Det (o)synliga lärandet - Upplevelser om arbetet med kompetensutveckling och lärande i arbetslivet
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationKompetensKompetensutvecklingLärandeUppföljningUtvärdering
Studien behandlar kompetensutveckling och lärande i arbetslivet genom
upplevelser från individer som arbetar med detta. Intresset för kompetens och
lärande ökar samtidigt som forskning kring planerat lärande har minskat.
Forskning belyser planering som en avgörande faktor men uppföljning nämns
mindre. Studiens syfte är att undersöka hur personer som arbetar med
kompetensutveckling beskriver sina upplevelser kring kompetensutveckling och
lärande i arbetslivet. Studien innehar en hermeneutisk ansats. Fyra kvalitativa
intervjuer har genomförts. Data har analyserats utifrån de delar som varje
intervju utgör i förhållande till teoretiska utgångspunkter. Resultatet visar
problematik med uppföljning av ett lärande efter en kompetensutvecklande
insats. Deltagarna upplever avsaknad av metoder för att kunna visa hur
lärandeprocesser uppstår. De kan inte säkert fastställa att individerna lär sig
av kompetensutveckling. Det finns således brister gällande att se att ett
lärande har skett. Följaktligen finns problematik i att motivera
kompetensutvecklande insatser och svårigheter i att öka kompetensutvecklingens
roll i arbetslivet.