Sök:

Rum för barn


Arkitektur a?r en scen fo?r liv. Den skapar mo?jligheter, formar fo?rutsa?ttningar. Denna byggnad a?r ritad utifra?n barn, fo?r att underso?ka vad det kan ge arkitektur att utga? fra?n ett specifikt subjekt, samt hur arkitekturen kan agera fo?r det subjektet och understo?dja dess behov.Utformningen har a?ven, pa? en sto?rre skala, utga?tt fra?n en fra?gesta?llning om hur en byggnad kan agera i stadsrummet, hur intentioner kan o?versa?ttas, hur tydlighet kan vara genero?s.Projektet tar sta?llningen att generella rum som ska vara ?bra fo?r allt? a?ven blir lika da?ligt fo?r allt. A?ven ?generella? rum sa?tter gra?nser. Kan man ge mer genom att programera specifikt och vara tydlig med hur rummet ska agera och fo?r vem?Det finns vissa generella ?sanningar? om en fo?rskoleverksamhet . Samtidigt a?r det enorm skillnad pa? en 2-a?ring och en 3-a?ring. Uto?ver detta varierar behov under en dag. ? Utmaningar som denna byggnad tar sig an.Fo?r att kunna jobba med specificitet var en viktigt del av processen att intervjua personal pa? fo?rskolor och o?versa?tta information - ba?de om a?ldersgrupper, dess intressen och behov, och hur verksamheten fungerade - till aktiviteter; och utifra?n dem till rumsliga ide?er.Byggnaden a?r baserad pa? ett griddsystem som skapar ramar att arbeta med denna specifika programering inom, och som ocksa? organiserar byggnaden pa? ett mycket strukturerat sa?tt (se diagram).Fo?rskoleverksamheten a?r uppdelad i a?tta avdelningar med fyra a?ldersgrupper (1-6 a?r). Alla avdelningar a?r baserade pa? samma ide? om procession och scenarion uto?ver de grundla?ggande kraven som kom ur intervjuerna (sa? som o?versikt och mo?jlighet att sta?nga av) men sen a?r denna grund (det ?generella?) specialanpassat efter a?ldrar, fra?mst mha skala pa? rum och rumselement och baserat pa? aktiviteter och behov. Denna uppdelning ger ocksa? varje barn en trygghet och mo?jlighet att ro?ra sig fritt inom ?sitt hem? i byggnaden fritt. Rummen har utformats dels med tanke pa? pa? olika a?ldersgruppers behov men a?ven med tanke pa? bygganden som en ?tredje pedagog? som kan sto?dja fo?rskolepedagoerna - till stor del genom att vara anpassade fo?r barnen - men a?ven genom att underla?tta kontakt och samverkan.Inom ramarna som skapas anva?nds material till funktionella a?ndama?l men framfo?rallt fo?r att fo?rsta?rka upplevelsen av rumsskillnader, da? avdelningarna a?r baserade pa? behovet att ba?de kunna ha o?versikt, sta?nga av,och fo?r barn att kunna ro?ra sig fritt. Systemet utnyttjas ocksa? fo?r att skapa variation i ho?jdled som bidrar till upplevelsen. Denna vertikala ro?relse, eller kna?ckningarna av taket, har integrerats med behov av ljusinsla?pp. Detaljer ska sto?dja intentioner. Ho?jden pa? do?rren till toalettba?set mo?jliggo?r att man kan vara avskild utan att ka?nna sig insta?ngd.En tydlig inga?ng var ocksa? att skapa la?sbara rum fo?r att sta?rka barnens ka?nsla av sja?lvsta?ndighet (tillsamans med tillga?ngliggo?randet) och en trygghet - som ger sto?rre mo?jlighet att utnyttja rummen och testa dess gra?nser. A?ven om rum- men a?r specifikt programerade undviker de att sa?ga hur man ska agera - vad man ska bygga, hur man a?r pa? en lutning, vilken position som a?r sko?n att sitta i - och fo?rso?ker snarare locka till utforskning och utveckling hos barn av hur man kan fo?rha?lla sig till olika typer av rumsligheter, och i fo?rla?ngning utveckla relationen till sin omva?rld.A?ven uta?t a?r byggnaden tydlig; ho?jdskillnader bildar rumsavskiljande element mellan det publika och de mer privata fo?rskolega?rdarna. Byggnaden o?ppnar sig mot gatan, erbjuder en riktning o?ver taket med en tydlig slinga som kopplar stadsrummet med parken genom taklandskapet. Det erbjuds en plats fo?r olika ?grupper? att mo?tas - vid specifika punkter och valda tillfa?llen. 

Författare

Jenny Övergaard

Lärosäte och institution

KTH/Arkitektur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..