Sök:

Introduktion av derivata

En studie ur ett matematikdidaktiskt perspektiv om utlärning och inlärning av ett matematiskt begrepp


Syftet med denna studie är att, utifrån ett matematikdidaktiskt perspektiv, undersöka hur derivata introduceras i gymnasiets kurs Matematik C. Vi har i huvudsak fokuserat på didaktik och kognitiv utveckling. I en genomgång av relevant litteratur har vi tagit del av teorier och resultat från tidigare forskning inom samma område. Litteraturen försöker besvara frågan om hur lärare på bästa sätt kan överbrygga kognitiva hinder och ge elever en djupare förståelse kring de matematiska sammanhangen.Vårt material består av kvalitativa intervjuer med lärare från två skolor och ett antal läroböcker. Genomgången av intervjumaterialet har resulterat i fyra teman att använda som grund för hela studien: allmänt lärande, matematiklärande, derivatbegreppet samt visualisering.De lärare vi intervjuar vill alla stimulera elevers intresse för mer avancerad matematik. I princip följer alla, både lärare och läromedel, samma ?mall? när de introducerar derivata. Man knyter gärna an till vardagshändelser och begrepp som till exempel hastighet.Den litteratur vi använder, har många förslag och synpunkter på vilket sätt matematikundervisning bör bedrivas på denna nivå. I vissa avseenden skiljer sig dessa från hur intervjumaterialet visar att det verkligen går till. Vår förhoppning är att studien ska bidra till att både vi själva och andra får idéer om utveckling av undervisningen.

Författare

Christina Wahlberg Tomas Wallgren

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..