Påverkas barns lek av utemiljön?
En jämförelse av barns lek i en "naturlig" och i en "tillrättalagd" miljö
Syftet med vårt arbete var att undersöka och beskriva om olika utemiljöer påverkar barns lek. Det vifokuserat på är hur barnens samspel i lekar och aktiviteter ser ut i de olika miljöerna. Vi har jämförtbarnens lek på förskolegården och i skogen, både i fri lek och i regellek. Vi vill i denna studieförmedla betydelsen av hur viktig utemiljön är för barns utveckling och lärande.Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi observerat barn i de olika utemiljöerna. Undersökning ärgjord på en grupp barn i åldrarna fyra och fem år. Barnen är från två närliggande förskoleavdelningar.Vi har gjort tio olika observationer med en grupp på femton barn. Efter varje observationstillfälle harvi även intervjuat barnen enskilt.I resultatet från våra observationer och intervjuer har vi sett att olika utemiljöer påverkar barns lek. Påförskolans gård leker barnen oftare ensamma, material finns tillgängligt men inbjuder inte tillräckligttill nya lekar. I skogen är barnen mer aktiva och visar mer fantasi och kreativitet samt ges flermöjligheter till att utveckla sin motorik.