Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Godstransport - Sida 1 av 1

Kvalitetssäkring av godstransport: En studie om sidobalken på Scania Ferruform

Detta examensarbete är utfört på Scania Ferruform AB i Luleå, helägt dotterbolag till Scania. Scania och Ferruform arbetar ständigt med förbättringar där en del av förbättringsarbetet handlar om att minimera avvikelser som uppkommer i produktionen. Sidobalken har under en längre tid omgärdats av avvikelser när det gäller hantering och transport av produkten. Företaget har idag en önskan om att kunna minska de negativa orsaker som påverkar produkten sidobalk. Examensarbetets syfte har varit att se över vad som händer under hantering och Godstransport av sidobalken samt säkra kvaliteten av processen fram till produktionsort.

Godstransport mellan kvalitets- och priskonkurrens

Uppsatsens syfte är att ta reda på enskilda revisorers uppfattning om penningtvättslagens eventuella påverkan på revisorns arbete och kundrelation. Dessutom undersöker uppsatsen enskilda revisorers syn på om de anser att de har förutsättningarna som krävs för att följa penningtvättslagen. Studien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod. Fem revisorer med lång erfarenhet inom revisionsbranschen har blivit intervjuade och därmed bistått med sina åsikter.Enligt lag (2009:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism är revisorer skyldiga att granska och anmäla transaktioner som kan misstänkas vara penningtvätt eller finansiering av terrorism. Revisorerna är även skyldiga att ha god kundkännedom, vilket bland annat innebär att de skall göra noggranna identitetskontroller.

Rapid Exchange Solution (RES) : En mekanisk omlastningslösning för horisontell överföring av containrar mellan olika transportmedel

Detta examensarbete genomfördes våren 2013 på Karlstads universitet där TD Rail & Industry i Västerås stod som uppdragsgivare. Projektet innefattade att kartlägga nuvarande omlastningslösningar av enhetslaster mellan järnvägstransporter och vägtransporter, och utarbeta en konceptuell omlastningslösning med fokus på att öka järnvägstransporternas flexibilitet gentemot vägtransporterna. Där vikten lades på att utarbeta ett välarbetat helhetskoncept.Projektet genomfördes med designprocessen som grund och innehöll bland annat momenten; förstudie, kravspecificering, idégenerering, konceptval m.m.Resultatet blev en vidareutveckling av det redan befintliga systemet CCT som bygger på horisontell överföringsteknik och möjliggör därför omlastning av enhetslaster direkt under kontaktledning. Skillnaden mellan RES och CCT är att man tagit bort ombyggnationen av tågvagn och lastbilschassi, som var en av CCTs stora svagheter, genom två hydrauliska ?teknikplattor?.

Konstruktion av lastlucka för stridsfordon

Under hösten 2010 gjorde Jonas Lind sitt examensarbete på BAE Systems Hägglunds i Örnsköldsvik. Hägglunds tillverkar och har tillverkat ett flertal olika banddrivna stridsfordon och en av dem är den norska varianten av stridsfordon 90, CV9030N. Genom den ständiga utvecklingen av dagens avancerade krigsföring blir gårdagens teknologi snabbt omodern. Detta sker snabbast inom IT-sektorn, så som mjukvara, elektronikkomponenter och kommunikationsmetoder. Då priset på ett nyutvecklat stridsfordon är så pass högt är det ekonomiskt hållbart att uppgradera de gamla och omoderna vagnarna.

Småländska åkeriers konkurrenskraft när marknaden avregleras?

Kandidatuppsats i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö Universitet, ekonomistyrning EKC362/FEC399, VT 2007Författare: Johan Andersson och Johan StåhlHandledare: Per-Erik FalkTitel: Småländska åkeriers konkurrenskraft när marknaden avregleras?Bakgrund: Hur försäljningen än sker, måste produkten transporteras mellan säljaren och köparen. EU utvidgas ständigt och 2004 anslöts ytterligare 10 länder. Marknaden blir större, samtidigt anpassas reglerna för en gemensam inre marknad. Genom en större marknad, blir aktörerna fler och konkurrensen hårdnar.Syfte: Att förstå hur dagens åkare ser på utvecklingen och på vilka sätt de anpassar sig för att fortfarande vara konkurrenskraftiga.Avgränsningar: Undersökningen är avgränsad till landsvägstransporter med lastbil.

Affärsmodellspåverkan vid införande av HCT i Sverige : Implikationer för fordonstillverkare vid förändrade villkor för styckegodstransporter

Syfte ? Studiens syfte är att öka kunskapen om hur fordonstillverkares affärsmodeller påverkas vid förändring av statliga regelverk genom att studera ett framtida införande av HCT i Sverige. HCT, High Capacity Transports, är ett samlingsnamn för lastbilar som är tyngre och/eller längre än vad gällande lagstiftning tillåter. Regelförändringen övervägs för att sänka kostnader och miljöpåverkan. Metod ? Arbetet har genomförts i form av en case-studie.

Godstransporter inom Landstinget i Östergötland : Behov och kostnadsfördelning

Landstinget i Östergötland upphandlar sedan 2001 samtliga Godstransporter från externa leverantörer. Detta examensarbete har som syfte att inför en kommande transportupphandling 2006 utreda behovet av Godstransporter och hur kostnaderna för dessa transporter ska fördelas inom Landstinget i Östergötland. Målet var att förenkla existerande avtal och ta fram en lösning på hur förändringar av transportnätet ska kunna hanteras med minimal administrativ arbetsinsats. Lösningen skulle också innebära att landstingets kostnader kunde hållas låga.Studien har visat att det genom att standardisera transporttider går att förenkla transportavtalen avsevärt. Transportören erbjuds också större frihet att anpassa landstingets körningar till övriga uppdrag, vilket möjliggör lägre priser.

Koalitioner inom rovdjursförvaltningen: En studie av beslut och diskussioner i två svenska viltförvaltningsdelegationer

Detta examensarbete är utfört på Scania Ferruform AB i Luleå, helägt dotterbolag till Scania. Scania och Ferruform arbetar ständigt med förbättringar där en del av förbättringsarbetet handlar om att minimera avvikelser som uppkommer i produktionen. Sidobalken har under en längre tid omgärdats av avvikelser när det gäller hantering och transport av produkten. Företaget har idag en önskan om att kunna minska de negativa orsaker som påverkar produkten sidobalk. Examensarbetets syfte har varit att se över vad som händer under hantering och Godstransport av sidobalken samt säkra kvaliteten av processen fram till produktionsort.