Lärande och Utomhuspedagogik i Fysik på högstadiet (Learning and Outdoor Education in Physics at high school)
FysikHögstadietKommunikationLgr 11LärandeMotivationNaturvetenskapPraktisktSinnenaUtepedagogikUtomhuspedagogikUtomhusundervisningUtomhusverksamhet
Skolverket redogör i Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
för att undervisning i skolan ska innehålla olika arbetsformer och varierande arbetssätt
för eleverna att nå samma mål. Ett sätt att variera klassrumsundervisning är genom
utomhuspedagogik. Utomhuspedagogik är ett komplement till traditionell undervisning
och handlar om att undervisning och lärande sker genom upplevelser i utemiljön.
Utomhuspedagogik kräver ett växelspel mellan teori, upplevelse och reflektion. Syftet
med denna studie var att utreda huruvida utomhuspedagogik i fysikundervisningen på
högstadiet var ett väl motiverat sätt att variera undervisningen, med avseende på hur
elever påverkas av utomhuspedagogik utifrån ett såväl lärar- som elevperspektiv. För
studien utfördes semistrukturerade intervjuer med två lärare och sex elever från två
olika skolor i Skåne. Den ena skolan är inte en skola med utomhusundervisning, men då
eleverna hade utfört moment utomhus hade de ändå en uppfattning om hur de upplevde
utomhuspedagogik. Resultatet visade att inre motivation, att använda sinnena, att få
utföra praktiska moment och att få kommunicera med andra är viktiga processer för att
lärande ska ske. Lärarna ansåg att utomhusundervisning är det sätt då eleverna får
möjlighet att använda alla sinnen och därmed få djupare förståelse och kunskap.
Utomhuspedagogik främjar även de andra processerna. Eleverna gjorde inte lika starka
kopplingar till utomhusundervisning även om de ansåg att praktiska moment i fysik lärs
bäst i en utomhusmiljö och att det dessutom är utomhus som sinnena utnyttjas för
förståelse och lärande.