Sök:

Lära att lära

mot ett militärt, lärande ledarskap


Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur reflektions- respektive produktionsinriktat ledarskap förhåller sig till nutida diskurs om militärt ledarskap inom den svenska försvarsmakten och Försvarsmaktens utbildningar. Två frågor ställdes: På vilket sätt ges uttryck för ett reflektions- respektive produktionsinriktat ledarskap i, inom försvarsmakten och Försvarsmaktens utbildningar 2008-2010, svenska dagsaktuella militära texter om ledarskap? Kan olika tendenser skönjas, där en inriktning betonas på bekostnad av den andra, eller där båda inriktningarna låter sig förenas?Litteraturstudien hade en kvalitativ ansats med inslag av hermeneutik. Från på förhand bestämda inklusions- och exklusionskriterier valdes nio olika texter/dokument ut. Från dessa dokument erhölls svar till frågorna.Resultatet sammanfattades i tre slutsatser:1. I de flesta dokumenten fanns, om än indirekt, utsagor i enlighet med ett reflektions- respektive produktionsinriktat militärt ledarskap. Det fanns också en tendens till att samtalet mera handlade om reflektions- än om produktionsinriktningen. Ibland kunde de båda inriktningarna förenas.2. Dessutom visade resultatet att det behövs ett bredare perspektiv från vilket det militära lärande ledarskapet kan studeras. Den svenska modellen (se uppsatsens Bilaga 1) kan utvecklas.3. Med ett bredare perspektiv öppnas upp för andra begrepp, vilka jämte de redan befintliga kan få bärande betydelse i nya systematiska studier.

Författare

Carl Teckerstrand

Lärosäte och institution

Försvarshögskolan/Försvarshögskolan

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..