Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Servicegrad - Sida 1 av 3

Förbättrat informationsflöde för ökad synkronisering och kostnadseffektivitet i försörjningskedjan ? en fallstudie

Slut i hyllan-problematiken är en fråga som aktualiserats i dagligvaruhandeln i allt högre grad det senaste året. I takt med att konkurrensen ökar och marginalerna minskar måste lagernivåer pressas. Det här sker så småningom på bekostnad av Servicegraden. Problemet har visat sig särskilt stort i samband med kampanjer. Syftet med detta examensarbete är att kartlägga informationsflödet i försörjnings-planeringen mellan en leverantör och en grossist i dagligvarubranschen samt att se hur detta flöde kan förbättras för att hög Servicegrad ska kunna uppnås utan alltför höga lager.

Utformning av ett performance management-system : Fo?r ma?tning av prestationer inom Rottne industris reservdelslager

Bakgrund: Rottne industri a?r ett fo?retag som tillverkar skogsmaskiner, na?rmare besta?mt sko?rdare och skotare. En viktig del av fo?retagets strategi i dagsla?get grundar pa? att bedriva en genero?s reservdelsverksamhet ut mot kunder. Reservdelsverksamheten har vuxit och blivit en konkurrensfo?rdel fo?r Rottne industri.

Servicegradens betydelse för olika aktörer inom möbelbranschen : En analys och utvärdering om sambandet mellan olika aktörers servicegrad och kunders involvering

Att finna korrelat till våld har länge rönt stort intresse inom den forensiska psykologin, inte minst med ambitionen att kunna predicera en persons framtida våldsamhet. I denna studie undersöks hur tretton variabler inom de fyra kategorierna substansbruk, impulsivitet, anknytning och upplevt socialt nät korrelerar med tidigare registrerad våldskriminalitet hos två grupper: personer inom kriminalvårdens frivård respektive rättspsykiatrins öppenvård. Signifikanta korrelationer återfanns mellan den tidigare våldsbrottsligheten och två av variablerna inom anknytning, en av variablerna inom impulsivitet och en av variablerna inom socialt nät. Inga signifikanta korrelationer återfanns mellan våldskriminalitet och substansbruk. De båda grupperna skilde sig åt i fråga om hur korrelationerna fördelade sig, såtillvida att för frivårdens klienter korrelerade enbart en av variablerna i kategorin socialt nät med våldskriminaliteten.

En lönsamhetsberäkning på konkurrerande transportmedel

Rapporten behandlar två uppgifter, transporter av motorsågar (produktfamilj 6001 och 6002) från Sverige till USA och transporter av Husqvarnas produkter inom Europa.Vad gäller transporter till USA så finns idag två alternativa transportmedel, flyg och sjöfrakt. Syftet med undersökningen var att klargöra vilket transportsätt som är mest lönsamt för Husqvarna både ur ett ekonomiskt- och kundperspektiv. Undersökningen visar en genomsnittlig låg Servicegrad för båda produktfamiljerna, inget samband kan heller förtydligas mellan flygfrakt och höjd Servicegrad. Undantagsvis används flyg i syfte att minska ledtiderna och frigöra produktionskapacitet för att bättre kunna bemöta behovet i Europa.Husqvarna bör använda båt som transportmedel av motorsågar. Flygtransport bör endast användas då stora variationer i efterfrågan förekommer och behov av produkter finns.

Samarbete i försörjningskedjan för balans mellan en leverantörs utbud och konsumentens efterfrågan: en fallstudie i kosmetikbranschen

Grundfilosofin i Supply Chain Management är att matcha utbud mot efterfrågan. Den så kallade Bullwhipeffekten pekar på att variationen mellan utbud och slutkundens efterfrågan ökar ju längre bak i försörjningskedjan man kommer. Med det menas till exempel att försäljningskvantiteter som faktiskt säljs i en affär sällan speglar de orderkvantiteter som leverantören skickar till tillverkaren som försörjer butiken med produkter. Förutom variationer i utbud och efterfrågan visade det sig att bristande interorganisatorisk kommunikation, brister i prognosarbetet tillsammans med en bristande datastruktur bidrog till en låg Servicegrad. Den senaste forskningen belyser hur variation som orsakats av bullwhipeffekten kan minskas, samt att en låg Servicegrad kan förbättras genom ett ökat samarbete i försörjningskedjan.

Fleet Management System : realtidspositionering för effektiv hantering av fordonsflotta

Detta examensarbete har genomförts vid Host Mobility AB i Göteborg. Host Mobility AB är ett ungt företag som utvecklar avancerade telematikdatorer och utvecklingsmiljöer för mobila applikationer. I dag erbjuder de flera olika telematikdatorer för olika tillämpningsområden och syften. Då Host Mobility endast har existerat i två år har de inte hunnit med att skapa en bred kundbas för sina telematikdatorer. Syftet med examensarbetet har varit att utreda och ta fram en systemlösning för ett mindre Fleet Management system vilket sedan skulle implementeras med Host Mobility AB:s telematikdatorer.

Riktlinjer för förbättrad produktionsplanering av statorpaketstillverkning vid ABB Motors i Västerås

ABB Motors är en av världens ledande tillverkare av lågspända växelströmsmotorer för industriellt bruk. Enheten i Västerås är uppdelad i två tillverkande enheter: Division Komponenter som tillverkar halvfabrikat och komponenter, samt Division Motor som monterar halvfabrikat och komponenter till motorer färdiga för leverans. Syftet med detta examensarbete har varit att finna en lämplig metod för produktionsplanering av statorpaket vid Division Komponenter. Utifrån den bäst lämpade metoden skulle riktlinjer utarbetas för produktionsstyrning av maskingrupperna stansning och paketsvetsning. Målet har varit att finna riktlinjer för produktionsplanering som kan förbättra statorpakets-tillverkningen med avseende på lagernivåer, kapitalbindning och Servicegrad.

Prognostisering av slitdelar : hur ska Väderstad-Verken öka sin servicegrad?

The agricultural plantingmachines are used just a few weeks every year. That means that the supply of service and spare parts have to be good to make the timeliness costs low at the agricultural hard working periods. The machines wear down successivly when they are used. The wear is harder on some parts than the others on a machine. Spare parts can be dicided into consumables.

Avfallstaxan - En studie om kalkylering och taxesättning i avfallsbranschen

Uppsatsens syfte är att beskriva och analysera kommuners kostnadskalkyler och taxekonstruktioner. Undersökningen är genomförd i form av en multipel fallstudie. Inledningsvis genomförde vi en förstudie som syftade till att kategorisera Skåne kommuners avfallshantering. Vi har också skapat en modell som vi använt både för att skapa en referensram och vid analys. För vår analys har vi utgått från de rättsprinciper som finns på området samt de riktlinjer som Renhållningsverksföreningen ger ut angående taxekonstruktion.

Ett sätt att konkurrera i logistikbranschen - A Way to Compete in the Transport Industry

Denna uppsats är behållningen av en fältstudie som har gjorts på ett företag inom transport- och logistikbranschen. Jag har använt mig av både primär (intervjuer) och sekundär data (hemsida, hållbarhetsrapport, företagstidning etc.) för att ta reda på hur företaget gör för att kunna konkurrera i branschen. Till de ämnen som genererats ur resultatet har teorier och modeller kopplats. Några av teorierna är Porters värdekedja, Normanns gemensamma värdeskapande och Abrahamssons m.fl. strategiska flexibilitet.

Potential för ökad specialanpassning av trävaror till byggföretag : nya möjligheter för träleverantörer?

Denna studie är utförd i samarbete med Moelven, ett av Sveriges större skogsindustriella företag.Studien har syftet att undersöka vad bygghandlare idag erbjuder sina yrkeskunder, främst byggföretagen, i form av service och förhöjd förädlingsgrad samt fördelar och nackdelar med detta. Moelven har för avseende att finna potentiella möjligheter till förbättringar som ökar kundnöjdhet och genererar konkurrensfördelar till Moelven som träleverantör. Studien har genomförts med hjälp av tolv intervjuer, sju respondenter inom utvalda byggföretag respektive fem respondenter från bygghandlare har deltagit. Intervjufrågorna har utarbetats utifrån relevant teoribakgrund. Analysen har visat att byggföretagen är relativt nöjda med den service som de blir erbjudna idag, men att det finns utrymme för förbättringar.

Företagsidentitet ? nyckeln tillframgång : En fallstudie av redovisningsbyrån m&m Ekonomi ABsföretagsidentitet och företagsimage

På dagens konkurrensutsatta marknad finns ett behov för samtliga företag attkommunicera ut företagets mest särpräglande karaktärsdrag samt yttersta styrkor tilldess intressenter. Ett verktyg att finna dessa och därefter kunna hantera företagetsuttryckta budskap på rätt sätt är företagsidentitetskonceptet. Syftet med denna uppsatsär att identifiera och inventera fallföretaget m&m Ekonomi ABs företagsidentitet samtutröna deras företagsimage. Uppsatsen ämnar även utforska vilka likheter samtolikheter som finns mellan dessa två perspektiv. Författarna har utifrån ett teoretisktramverk identifierat de egenskaper vilka varit av betydelse för båda synsätten.

Tätortsklassificering utifrån servicebredd och servicegrad : En klusteranalys av Sveriges tätorter

Statistics Sweden is an administrative agency that delimits built-up areas and produces statistics regarding them. The statistics provide information about the area of the built-up areas, their population number, number of gainfully employees working in the built-up areas, and of buildings. Now Statistics Sweden wishes to extend such statistics by producing a measure regarding how well developed the service is in each built-up area.This study is a contribution to this statistical improvement work and the purpose is to ? by employing geographical information systems and cluster analysis ? classify the Swedish built-up areas according to 1) service width and 2) service degree. A particular built-up area has a high service width if it has many different service functions, such as pharmacies, schools and grocery stores.

Attityder och beteendenkring avfallssortering : Den fysiska strukturen samt servicegradensbetydelse

I denna fallstudie undersöks och jämförs avfallshanteringen i två flerbostadsområden i Motala kommun. Syftet med fallstudien är att undersöka, jämföra samt analysera hushållens attityder och beteenden till att sortera ut sitt avfall i relation till den fysiska strukturen som omgärdar avfallshanteringen i respektive område- närhet till återvinningsrum/återvinningsstation, utformning av återvinningsrum/återvinningsstation samt Servicegrad. Intervjuer har genomförts med åtta hushåll för att få fram hushållens attityder samt beteenden till sortering av avfall. Studien visar att samtliga hushåll var beredda att lägga tid och engagemang på avfallssorteringen. Vissa hushåll kände krav från hyresvärden till att sortera sitt avfall medan övriga hushåll sorterade ur miljösynpunkt.

Ledtidsreducering för hydraulmotortyp Compact CA vid
Hägglunds Drives AB

Examensarbetet utfördes vid produktionsenheten för Hägglunds Drives AB i Mellansel, Ångermanland. Syftet har varit att föreslå förändringar inom produktionssystemet för att den totala ledtiden för hydraulmotor Compact CA skall reduceras. Arbetet har baserats på en analys över hur produktionsstyrning och orderhantering skall fungera för att en ledtidsreducering från fyra veckor till nio dagar skall vara möjlig. Ledtiden har i arbetet definierats som den tid som åtgår från att en order läggs fram till att en motor är leveransklar till kund. Vidare har arbetet fokuserats på de sex huvuddetaljer som ingår i varje motor och som tillverkas från råämne till slutdetalj.

1 Nästa sida ->