Betydelsen av betydelse - Om identitet, mening och betydelse i det postmoderna samhället
AktiekunskapBerättelse och berättandeKonsumtionssamhälleKunskapLitteraturseminariumLärandePedagogikPostindustriellPostmodernReflektionStatussymbolerVärdenKatalysatorFlerstämmighetPortfolio managementStorytellingConsumer societyKnowledgeLiterature seminarLearningPedagogicsPost industrialPost modernReflectionSymbols of statusValuesCatalysisPolyphonic
Syftet med detta arbete har varit att undersöka om berättelsen kan fungera som katalysator för elevernas reflektion över sig själva och deras situation i ett postmodernt samhälle. Väsentliga frågor i sammanhanget blev dels huruvida de själva kunde bli medvetna om och reflektera över sina egna och andras strategier i en sådan omfattande social omvandling. Ett sådant fenomen som kom i fokus var vårt behov av ytliga statussymboler.
Det i grunden kvalitativa arbetet bygger på tre synvinklar och tillika källor. För det första, mig själv som oundvikligt subjektivt filter; för det andra eleverna och för det tredje, mediala källor som på olika sätt har kunnat användas i sammanhanget.
Under arbetets lopp har jag kommit fram till att arbetets informativa, reflektiva och diskursiva processer i sig utgjorde ett lika intressant material som slutsatserna.