Sök:

Noter och/eller gehör?

sångares olika sätt att lära sig en sång


I undersökningen beskrivs fyra sångares tillvägagångssätt vid inlärning av en okänd sång. Två stycken med utgångspunkt från en notbild (notläsning) samt två stycken med utgångspunkt från en cd-inspelning (gehör). Följande forskningsfrågor har varit övergripande: Vilka likheter och vilka skillnader finns det mellan de två informanterna inom respektive inlärningsmetod i valet av strategier och verktyg? Vilka likheter och vilka skillnader finns det mellan de två inlärningsmetoderna i valet av strategier och verktyg? Resultatet visar på likheter i strategier: samtliga deltagarna börjar med att lyssna alternativt se över sången i sin helhet innan de börjar dela upp inlärningen i mindre delar som de repeterar. Att röra på sig genom att ömsom sitta, ömsom stå var också genomgående för alla fyra. Likaså att göra sig någon slags visuell föreställning av sången i form av konkreta bilder, känslobilder utifrån texten, bilder utifrån melodirörelse och musikstil. Samtliga lägger fokus på melodin och anser denna vara viktigast, vilket också förklaras med att det är melodin som sitter längst i minnet. Den genomgående skillnaden ligger i utgångspunkten för inlärningen: att använda sig av noter eller inspelning. De notläsande sångarna använder sig av den reella lyssningen, d.v.s. den de själva åstadkommer för att befästa sångens gestalt. Gehörssångarna organiserar upp det de hör för att hitta system och struktur i kompositionen.

Författare

Ulrika Andersson

Lärosäte och institution

Luleå/Musikhögskolan

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..