Sök:

Friluftsliv och progression i grundskolan


Syftet med mitt arbete är att undersöka progressionen i friluftsundervisningen på två grundskolor utifrån pedagogers och rektorers perspektiv samt undersöka om deras arbete korrelerar med kurs- och skolplaner för ämnet och för de aktuella skolorna. Jag har i min undersökning använt mig av kvalitativa intervjuer samt studerat kursplanen och de berörda kommunala skolplanerna. Tack vare mina intervjuer med både rektorer, idrottslärare och fritidspedagoger tycker jag mig fått en inblick i hur ett par skolor arbetar med friluftsliv. Genom att jag studerat de berörda skolplanerna tycker jag mig fått en uppfattning om hur kommunerna ser på friluftsliv och progression. Mitt resultat visar att mängden friluftsliv beror på idrottslärarnas samt rektorernas intresse till momentet, vilket gör att det kan skilja otroligt mycket från skola till skola. I intervjuerna framgår det att en viss progression finns inom friluftsliv; bland annat genom val av område samt aktiviteter. Gällande de kommunala skolplanerna nämns det i Norrlands skolplan att deras vision är att värna och ta hand om naturen, medan det i Götalands skolplan inte nämndes något om naturen, friluftsliv eller miljö. Något om progression kopplat till friluftsliv saknades i båda skolplanerna. I kursplanen för Idrott och hälsa börjar varje strävans mål med ordet utveckla, för att kunna uppfylla dessa mål bör därmed en progression finnas.

Författare

Sara Hjalmarsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..