Sök:

Förutsättningar för ämnet idrott och hälsa i årskurs 7-9


Syftet med vår undersökning var att undersöka förutsättningarna för ämnet idrott och hälsa i en stadsdel i Malmö. Vi valde att göra en totalundersökning på sex skolor med årskurs 7-9 i stadsdelen. Fem av sex skolor deltog i vår undersökning. Vi intervjuade en skolledare, en idrottslärare och två elever (en flicka och en pojke) som var 15 år på varje skola. I vårt resultat kom vi fram till att de flesta skolledarna tyckte att idrott och hälsa var ett viktigt ämne. Ett övervägande antal av skolorna i stadsdelen hade utbildade idrottslärare och dem trivdes med sitt yrke. Det totala elevantalet som idrottslärarna undervisade varierade. En av idrottslärarna undervisade över 200 elever, medan den andra idrottsläraren undervisade cirka 300 elever, och detta var ungefär 100 elevers skillnad. Idrottshallarnas storlek varierade och tre av idrottslärarna ansåg att förutsättningarna för utomhusundervisningen i närområdet var begränsade och att fler gröna ytor behövdes. Sju av eleverna tyckte att deras skolgård var bra, dög eller var okej. Elevernas lektionstid i ämnet idrott och hälsa var väldigt skiftande från 75 minuter till 120 minuter per vecka. Skolorna anordnade två till fem friluftsdagar per år. Vår slutsats är att förutsättningarna för ämnet idrott och hälsa i stadsdelen i Malmö är väldigt olika. Det är mycket som skiljer sig åt, exempelvis det totala elevantalet som idrottslärarna undervisar, idrottslärarnas utbildning, antalet friluftsdagar, idrottshallarnas storlek och elevernas lektionstid i ämnet idrott och hälsa.

Författare

Linda Bi?evski Mikaela Bi?evski

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..