Hur patienter med cancersmärta uppfattar mötet med vårdpersonal - en litteraturstudie
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceCancersmärtaMötePatientVårdpersonalKommunikationInformationMaktlöshet
Bakgrund: Tidigare litteratur tyder på att patienter med cancer upplever mycket
smärta och många får ej optimal smärtlindring. För att patienten ska kunna
anförtro sig om sin smärta till vårdpersonalen behövs ett gott möte och en god
kommunikation. Syfte: Syftet var att undersöka hur patienter med cancersmärta
uppfattar mötet med vårdpersonal. Metod: En litteraturstudie baserad på åtta
vetenskapliga artiklar. Fem artiklar var av kvalitativ ansats, två artiklar var
av kvantitativ ansats och en artikel var av både kvalitativ och kvantitativ
ansats.
De kvalitativa artiklarna analyserades utifrån Graneheim och Lundmans
analysmetod som bestod av 5 steg, detta resulterade i 3 kategorier.
Kategorierna blev: Behov av öppen och ärlig kommunikation, Behov av att få
smärtan bekräftad och Känsla av maktlöshet. Steg 1 och 2 i Graneheim och
Lundmans analysmetod följdes vid bearbetningen av artiklarna med kvantitativ
ansats. Här framkom kategorin Informationsbrist. Resultat: Det finns ett behov
av öppen och ärlig kommunikation mellan patient och vårdpersonal i samband med
smärta. När kommunikationen fungerar effektivt får patienterna en ökad
förståelse och därmed en mer positiv inställning om sin smärta och
smärtbehandling. Brist på kommunikation hindrar patienterna från att känna att
deras smärta är bekräftad. Detta i sin tur kan ge en känsla av maktlöshet.
Slutsats: God kommunikation och tydlig information kan skapa trygghet hos
patienten medan dålig kommunikation kan ge en känsla av maktlöshet.