Sök:

Hur förskollärare uppfattar pojkars och flickors rollek


Syftet med vårt arbete är att beskriva förskollärares uppfattning om pojkars och flickors rollekar. I bakgrunden lyfter vi fram tidigare forskning som gjorts inom lek där vi lägger fokus på rolleken ur ett genusperspektiv. Vi har gjort en kvalitativ studie med utgångspunkt från Elkonins tre stadier i rolleken i åldern fyra till sex år som Hangaard Rasmussen (1979) beskriver. Utifrån detta har vi intervjuat förskollärare om deras uppfattning kring barns rollekar. Resultatet visade att förskollärarna uppfattar att det är vi vuxna som formar barnens könsidentiteter. Genom de förväntningar vi har och möter barnen med formas de till att göra det som anses vara kvinnligt respektive manligt. Genom rollek synliggörs de stereotypa könsrollerna, men rolleken är även ett redskap där barnen utvecklar sina sociala, språkliga och kognitiva förmågor avsevärt. Det är pedagogens uppgift att erbjuda utmanade material och utgå ifrån barnens intressen för att kunna stimulera rolleken på bästa sätt. Genom ett aktivt deltagande kan man som pedagog skapa goda förutsättningar för att lärande ska ske.

Författare

Ida Berglund Erik Engman

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..