Sök:

Arbete i en kreativprocess - en teatermetafor


Vår två delade problem frågeställning lyder som följer:Synliggör processen som vi beskriver med hjälp av teatermetaforen vilka aspekter som är bidragande till en kreativ process som leder till lärande?Kan vi följaktligen använda oss av den kreativa processen för att ge normativa bud på en förståelseform för organisationsbeteende? Vilken syftar till att lyfta fram vad som krävs av företagsledare och medarbetare för att åstadkomma det som inom teatern kallas för ? en föreställning. Vårt syfte med uppsatsen är även det tvådelat:Dels vill vi bidraga till den akademiska forskningens mångfald med en ny teatermetafor. Dels vill vi med hjälp teatermetaforen pragmatiskt belysa hur användning av en kreativ process kan åstadkomma både lärande och resultat. Vi har använt oss av en autoetnografisk studie, baserad på Josés erfarenheter från sitt arbete med olika teateruppsättningar. En studie som kompletterats med semistrukturerade intervjuer med två regissörer, nämligen Staffan Valdemar Holm och Anette Norberg. Med den skapades en teatermetafor som vi sedan använder för att ta ett titt på ett fall - ett kreativt möte. Vid insamlande av underlaget till fallet använde vi oss av två kvalitativa metoder, nämligen såväl deltagande full observation som semistrukturerade intervjuer. Det är svårt att uppsummera och sammanställa resultatet av vår studie i ett fåtal meningar. Vi har dock fått fram ett antal aspekter av en kreativ process som teatermetaforen synliggör, t ex.: struktur, helhet, roller, feedback, ledarskap och dialog. Vad det gäller andra delen av vår problemställning så kan den besvaras med ett enkelt ja, men det ger knappast rättvisa åt uppsatsen, så vi ber er nu att öppna era sinnen och låta fantasin leka.

Författare

Jose Luiz Barbosa Johan Gottfridsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..