Sök:

Sökresultat:

41 Uppsatser om Skolgćrd,rollek,regellek - Sida 1 av 3

SkolgÄrd - LekgÄrd

Vi har i arbetet undersökt skillnader och likheter i leken pÄ tvÄ skolgÄrdar, vi har med undersökningen velat studera samspelet mellan skolgÄrdsmiljöns utformning och barns lek, och om det finns lekar som hÀnger ihop med den uppbyggnad den specifika skolgÄrden har. VÄr frÄgestÀllning har under arbetets gÄng varit; Hur ser skolgÄrdsmiljön ut? Vad leker barnen? Vilka skillnader och likheter finns det i leken pÄ de olika skolgÄrdarna? Hur ser pedagogen pÄ skolgÄrden och leken dÀr? Undersökningen har genomförts med hjÀlp av observationer av barns lek pÄ skolgÄrden, kompletterat med intervjuer av barn om hur de ser pÄ sin skolgÄrd och vad de brukar göra dÀr. Vi har valt att intervjua barnen för att se hur vÄra observationer stÀmmer med det barnen berÀttar för oss. Vidare har vi skickat ut en enkÀt till pedagogerna för att fÄ med deras syn pÄ skolgÄrden och dess betydelse för barnens lek. VÄr undersökning har visat att skolgÄrdens uppbyggnad och utformning har stor betydelse för leken som bedrivs dÀr.

Utomhuslek pÄ fritids

Syftet med denna studie var att fördjupa mina kunskaper om barns utomhuslekar och studera vilka lekar som förekommer ute pÄ en skolgÄrd. Min frÄgestÀllning i detta arbete var: Vilken typ av frilekar som Àr mest populÀra hos 7-8 Äringar under cirka en timme lÄng utevistelse pÄ ett fritidshem. Studien gjordes under fem dagar i strÀck..

Vygotskij och Leontjev om lek

Den hÀr uppsatsen handlar om de sovjetiska psykologerna Vygotskij och Leontjevs teoretiska perspektiv pÄ lek, sÄ som Vygotkji presenterar sin teori i förlÀsningen Lekens roll i barnets psykiska utveckling 1933 (1981) och sÄ som Leontjev presenterar sin teori i artikeln Lekens psykologiska grundvalar i förskoleÄldern 1944 (1982). Den hÀr uppsatsen bygger pÄ en kvalitativ hermeneutisk textanalys av dessa tvÄ kÀllor, och stÀller sig frÄgan vad Vygotskijs och Leontjevs teorier betyder? Analysen anlÀgger dels ett hermeneutiskt historiskt perspektiv och dels ett nutids historiskt pedagogiskt perspektiv. För det nutidspedagogiska perspektivet anvÀnder jag mig av det skandinaviska forskningsfÀltet lekpedagogik, framför allt Birgitta Knutsdotter Olofsson, Fredrik Ole Lillemyr och Gunilla Lindqvist. För det hermeneutiskt historiska perspektivet anvÀnder jag mig av en kvalitativ textanalys dÀr jag har systematiserat de tvÄ texterna i vardera tre analysteman.

Betydelsen av barns rollek - ett pedagogperspektiv -

Studiens syfte Àr att belysa pedagogers instÀllning och uppfattning om barns rollek i dagens förskola. Studien innehÄller bl.a. ett historiskt perspektiv pÄ förskolan, delar frÄn förskolans styrdokument samt olika forskares syn pÄ hur pedagogens förhÄllningssÀtt pÄverkar barns rollek.Uppsatsens olika frÄgestÀllningar handlar om vilken betydelse pedagogens roll och instÀllning har till barns rollek och om rolleken anvÀnds som ett medvetet pedagogiskt verktyg. Undersökningen baseras pÄ tolv intervjuer av förskollÀrare frÄn fyra olika förskolor i mellan- Sverige. Resultatredovisningen bestÄr av en sammanstÀllning av pedagogernas intervjusvar samt citat frÄn dem.

Rollek - Pedagogers tankar och erfarenheter

Pedagoger besitter mÄnga erfarenheter och kunskaper om barns olika lekformer. Det vi intresserat oss för Àr vilka tankar och erfarenheter pedagoger har pÄ barns rollek. Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ en inblick i hur barn samspelar och kommunicerar med varandra och med vuxna i rollek. Vi vill Àven se om pedagoger engagerar sig, deltar och om rolleken anvÀnds som ett pedagogiskt verktyg i verksamheten. Vidare har vi intresserat oss för kommunikationen i rolleken mellan barn och mellan barn och pedagoger.

Turtagning och rollfördelning - vilken betydelse har detta för barn i förskolan? : En studie av turtagning och rollfördelning i barns rollek pÄ förskolan.

Denna studie avser att genom nÄgra observationer utförda pÄ en förskola resonera kring vad som hÀnder i leken, vad rolleken bestÄr av och vilka faktorer som styr turtagning och rollfördelning i rolleken. Uppsatsen redogör Àven för vad litteratur och förskolans lÀroplan sÀger om detta fenomen.Resultatdelen visar hur jag har tolkat dessa observationer utifrÄn lÀroplanen, centrala begrepp utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv samt nÄgra vanliga lekteorier.Denna studie har visat att det finns nÄgra faktorer som styr turtagning och rollfördelning av barns rollek utifrÄn observationer som Àr utförda. Dessa faktorer berör bakgrund, erfarenhet, sjÀlvkÀnsla och trygghet i barngrupp och övrig verksamhet i förskolan..

Skrift - en upptĂ€ckt? Är lĂ€s- och skrivsituationer ett lĂ€randeomrĂ„de som ges pedagogiskt utrymme i förskolans rollek?

Arbetet handlar om barns tidiga möte med skriftsprÄket i förskolan, ur ett sociokulturellt perspektiv. Den aspekt som belyses Àr funktionell anvÀndning av skrift i förskolebarns rollek inomhus. För detta har det skriftsprÄkliga innehÄllet i barns lek, lekmiljöer och material för skriftsprÄksanvÀndning samt pedagogers roll i leken behandlats. Syftet Àr att undersöka om aspekten av att erfara lÀs- och skrivsituationer Àr ett lÀrandeomrÄde som ges pedagogiskt utrymme i förskolans rollek. För detta syfte har en kvalitativ undersökningsmetod valts dÀr sex semistrukturerade intervjuer har genomförts med pedagoger pÄ sex olika förskolor.

Hur förskollÀrare uppfattar pojkars och flickors rollek

Syftet med vÄrt arbete Àr att beskriva förskollÀrares uppfattning om pojkars och flickors rollekar. I bakgrunden lyfter vi fram tidigare forskning som gjorts inom lek dÀr vi lÀgger fokus pÄ rolleken ur ett genusperspektiv. Vi har gjort en kvalitativ studie med utgÄngspunkt frÄn Elkonins tre stadier i rolleken i Äldern fyra till sex Är som Hangaard Rasmussen (1979) beskriver. UtifrÄn detta har vi intervjuat förskollÀrare om deras uppfattning kring barns rollekar. Resultatet visade att förskollÀrarna uppfattar att det Àr vi vuxna som formar barnens könsidentiteter.

Barns sociala kompetens - hur den yttrar sig i rolleken

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur den sociala kompetensen yttrar sig i barns rollekar. I arbetet försöker vi definiera begreppen social kompetens, rollek samt belyser hur den sociala kompetensen yttrar sig i rolleken genom litteraturgenomgÄng och observationer. Vi har genom vÄrt arbete kommit fram till att den sociala kompetensens yttringar i barns rollek Àr tydliga, dÄ de i rolleken mÄste samarbeta med varandra för att föra leken framÄt. Den sociala kompetensen yttrar sig pÄ mÄnga sÀtt i rolleken dÀr de mest framtrÀdande sociala beteenden Àr samarbete, turtagande, förmÄga att kunna lösa konflikter och samförstÄnd..

RöstförÀndringar vid barns rollek

VÄrt syfte med denna undersökning Àr att ta reda pÄ om, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt det sker röstförÀndringar under barns fria rollekar, om det finns nÄgra genusskillnader i dessa eventuella röstförÀndringar samt vilken betydelse röstförÀndringarna har för barns lek- och sprÄkutveckling. Vi har anvÀnt oss av kvalitativa observationer och intervjuer. Resultatet tyder pÄ att barn förÀndrar sina röster vid fri rollek dÄ de gÄr in i en annan roll och talar som den aktuella rollen krÀver. RöstförÀndringarna kan bestÄ av olika dialekter, tonfall och tonlÀgen samt ljus respektive mörk röst. De genusskillnaderna vi fÄtt fram Àr att pojkar Àr mer högljudda och anvÀnder sig av mer ljudeffekter medan flickorna pratar med en ljusare röst. Barnens röstförÀndringar har stor betydelse i sammanhanget eftersom det, enligt vÄr undersökning, var vad som i första hand utvecklade lekarna.

VÄga leka med dramapedagogik : En observationsstudie av barns rollek i förskolan

Syftet med vÄr studie har varit att undersöka hur rolleken pÄverkas i samband med ett dramapedagogiskt arbetssÀtt. För att fÄ mer kÀnnedom har vi under hösten 2006 genomfört en undersökning dÀr vi inspirerats av Lindqvist (1996) arbetssÀtt med drama. Under arbetets gÄng har vi genomfört observationer och strukturerat dessa utifrÄn Knutsdotter-Olofsson (2003) tre lekregler; turtagande, samspel och ömsesidighet. För att fÄ mer kunskap om vad det innebÀr att arbeta med drama och pÄ vilket sÀtt det kan pÄverka leken har vi studerat olika forskares(Vygotskij, Lindqvist, Knutsdotter- Olofsson) erfarenheter i lek och dramapedagogik. VÄrt resultat pekar pÄ att ett dramapedagogiskt arbetssÀtt hjÀlper barnen att lÀra sig de tre sociala lekreglerna och dÄ ökar rollekandet hos barnen pÄ förskolan..

PÄverkas barns lek av utemiljön? : En jÀmförelse av barns lek i en "naturlig" och i en "tillrÀttalagd" miljö

Syftet med vÄrt arbete var att undersöka och beskriva om olika utemiljöer pÄverkar barns lek. Det vifokuserat pÄ Àr hur barnens samspel i lekar och aktiviteter ser ut i de olika miljöerna. Vi har jÀmförtbarnens lek pÄ förskolegÄrden och i skogen, bÄde i fri lek och i regellek. Vi vill i denna studieförmedla betydelsen av hur viktig utemiljön Àr för barns utveckling och lÀrande.Vi har valt att göra en kvalitativ studie dÀr vi observerat barn i de olika utemiljöerna. Undersökning Àrgjord pÄ en grupp barn i Äldrarna fyra och fem Är.

Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd.

Barns samspel i rollek : En studie om hur barn i rollek utvecklar social kompetens

this paper is a study on children's social interactions in role-play. The aim is to try to highlight how children with other develop social skills and how to further motivate children tosee, understand and manage their reality in role-play by highlighting the characteristics of afunctioning role-play. I would also highlight the importance of pedagogueÂŽs role in relation tochildren's social skills in role-play. The purpose flows into these issues, what distinguishes afunctioning role-play? Can the children in role-play influence their thinking to developunderstanding of others and the environment and if so, how? What significance does pedagogueÂŽs role in children's role-play? I used out of a qualitative methodology to carry out this investigation.

Vilka lekformer tar gestalt i tvÄ förskolor?

Det grundlÀggande syftet för uppsatsen har varit att redogöra för vilka lekformer barn vÀljer under den fria leken i förskolan. Vilka typer av lekformer anvÀnds? Kan man se nÄgra mönster i valet av lekform? I vilka typer av lekformer Àr pedagogen aktiv? För att kunna svara pÄ dessa frÄgor har jag anvÀnt mig av observationer av fri lek i förskolan som jag sedan har sammanstÀllt och analyserat med utgÄngspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. Observationerna skedde vid tvÄ olika förskolor med hjÀlp av minnes anteckningar som sedan transkriberades. Sedan analyserade jag materialet dÀr jag utgick frÄn olika lekformer som Knutsdotter Olofsson (2003) tar upp i sin bok som grundar sig pÄ hennes tidigare forskningar.

1 NĂ€sta sida ->