Kommuners hantering av företagsetableringar
En guide för näringslivschefer och näringslivsenheter
Business establishmentsServiceService qualityMunicipalitiesRelationshipsFöretagsetableringarKommunerEtableringsserviceServicekvalitetRelationer
Problem: Nya företag är viktiga för en kommun. Kommuner arbetar dock väldigt olika när det gäller att hantera nya företagsetableringar. Vissa kommuner arbetar mer aktivt medan andra är mer passiva och ambitionerna skiljer sig starkt åt mellan dem. Företagen har ofta fler alternativa etableringsorter. En kommuns bemötande och service spelar stor roll vid en etablering.Syfte Syftet med denna utredning är att ta fram en guide för hur en kommun bör hantera företagsetableringar. Guiden ska kunna användas av näringslivschefer och näringslivsenheter som inspiration och stöd i arbetet mot en förbättrad hantering av företagsetableringar.Tillvägagångssätt: Data samlades in genom intervjuer med 15 personer med lika erfarenheter av företagsetableringar. Data sammanställdes och analyserades utifrån en utredningsmodell som tagits fram ur de teoretiska utgångspunkterna.Teoretiska utgångspunkter: Utredningen hade sina utgångspunkter i teorier kring företagets etableringsprocess, faktiska faktorer som påverkar valet av etableringsort, teknisk och funktionell servicekvalitet samt extern och intern marknadsföring. Utredningen utgick även ifrån teorier kring vikten och skapandet av en relation.Guide: Insamlad data gav information om hur kommuner bör arbeta långsiktigt och övergripande för att förbättra hanteringen av företagsetableringarna men även information om mer kortsiktiga och konkreta handlingar.Det mer övergripande och långsiktiga arbetet innebär bland annat att ta fram en vision för näringslivet och värna om de befintliga företagen i kommunen. Gällande det mer kortsiktiga och konkreta arbetet föreslås exempelvis att kommunen bör identifiera det enskilda företagets behov, mål och önskemål samt arbeta utifrån detta. Kommunen bör även bjuda in företaget att besöka kommunen och ge företaget en personlig kontaktperson.