Sök:

Medvetenhet om risker och konsekvenser med dataspelande bland ungdomar


Syftet med den här uppsatsen är att belysa problematiken kring dataspelsberoende och ta reda på hur unga män (killar) förhåller sig till detta. Vi ville ta reda på hur de ser på risken för att bli beroende på ett negativt sätt av att spela dataspel. Ser killarna det som ett allvarligt problem och har de några strategier för att inte påverkas negativt. Studien genomfördes i form av intervjuer i två fokusgrupper som bestod av fyra killar i varje grupp. Som grundläggande material för arbetet valde vi att använda oss av teorier om modernisering, stämpling, hyperverklighet och neutralisation. Under tidigare forskning har vi valt att ta upp bland annat om hur beroende ses ur både en vetenskaplig och en medicinsk synvinkel. Som resultat har vi kommit fram till att problematiken kring dataspelsberoende inte uppmärksammas mycket av informanterna och att de har låg kunskap om risker och konsekvenser av överdrivet dataspelande.

Författare

Azra Santic Alina Berkovskaia

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..