Sök:

Ett företag i det socialt oacceptabla


Den svenska MMA marknaden är idag under hård kritik. Många människor menar att det endast är kriminella som håller på med kamsport och att de tävlingar som arrangeras är ren brutalitet. Trots det här så har vi idag väldigt stora aktörer på den svenska marknaden som inte bara klarar sig utan även växer. Men organisationerna har fortfarande den allmänna opinionen emot sig. Företagen försöker att framstå som så sportsliga och godartade som möjligt och de menar att MMA inte är våld utan en idrott. Organisationerna vill alltså bygga en god företagsimage i allmänhetens ögon. Fenomenet är väldigt intressant, Hur bygger ett företag en god image i en bransch som inte är socialt accepterad?Syftet med undersökningen är att fördjupa oss i hur företag skapar en god image i en marknad som är fylld med normer. Det är ett problem som inte har något riktigt svar och som vi inte kan lösa. Den marknad som vi har valt att undersöka är MMA branschen, eller rättare sagt tre av Sveriges största arrangörer av MMA galor. Vi har ställt dessa tre mot den teori som vi har om fenomenet för att komma fram till vissa sanningar kring problemet. Då vi inte har någon kunskap om fenomenet så har vi utforskat det under forskningens gång.Det vi kan konstatera utifrån vår undersökning är att framtiden för de olika organisationerna verkar ljus trots de hårda motgångar som företagen möter tack vare de sociala normerna. Det är även långt ifrån omöjligt att vända på en dålig situation om en organisation befinner sig på en sådan marknad som inte är socialt accepterad.

Författare

GEZIM NIMANI JOAKIM PERSSON

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..