Sök:

Alla är schyssta mot varandra här, det sitter liksom i väggarna

en studie om ungdomars motiv till att besöka fritidsgårdar


Ungdomar efterfrågar fritidsgårdar. I denna studie finns exempel på vad som motiverar fritidsgårdsbesökare att tillbringa sin fritid på fritidsgårdar. Här finns även förslag från ungdomar på vad en fritidsgårdsverksamhet kan göra för att vara en attraktiv mötesplats för unga. Debatten om fritidsgårdars funktion och uppdrag är en ständigt pågående diskussion. Ett antal företrädare för verksamheter, kommuner, skribenter och utredare har bidragit med sina erfarenheter och synpunkter. Otydligheten kring vad en fritidsgård kan vara och vad verksamheten kan fylla för funktion är problematisk. Det finns en lång tradition av att problematisera ungas fritid. Allt för ofta förknippas fritidsgårdar med en plats där destruktiva stökiga pojkar samlas, där personalen ska förebygga de sociala problem och de oönskade beteenden som finns i denna grupp. Allt för ofta ses fritidsgårdsverksamhet som fram för allt en preventiv verksamhet med starka sociala ambitioner. Denna studie lyfter istället fram fritidsgården som en kreativ mötesplats med möjligheter för alla, där fritidsledare fokuserar på det positiva och där ungdomar kan utveckla sig själva och odla sina relationer. Uppsatsen innehåller en historisk tillbakablick på varför det startades ungdomsgårdar/fritidsgårdar, en beskrivning av fritidsgårdsverksamhetens syfte och funktion idag och en beskrivning av begreppen förebyggande och främjande. Studien visar att fritidsgårdar idag kan vara en fritidsverksamhet som är mer fri i sin karaktär än föreningslivets aktiviteter och därmed i högre utsträckning tilltalar dem med en mer expressiv fritidsstil. En fritidsgård kan vara ett öppet vardagsrum för ungas egna möten och samtidigt ett aktivitetscentrum för spontana aktiviteter som man kan delta i utan krav på medlemskap, långsiktiga mål, prestationer eller konsumtion. Här och nu kan få stå i fokus. Det finns möjligheter till både spontana idrottsliga aktiviteter och kreativt skapande av kultur. Studien har genomförts som en fokusgruppstudie där ungdomar aktiva på tre fritidsgårdar i Stockholmsregionen deltagit. Denna studie bekräftar att fritidsgårdarna framför allt är arenor för socialt umgänge där ungdomar ges tillfälle att utveckla relationer och lära sig att umgås med andra. Lika viktigt för ungdomarna är att fritidsgårdarna ger dem möjligheter att få delta på en bredd av fritidsaktiviteter utan att det krävs långsiktigt engagemang eller någon form av medlemskap. För att bli en attraktiv mötesplats är det också viktigt med trivsamma lokaler utformade utifrån ungdomarnas behov och kultur. Ungdomarna betonar också att det är viktigt att de ges möjligheter till delaktighet och inflytande över verksamheten. Denna uppsats vill beskriva vad en fritidsgård kan vara och samtidigt bidra till diskussionen om om vilka mål verksamheten ska uppnå och hur verksamhetens uppdrag kan formuleras.

Författare

Thomas Sass

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..