Sök:

Feedback

En studie av hur feedback förmedlas samt tas emot inom olika professioner


Prestationsmätning används för att mäta anställdas prestationer och ett sätt att utvärdera dessa är genom att använda feedback. Feedback ger möjlighet att diskutera individers styrkor respektive svagheter och kan användas för att påverka ett beteende och framförallt för att påverka en individs arbetsinsats. När feedback ska förmedlas är det viktigt att återkoppling är anpassad efter personen som ska ta del av den för att feedbacken ska bli så effektiv som möjligt. Mottagaren av feedbacken bör se detta som något positivt för att förstå hur dennes handlingar påverkar både sin egen och hela organisationens prestation. Hur feedback förmedlas inom olika professioner kan variera på grund av att olika professioner också utvärderas på olika sätt. Studiens syfte är att ta reda på hur feedback förmedlas och tas emot inom olika professioner. För att ta reda på detta har författarna gjort en kvalitativ undersökning på tre olika professioner inom ett och samma företag. En intressant upptäckt i studien var att skillnaderna mellan de olika professionernas arbete med feedback inte var så markanta, vilket kan ha sin förklaring i att studien är inriktad på en enda organisation och att samtliga chefer inom organisationen följer samma riktlinjer oavsett profession.

Författare

Ida Töyrä Hanna Wennström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..