Sök:

Lärares ledarskap i klassrummet

Lärares ledarskap och dess inverkan på klassrumsklimatet och elevers studieresultat


Syftet med denna studie har varit att få fördjupad kunskap om lärares uppfattning om sittledarskap i klassrummet och vilken betydelse lärare anser att ledarskapet har förklassrumsklimatet/miljön och elevers studieresultat. Utifrån syftet med studien har jag tagitdel av relevant litteratur och tidigare och aktuell forskning i ämnet samt fördjupat mig igenerell systemteori och utvecklingsekologisk systemteori som fått utgöra grunden föruppsatsens teoretiska förankring.Studien har en kvalitativ forskningsansats, där individuella kvalitativa intervjuer använtssom datainsamlingsmetod. Sammantaget intervjuades sju grundskollärare med erfarenhet avundervisning i årskurserna 1-9, inom den ordinarie grundskolan. Studiens resultat utgörsendast av dessa lärares uppfattningar om sitt ledarskap i klassrummet och dess inverkan påklassrumsklimatet/miljön och elevers studieresultat.Enligt studiens resultat präglas ett bra ledarskap generellt sett av tydlighet. Utmärkandeför ett bra ledarskap direkt kopplat till lärares ledarskap präglas framförallt av det som ärutmärkande för ett demokratiskt ledarskap. En bra pedagogisk ledare beskrivs som lyhörd,engagerad, inkännande, förtroendeingivande, relationsskapande och som en ledare som ?bryrsig om? sina elever. Läraren och lärarens personlighet anses ha stor betydelse för att skapa ettgynnsamt klassrumsklimat som präglas av trygghet och studiero. Vidare betonas lärarensundervisande roll och betydelsen av att som lärare ha ett demokratiskt förhållningssätt.Slutligen visar studiens resultat på möjliga samband mellan lärarens ledarskap och eleversresultat. Sambandet anses framförallt bygga på hur läraren är som individ och på lärarensförhållningssätt. Dessa faktorer anses enligt studien vara grundläggande för att genomledarskapet skapa ett gynnsamt klassrumsklimat där elever kan utvecklas och prestera.

Författare

Ingmari Andersson Bergvall

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..