Sökresultat:
1256 Uppsatser om Tolvćringar - Sida 1 av 84
Sjuksköterskans möjligheter att identifiera tecken pÄ depression hos tonÄringar med typ 1 diabetes och hur dessa tonÄringar kan stödjas : En litteraturstudie
Syfte: Att utifra?n litteratur beskriva hur sjuksko?terskan kan identifiera tecken pa? depression hos tona?ringar med typ 1 diabetes och hur hon kan sto?dja dessa tona?ringar. Metod: En deskriptiv litteraturstudie som baseras pa? 15 artiklar so?kta i databaserna CINAHL och PubMed samt genom manuella so?kningar.Huvudresultat: Tecken pa? depression hos tona?ringar med typ 1 diabetes a?r ho?gt HbA1c-va?rde, la?g frekvens av blodsockerkontroller och la?gre livskvalite?. Sjuksko?terskan kan anva?nda sig av standardiserade ma?tinstrument fo?r att identifiera tecken pa? depression hos tona?ringar med typ 1 diabetes, till exempel CDI, CES-D, YSR, WHO-5 och VAS.Tona?ringar med typ 1 diabetes o?nskar sto?da?tga?rder i form av skra?ddarsydda strukturerade undervisningsprogram, roliga aktiviteter och uppfo?ljning via SMS.
John A Wardens teori om fienden som system applicerad pÄ Al-Qaida
Den amerikanske flygvapenöversten John A Warden III har lagt fram en teori om att man kan se pÄ fienden som ett system av system för att hitta hans svagheter. Teorin bygger pÄ att skapa en bild av fienden genom en fördefinierad indelning i subsystem bestÄende av fem ringar. Denna bild skall dÀrefter kunna brytas ner i ytterligare subsystem bestÄende av samma fem ringar som till slut avslöjar fiendens tyngdpunkter. Uppsatsen prövar om Wardens teori gÄr att applicera pÄ Al-Qaida..
Fabrikslogistik: en flödesanalys för godsmottagning av ringar
SKF:s fabrikslogistikenhet upplever att man har ett stort problem med ringarnas flöde in till en av SKF:s fabriker s.k. D-fabriken, som tillverkar medelstora rullager. Det faktiska flödet Ă€r inte anpassat för det ankommande godset och speglas inte av korta genomloppstider och smĂ„ lager. Syftet med mitt uppdrag som redovisas i denna rapport Ă€r att se över ringarnas flöde och redogöra för hur man kan skapa förutsĂ€ttningar för ett bĂ€ttre och mer kontinuerligt flöde. Ăven buffertarnas utformning Ă€r inte helt optimala, dĂ„ det dagligen samlas ringar utanför pĂ„ gĂ„rden som inte kan köras in, eftersom det inte finns plats i den första bufferten.
Fabrikslogistik: En flödesanalys för godsmottagning av ringar
SKF:s enhet för Fabrikslogistik upplever att man har ett stort problem med ringarnas flöde in till en av SKF:s fabriker den s.k. D-fabriken, som tillverkar medelstora rullager. (Fabrikslogistik sköter det fysiska flödet av material frÄn godsmottagningen till tillverkande avdelning). Materialflödet Àr idag inte anpassat för det ankommande godset och speglas inte av korta genomloppstider och smÄ lager. Syftet med mitt uppdrag som redovisas i denna rapport Àr att se över ringarnas flöde och redogöra för hur man kan skapa förutsÀttningar för ett bÀttre och mer kontinuerligt flöde.
Ringar, Euklides och polynom : FrÄn ring till polynom
Heltalen och polynom tycks ha flera gemensamma egenskaper. En av heltalens egenskaper Àr aritmetikens fundamentalsats som sÀger att alla heltal kan skrivas som en produkt av primtal. Polynomen har en motsvarande egenskap, faktorsatsen, som innebÀr att varje polynom kan skrivas som en produkt av rotfaktorer. Denna och flera andra egenskaper som heltal och polynom har som motsvarar varandra beror inte pÄ en slump utan pÄ att de Àr beslÀktade. Egenskaper hos mÄnga vÀlanvÀnda mÀngder, de reella talen, de rationella talen samt heltalen kan beskrivas med gruppteori.
Upplevelseskapande genom de fem sinnena : En studie om Tolv Stockholm
Syfte: I denna studie har vi undersökt hur Tolv Stockholm anvÀnder sig av sinnesmarknadsföring för att skapa en upplevelse och om det har den önskade effekten pÄ besökarna.Metod: Denna kvalitativa studie baseras pÄ primÀr och sekundÀr data. Vi har intervjuat anstÀllda som jobbar bÄde pÄ och för Tolv Stockholm för att fÄ deras perspektiv. Sedan har vi utfört observationer för att avgöra om besökarnas upplevelser stÀmmer överens med Tolv Stockholms intentioner.Referensram: Tidigare forskning och teorier menar att sinnena spelar en stor pÄ vÄra upplevelser. Dessa kan pÄverkas av de som producerar upplevelserna genom till exempel belysning, musik och doft.Resultat & Slutsats: MÄnga av de sinnesintryck som Tolv Stockholm arbetar med fÄr den önskade effekten hos deras besökare. Vi anser dock att de har gjort en lite miss vad gÀller samspel av musik och belysning.
FörutsÀttningar för nykterhet: livslÄngt lÀrande med hjÀlp av De Tolv Stegen.
MÄnga missbrukare blir nyktra efter att ha varit pÄ behandling och/eller sjÀlvhjÀlpsrörelsemöten, sÄsom AA, dÀr de arbetar utifrÄn riktlinjerna De Tolv Stegen. Kunskapen och förstÄelsen av programmet kan ses som ett livslÄngt lÀrande. Tidigare forskning har inte fokuserat pÄ detta samband mellan lÀrande och nykterhet. Kvalitativa intervjuer har gjorts dÀr fem nyktra beroende har berÀttat sin livshistoria och vÀg till en lÄng nykterhet. Resultaten överensstÀmmer med tidigare forskning som visar att vissa insikter Àr fundamentala för nykterhet, sÄsom villighet, kapitulation och öppenhet för förÀndring.
Pojkars och flickors lek - ett genusperspektiv
Syftet med denna studie var att undersöka nÄgra förskollÀrares uppfattningar och Äsikter om naturvetenskap i förskolan; hur definierar de naturvetenskap? Har fokuseringen pÄ naturvetenskap i förskolan förÀndrats frÄn att de medverkande förskollÀrarna gick ut sin lÀrarutbildning fram till i dag? Hur tÀnker de kring den reviderade lÀroplanen som börjar gÀlla frÄn och med den 1 juli 2011, har de förutsÀttningarna för att kunna nÄ mÄlen som gÀller naturvetenskap?För att nÄ dessa uppfattningar och Äsikter har tolv kvalitativa intervjuer med tolv förskollÀrare utförts, deltagarna har dessutom fyllt i en enkÀt som tillsammans med intervjuerna har gett svar pÄ ovanstÄende frÄgor.MÄnga av förskollÀrarna hade svÄrt att definiera begreppet naturvetenskap i förskolan, tvÄ uppfattningar som nÀmns Àr: att vara ute i naturen och att vÀrna om miljön. HÀlften av de medverkande förskollÀrarna anser att det Àr en större fokusering pÄ naturvetenskap i dag Àn dÄ de gick sin lÀrarutbildning. Elva av tolv förskollÀrare i undersökningen önskar mer fortbildning inför den reviderade lÀroplanen..
Radiella vikter i Rn och lokala dimensioner
Kapaciteter kan vara till stor nytta, bland annat dÄ partiella differentialekvationer ska lösas. Kapaciteter Àr dock i mÄnga fall vÀldigt svÄra att berÀkna exakt, speciellt i viktade rum. Vad som istÀllet kan göras Àr att försöka uppskatta kapaciteterna, vilket för ringar runt en fix punkt kan utföras med hjÀlp av fyra olika exponentmÀngder, underline{Q}_0, underline{S}_0, overline{S}_0 och overline{Q}_0, som beskriver hur vikten beter sig i nÀrheten av denna punkt och i viss mÄn ger rummets lokala dimension.För att kunna dra nytta av exponentmÀngderna Àr det bra att veta vilka kombinationer av dessa som kan förekomma. För att fÄ fram nya kombinationer anvÀnder vi olika sÀtt att mÀta volym av klot med varierande radier. Dessa mÄtt Àr definierade genom olika vikter.Det har tidigare funnits ett fÄtal exempel pÄ hur olika kombinationer av exponentmÀngderna kan se ut.
Leka för att lÀra:Barns tankar om matematik
Syftet med denna studie var att undersöka nÄgra förskollÀrares uppfattningar och Äsikter om naturvetenskap i förskolan; hur definierar de naturvetenskap? Har fokuseringen pÄ naturvetenskap i förskolan förÀndrats frÄn att de medverkande förskollÀrarna gick ut sin lÀrarutbildning fram till i dag? Hur tÀnker de kring den reviderade lÀroplanen som börjar gÀlla frÄn och med den 1 juli 2011, har de förutsÀttningarna för att kunna nÄ mÄlen som gÀller naturvetenskap?För att nÄ dessa uppfattningar och Äsikter har tolv kvalitativa intervjuer med tolv förskollÀrare utförts, deltagarna har dessutom fyllt i en enkÀt som tillsammans med intervjuerna har gett svar pÄ ovanstÄende frÄgor.MÄnga av förskollÀrarna hade svÄrt att definiera begreppet naturvetenskap i förskolan, tvÄ uppfattningar som nÀmns Àr: att vara ute i naturen och att vÀrna om miljön. HÀlften av de medverkande förskollÀrarna anser att det Àr en större fokusering pÄ naturvetenskap i dag Àn dÄ de gick sin lÀrarutbildning. Elva av tolv förskollÀrare i undersökningen önskar mer fortbildning inför den reviderade lÀroplanen..
HÀngbensteklar i Svenska malaisefÀlleprojektet (Ichneumonidae: Anomaloninae)
AbstraktI denna studie har 104 utsorterade prover av brokparasitsteklar (Ichneumonidae) frÄn Svenska MalaisefÀlleprojektet bearbetats. I 26 av dessa prover pÄtrÀffades sammanlagt 68 exemplar av hÀngbensteklar (Anomaloninae) tillhörande tolv olika arter. Minst nio nya landskapsfynd redovisas. Typiska karaktÀrer beskrivs för de sju slÀkten och tolv arterna. En sammanstÀllning över vilka arter som pÄtrÀffades samt gamla och nya landskapsfynd presenteras i tabellform.2008:Bi3.
Att vÀcka ett intresse, det Àr vÄr roll : NÄgra pedagogers uppfattningar om naturvetenskap i förskolan och de nya naturvetenskapsmÄlen i reviderade Lpfö98 ? en intervjustudie
Syftet med denna studie var att undersöka nÄgra förskollÀrares uppfattningar och Äsikter om naturvetenskap i förskolan; hur definierar de naturvetenskap? Har fokuseringen pÄ naturvetenskap i förskolan förÀndrats frÄn att de medverkande förskollÀrarna gick ut sin lÀrarutbildning fram till i dag? Hur tÀnker de kring den reviderade lÀroplanen som börjar gÀlla frÄn och med den 1 juli 2011, har de förutsÀttningarna för att kunna nÄ mÄlen som gÀller naturvetenskap?För att nÄ dessa uppfattningar och Äsikter har tolv kvalitativa intervjuer med tolv förskollÀrare utförts, deltagarna har dessutom fyllt i en enkÀt som tillsammans med intervjuerna har gett svar pÄ ovanstÄende frÄgor.MÄnga av förskollÀrarna hade svÄrt att definiera begreppet naturvetenskap i förskolan, tvÄ uppfattningar som nÀmns Àr: att vara ute i naturen och att vÀrna om miljön. HÀlften av de medverkande förskollÀrarna anser att det Àr en större fokusering pÄ naturvetenskap i dag Àn dÄ de gick sin lÀrarutbildning. Elva av tolv förskollÀrare i undersökningen önskar mer fortbildning inför den reviderade lÀroplanen..
 Undervisning om HÄllbar utveckling i grundskolan - en lÀromedelsanalys
Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan perfektionism och psykologiska fÀrdigheter hos fotbollspelare. Studien utfördes pÄ 207 fotbollsspelande gymnasieelever som alla gick nÄgon form av fotbollslinje pÄ respektive skola. Informanterna fick fylla i tvÄ stycken frÄgeformulÀr, Multidimensional Perfectionism Scale som mÀter perfektionism och Ottawa Mental Skills Assessment Tool-3 som mÀter idrottspsykologiska fÀrdigheter. Resultatet analyserades med hjÀlp av statistikprogrammet PASW dÀr korrelationer (Pearson) mellan sex dimensioner av perfektionism och tolv psykologiska fÀrdigheter genomfördes. Resultatet visade att det fanns flera signifikanta samband mellan de sex dimensionerna inom perfektionism och de tolv psykologiska fÀrdigheterna. .
Nya förutsÀttningar för handeln med klÀder och textilier : Kvotliberaliseringens konsekvenser för tolv utvecklingslÀnders TEKO-export till EU
Ă
r 2005 slopade EU sina importkvoter pÄ TEKO-varor efter att i mÄnga Är ha skyddat sina inhemska producenter frÄn omvÀrldens konkurrens och begrÀnsat utvecklingslÀnders tilltrÀde till unionens marknad. Den hÀr uppsatsen undersöker konsekvenserna av handelsliberaliseringen för tolv utvecklingslÀnders export av klÀder och textilier till EU genom att handelstatistik frÄn Eurostat anvÀnds för att jÀmföra EU:s import av TEKO före och efter slopandet. Som vÀntat ökade Kina och Indiens export till EU efter avregleringen. DÀremot har sju av tolv studerade lÀnder minskat sin exporttillvÀxt av klÀder till följd av förlorade preferenser frÄn handelsavtal och ökad konkurrens nÀr kvoterna eliminerades. FörÀndringarna blev betydligt större i handeln med klÀder Àn med textilier och effekterna omedelbart efter avregleringen var mer dramatiska Àn under Ären som följde.
 HÄllbar utveckling pÄ Uppsala universitet :  en undersökning av universitets arbete och studenters uppfattning
Syftet med studien var att undersöka sambandet mellan perfektionism och psykologiska fÀrdigheter hos fotbollspelare. Studien utfördes pÄ 207 fotbollsspelande gymnasieelever som alla gick nÄgon form av fotbollslinje pÄ respektive skola. Informanterna fick fylla i tvÄ stycken frÄgeformulÀr, Multidimensional Perfectionism Scale som mÀter perfektionism och Ottawa Mental Skills Assessment Tool-3 som mÀter idrottspsykologiska fÀrdigheter. Resultatet analyserades med hjÀlp av statistikprogrammet PASW dÀr korrelationer (Pearson) mellan sex dimensioner av perfektionism och tolv psykologiska fÀrdigheter genomfördes. Resultatet visade att det fanns flera signifikanta samband mellan de sex dimensionerna inom perfektionism och de tolv psykologiska fÀrdigheterna. .