Sök:

?Det är så det ska vara!?

- en studie av några lärares syn på och genomförande av individualisering i matematikundervisningen


Syftet med denna studie är att studera några utvalda lärares syn på individualise­ring i matematikundervisningen för årskurs 4-6. Denna studie belyser och analyserar hur lärarna i studien ser på individualisering och vilka möjligheter och begränsningar de upplever, vad lärare grundar sin individuali­sering på och hur de sedan planerar och anpassar den i sin matematikunder­visning. Med hjälp av en urvalsenkät, där lärare svarade kortfattat på ett fåtal frågor angående deras individualisering i matematikundervisning, valdes lärare ut till sex olika kvalitativa intervjuer. De kvalitativa intervjuerna genomfördes för att få en djupare förståelse för lärares syn, förhållningssätt, målsättningar och planeringar med individualisering. De intervjuade lärarna har alla en god medvetenhet om individualisering och genomför den framförallt genom olika arbetsmoment och arbetsmaterial i sin undervisning. För att individualisera i sin matematikundervisning använ­der sig lärarna i studien av en stor variation av arbetsmoment och arbetsmate­rial för att innehålls-, omfångs-, nivå-, hastighets- och materialindividualisera. Trots detta ser de individualisering främst som något som förekommer i ele­vernas enskilda arbete och inte i lika hög grad som anpassning av hela under­visningssituationen.

Författare

Therése Hjelmesten Carola Karlsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..