Sök:

Interaktion i klassrummet

en studie om ordning och arbetsro
ur ett elevperspektiv


Syftet med vårt arbete är att beskriva hur klassrumsinteraktionen kan se ut i en gymnasieklass och belysa elevers perspektiv på ordning, arbetsro och undervisning. För att få en uppfattning om hur interaktionen kan se ut i ett klassrum och hur den kan påverka ordningen i klassrummet har vi observerat två gymnasieklasser. Genom att intervjua fyra elever ur vardera klass har vi sökt svar på hur eleverna själva ser på ordning, arbetsro och undervisning. Den empiriska delen består således av observationer och intervjuer av elever i två gymnasieklasser. De resultat vi har kommit fram till är att ordningen och arbetsron i klassen påverkas av interaktionen i klassrummet. Lärarens närvaro i klassen har betydelse för ordningen och arbetsron, om läraren lämnar klassrummet blir det stökigt och oroligt bland eleverna. Prat bland enstaka elever kan leda till att fler elever börjar prata om sådant som inte rör undervisningen. Detta kan många gånger påverka lärarnas humör och leda till att de säger ifrån hårdare än vad som behövs. Eleverna är medvetna om vad de får och inte får göra på lektionerna och tycker i stort att det inte behövs några särskilda ordningsregler. Det vill även att lärarna ska vara glada, visa respekt för eleverna och tydligt visa att de inte tolererar stök i klassen. Stök och prat i klassen verkar dock inte vara något som stör elever utan anses som trevligt. Vidare kan en varierande undervisning öka motivationen hos eleverna och minska stök.

Författare

Anette Carlsson Jenny Jakobsson

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..