Vänersborg

Titel in original language: Ett Temporärt Magasin : Fallstudie av Västra Götalandsregionenscentralmagsin i VänersborgLanguage of text: SwedishNumber of pages: 37Keywords: conservation, preventive conservation, public art, temporary storageISSN 1101-.

Magasin - Produktutveckling av högkapacitetsmagasin

I dagsläget finns det ett antal tekniska lösningar på hur man kan lagra ett störreantal patroner i ett Magasin. Ser man till patroner av typen .22 Long Rifle, somär världen mest sålda typ av patron, finns det inga perfekta lösningar. De ärgenerellt osmidiga och tar upp stor volym. Ett av problemen är patronens form,där en bakre kant försvårar lagring av en större mängd patroner.I detta projekt har en ny modell av ett Magasin tagit form. Genom en idé baseradpå ett tidigare patent, formades ett Magasin med en kapacitet att lagra över 50patroner inom en begränsad volym.

Vad vill målgruppen kvinnor i åldern 20-35 ha för ämnesinnehåll och formkänsla i ett livsstilsmagasin för kvinnor?

Syftet med denna uppsats är att med en målgrupp som utgångspunkt undersöka vilken typ av formspråk och känsla de vill ha gällande utseende och innehåll i livsstilsMagasin. Den målgrupp som är överrepresenterad inom denna kategori av Magasin är kvinnor i åldrarna 20-35. Vi har därför avgränsat oss till denna målgrupp i vår undersökning. För att få svar på frågeställningen ?vad vill målgruppen kvinnor i åldern 20-35 ha för ämnesinnehåll och formkänsla i ett livsstilsMagasin för kvinnor?? har vi genomfört en enkätstudie och en workshop.

Geokemisk karakterisering av anrikningssand från magasin 1 och 1B, Kristineberg, med fuktkammarförsök

I närheten av gruvområden kan vittring av sulfidmineral producera surt lakvatten innehållande höga metallhalter vilket kan ge skadlig påverkan på omkringliggande natur. På grund av de stora avfallsmängderna som gruvindustrin producerar och dess potential för negativ miljöpåverkan är effektiva efterbehandlingar av gruvavfall viktiga. I Kristineberg, i norra Sverige, påbörjades brytning av zink och koppar 1940. Sulfidrik anrikningssand har deponerats i fem Magasin inom gruvområdet fram till 1994. Magasin 1 och 1B efterbehandlades 1996.

En text- och bildanalytisk studie om hur kommersialism och etnocentrism kan komma till uttryck i svensk resejournalistik

Denna uppsats belyser på vilka sätt etnocentrism och kommersialism kommer till uttryck i analyserat resejournalistiskt undersökningsmaterial. Med hjälp av metoden kritisk lingvistik har utvalda svenska textreportage analyserats för att finna underliggande värderingar som kommersialism och etnocentrism bidragit till. Varje textanalys kompletteras med en mindre bildanalys. Studien är komparativ och jämförelser sker dels mellan dagstidning och Magasin, dels över en tidsperiod av 20 år. Frågeställningar som besvaras är vilka uttryck finns för etnocentrism respektive kommersialism i de utvalda reportagen samt finns skillnader i tendenser mellan dagspress och Magasin och hur har det utvecklats över tid.

Uppföljning av dagvattenmagasin på Lärkgatan i Växjö stad. : Monitoring of storm water management on Lärkgatan in Växjö city.

DagvattenMagasin byggs för att fördröja och avlasta ledningssystemet dådagvattenmängderna i dem är stora för att sedan leda tillbaka vattnet i ledningssystemetnär vattenmängderna har sjunkit.Examensarbetet syftar till att undersöka och analysera vad som behövs göras för attanvända ett dagvattenmagsinet som är dimensionerat för tioårsregn redan vid femårs- ochtvåårsregn.Arbetet grundas på fältstudier och analys av hur systemet är uppbyggt. Beräkningar hargjorts för studera flöden i ledningar och fyllnadsgrad i Magasin. Resultatet visar att det ärmöjligt att med relativt enkla åtgärder kunna utnyttja det aktuella Magasinet redan vid 2-och 5-årsregn..

KARUSELLEN - ett magasin om vikariesituationen i mediebranschen

KARUSELLEN - ett Magasin om vikariesituationen i mediebranschen..

Chefredaktörens invit : en analys av genren veckotidningsledare

Uppsatsen är en diskursanalys och retorisk analys av genren veckotidningsledare. Den undersöker hur veckotidningsledarna svarar mot de kontextuella kraven att marknadsföra tidningen, att underhålla läsaren och att liera sig med läsaren. Det undersökta materialet utgörs av ledarsidor från tidningarna Veckorevyn, Amelia, M-Magasin och Slitz. Uppsatsen visar hur ledarsidorna präglas närhetsskapande strategier som konversationalisering, humor och bekräftande av likheter..

Solcellsanläggningar - Ett kandidatexamensarbete för Stockholms Hamnar

Detta projekt görs på uppdrag av Stockholms Hamnar.  Företaget har ett mål att fram till år 2020 reducera sitt beroende av elnätet med 50 procent. Ett led i denna utveckling är den solcellsanläggning som sedan juni 2013 är i bruk på taket till fastigheten Magasin 6 i Frihamnen i Stockholm. Stockholms Hamnar ska nu uppföra två nya anläggningar i Stockholm och Kapellskär.Rapportens syfte är att rekommendera möjliga placeringar av de nya anläggningarna samt att utvärdera den befintliga anläggningen på Magasin 6. Dessutom undersöks optimal lutning på solcellsmoduler och vilken påverkan nedsmutsning har på solcellers effekt.Rapportens första del redogör för begreppet solinstrålning, solcellens princip samt hur nedsmutsning och modullutning inverkar på effektleverans.

Skillnaden i upplevelse mellan pappersmagasin respektive
digitala magasin

Vi läser idag allt mer tidningar på Internet och det har länge diskuterats om det papperslösa samhället. Många studier har gjorts inom ämnet och inriktar sig på läsbarhet, användbarhet och andra faktorer som spelar in vid läsning både på papper och webb för att försöka utröna om det går att ersättas digitalt. Men ingen studie inriktar sig på att undersöka upplevelsen. Denna undersöknings syfte var att ta reda på om det fanns någon skillnad i upplevelse mellan att läsa ett pappersMagasin respektive ett digitalt och i så fall hur den ter sig. Åtta testpersoner ingick i undersökningen där de fick läsa både ett pappersMagasin samt dess digitala motsvarighet och under tiden förklara sina känslor.

Polygama äktenskap i den islamiska rättstraditionen

Denna uppsats belyser på vilka sätt etnocentrism och kommersialism kommer till uttryck i analyserat resejournalistiskt undersökningsmaterial. Med hjälp av metoden kritisk lingvistik har utvalda svenska textreportage analyserats för att finna underliggande värderingar som kommersialism och etnocentrism bidragit till. Varje textanalys kompletteras med en mindre bildanalys. Studien är komparativ och jämförelser sker dels mellan dagstidning och Magasin, dels över en tidsperiod av 20 år. Frågeställningar som besvaras är vilka uttryck finns för etnocentrism respektive kommersialism i de utvalda reportagen samt finns skillnader i tendenser mellan dagspress och Magasin och hur har det utvecklats över tid.

Varumärkets funktioner ? funkar de? : En diskussion om relationen mellan dubbel identitet och det utvidgade skyddet för kända varumärken

Denna uppsats belyser på vilka sätt etnocentrism och kommersialism kommer till uttryck i analyserat resejournalistiskt undersökningsmaterial. Med hjälp av metoden kritisk lingvistik har utvalda svenska textreportage analyserats för att finna underliggande värderingar som kommersialism och etnocentrism bidragit till. Varje textanalys kompletteras med en mindre bildanalys. Studien är komparativ och jämförelser sker dels mellan dagstidning och Magasin, dels över en tidsperiod av 20 år. Frågeställningar som besvaras är vilka uttryck finns för etnocentrism respektive kommersialism i de utvalda reportagen samt finns skillnader i tendenser mellan dagspress och Magasin och hur har det utvecklats över tid.

1 Nästa sida ->