Kvinnor med adhd och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa! En intervjustudie med narrativ ansats ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Denna studie fokuserar p? kvinnor med adhd (som ?r en f?rkortning av attention deficit
hyperactivity disorder) och deras minnen av sin skolg?ng och psykiska h?lsa. Metoden ?r
kvalitativ och har en narrativ ansats i analys och intervjuer. Intervjuerna genomf?rdes med
vuxna kvinnor med diagnostiserad adhd. Teoretiska utg?ngspunkter f?r studien ?r narrativ teori
och stigma. Syftet med studien ?r att f? en djupare f?rst?else f?r vilka insatser som kr?vs inom
det specialpedagogiska f?ltet f?r att flickor med adhd ska ha bra f?ruts?ttningar att slutf?ra sina
studier, utan att deras h?lsa p?verkas negativt. Syftet ?r vidare att belysa vilka tidiga tecken p?
adhd kvinnor med adhd beskriver f?r att kunna identifiera flickor med adhd tidigare. Grunden
f?r ?mnet ?r att flickors sv?righeter och symptom oftare missas samt att deras symptom beh?ver
vara st?rre gentemot pojkar f?r att uppt?ckas. Detta resulterar i att de f?r v?nta l?ngre p?
diagnos. Respondenternas erfarenheter har analyserats och tematiserats f?r att hitta
gemensamma n?mnare, b?de n?r det g?ller deras skolg?ng och psykiska m?ende. Vi ?r
intresserade av hur flickor med symptom p? adhd kan identifieras samt vilka anpassningar och
st?d specialpedagogiken kan bist? med f?r dessa flickor. Resultatet visade m?nga gemensamma
faktorer som har sammanst?llts ur fyra olika delar: adhd, psykisk oh?lsa, sociologiskt
perspektiv och specialpedagogiskt perspektiv. Genom kvinnornas ber?ttelser bekr?ftar v?rt
resultat precis som tidigare forskning visat, att kvinnorna haft problem med psykisk oh?lsa. De
flesta har klarat av skolan men det fanns n?gra som fallit ur skolsystemet efter en kamp b?de
med studier och psykisk oh?lsa. Det har framkommit sv?righeter med bland annat
uppm?rksamhet, fokus, planering, tidsuppfattning och impulsivitet. Det har ?ven framkommit
under studiens g?ng att det finns forskning om flickor med adhd, men forskningen har inte f?tt
spridning ?n enligt kvinnorna i denna studie. Gemensamt var att ingen av kvinnorna visste om
att deras sv?righeter bottnade i en adhd-diagnos, vilket gjorde att de skulle hantera n?got i
skolan de inte visste att de hade. Flera av kvinnorna har sj?lva utvecklat bra strategier f?r att
deras liv ska fungera och alla kvinnorna medicinerar idag f?r sin adhd.