Sök:

Rapid Exchange Solution (RES)

En mekanisk omlastningslösning för horisontell överföring av containrar mellan olika transportmedel


Detta examensarbete genomfördes våren 2013 på Karlstads universitet där TD Rail & Industry i Västerås stod som uppdragsgivare. Projektet innefattade att kartlägga nuvarande omlastningslösningar av enhetslaster mellan järnvägstransporter och vägtransporter, och utarbeta en konceptuell omlastningslösning med fokus på att öka järnvägstransporternas flexibilitet gentemot vägtransporterna. Där vikten lades på att utarbeta ett välarbetat helhetskoncept.Projektet genomfördes med designprocessen som grund och innehöll bland annat momenten; förstudie, kravspecificering, idégenerering, konceptval m.m.Resultatet blev en vidareutveckling av det redan befintliga systemet CCT som bygger på horisontell överföringsteknik och möjliggör därför omlastning av enhetslaster direkt under kontaktledning. Skillnaden mellan RES och CCT är att man tagit bort ombyggnationen av tågvagn och lastbilschassi, som var en av CCTs stora svagheter, genom två hydrauliska ?teknikplattor?. Tack vare detta tillsammans med sin låga investeringskostnad/driftkostnad öppnar RES nya möjligheter för omlastning på fler strategiska punkter direkt utmed järnvägsnätet och därmed ökar järnvägstransporternas flexibilitet.Som vidareutveckling av RES föreslås ett samarbete med CCT där man initialt utför mer detaljerade beräkningar på teknikplattorna.

Författare

Jimmy Bovin

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..