Sök:

Matematikmotivation

med dagstidningen som pedagogiskt verktyg för vardagsanknuten matematik i årskurs 4 och 5


Syftet med vårt examensarbete var att beskriva hur elevernas upplevda motivation påverkas av vardagsanknuten matematikundervisning utifrån elevernas närmiljö. Vår studie genomfördes i två klasser, en årskurs 4 och en årskurs 5. Av samtliga 37 elever besvarade 36 elever en inledande enkät med frågeställningar kring matematik varefter ett utvecklingsarbete under fem veckor med matematik utifrån den lokala dagstidningen startade. Efter avslutat utvecklingsarbete intervjuade vi 30 elever för att ta reda på hur deras motivation för matematik påverkats. Samtliga 37 elever fick även svara på en avslutande enkät. Resultatet visade tydligt att elevernas upplevda motivation till matematikämnet påverkats. Den slutsats vi drar är att elevernas motivation till matematikämnet är påverkbar när undervis- ningen upplevs relevant, för eleven, samt genomförs på ett kreativt och stimulerande sätt.

Författare

Camilla Berglund Anett Wallton

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..