Elevers attityder till hållbar utveckling utifrån ett genusperspektiv
En kvantitativ studie i årskurs 6
Sustainable developmentAttitudesSexGenderStudentsChildrenGrade 6Hållbar utvecklingAttityderKönGenusEleverBarnårskurs 6
Följande undersökning är genomförd genom en kvantitativ metod med enkäter som forskningsverktyg. Studien är gjord bland tio skolor och 188 deltagare (n= 188) i en mellanstor kommun i södra Sverige. Arbetet undersöker svenska elevers uppfattningar och attityder till hållbar utveckling. Dessa attityder och uppfattningar jämförs och diskuteras sedan utifrån ett genusperspektiv. Resultaten påvisar statistiskt signifikanta skillnader i förhållningssätt till hållbar utveckling mellan flickor och pojkar. Flickor antar mer biocentriska och solidariska förhållningssätt där medmänsklighet och naturens bevarande utgör stora delar. Pojkar förhåller sig däremot mer antroprocentriskt och tillförlitligt till teknika lösningar där vetenskapen har en viktig roll och där naturen är en resurs för oss människor att använda. Eleverna utrycker också oroliga känslor gentemot vår planets framtid. Ovanstående resultat jämförs och diskuteras utifrån ett antal tidigare internationella studier och visar sig stämma väl överens.