Sök:

Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv


Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd. Teoretiska utg?ngspunkter f?r studien ?r narrativ teori och stigma. Syftet med studien ?r att f? en djupare f?rst?else f?r vilka insatser som kr?vs inom det specialpedagogiska f?ltet f?r att flickor med adhd ska ha bra f?ruts?ttningar att slutf?ra sina studier, utan att deras h?lsa p?verkas negativt. Syftet ?r vidare att belysa vilka tidiga tecken p? adhd kvinnor med adhd beskriver f?r att kunna identifiera flickor med adhd tidigare. Grunden f?r ?mnet ?r att flickors sv?righeter och symptom oftare missas samt att deras symptom beh?ver vara st?rre gentemot pojkar f?r att uppt?ckas. Detta resulterar i att de f?r v?nta l?ngre p? diagnos. Respondenternas erfarenheter har analyserats och tematiserats f?r att hitta gemensamma n?mnare, b?de n?r det g?ller deras skolg?ng och psykiska m?ende. Vi ?r intresserade av hur flickor med symptom p? adhd kan identifieras samt vilka anpassningar och st?d specialpedagogiken kan bist? med f?r dessa flickor. Resultatet visade m?nga gemensamma faktorer som har sammanst?llts ur fyra olika delar: adhd, psykisk oh?lsa, sociologiskt perspektiv och specialpedagogiskt perspektiv. Genom kvinnornas ber?ttelser bekr?ftar v?rt resultat precis som tidigare forskning visat, att kvinnorna haft problem med psykisk oh?lsa. De flesta har klarat av skolan men det fanns n?gra som fallit ur skolsystemet efter en kamp b?de med studier och psykisk oh?lsa. Det har framkommit sv?righeter med bland annat uppm?rksamhet, fokus, planering, tidsuppfattning och impulsivitet. Det har ?ven framkommit under studiens g?ng att det finns forskning om flickor med adhd, men forskningen har inte f?tt spridning ?n enligt kvinnorna i denna studie. Gemensamt var att ingen av kvinnorna visste om att deras sv?righeter bottnade i en adhd-diagnos, vilket gjorde att de skulle hantera n?got i skolan de inte visste att de hade. Flera av kvinnorna har sj?lva utvecklat bra strategier f?r att deras liv ska fungera och alla kvinnorna medicinerar idag f?r sin adhd.

Författare

Fanny Hessleg?rd Josefine Karlsson

Lärosäte och institution

G?teborgs universitet/Institutionen f?r pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..