Sök:

Företagsidentitet ? nyckeln tillframgång

En fallstudie av redovisningsbyrån m&m Ekonomi ABsföretagsidentitet och företagsimage


På dagens konkurrensutsatta marknad finns ett behov för samtliga företag attkommunicera ut företagets mest särpräglande karaktärsdrag samt yttersta styrkor tilldess intressenter. Ett verktyg att finna dessa och därefter kunna hantera företagetsuttryckta budskap på rätt sätt är företagsidentitetskonceptet. Syftet med denna uppsatsär att identifiera och inventera fallföretaget m&m Ekonomi ABs företagsidentitet samtutröna deras företagsimage. Uppsatsen ämnar även utforska vilka likheter samtolikheter som finns mellan dessa två perspektiv. Författarna har utifrån ett teoretisktramverk identifierat de egenskaper vilka varit av betydelse för båda synsätten. Tiokvalitativa intervjuer har genomförts, med såväl företagsrepresentanter somkundrepresentanter, för att skapa ett underlag utifrån vilken jämförelsen mellanidentiteten och imagen kunde genomföras. De egenskaper som präglar m&mEkonomi ABs företagsidentitet mest är hög servicegrad, bred kompetens och högkvalité. I deras företagsimage identifieras samma egenskaper, dessa kompletterasdock med ett fåtal andra egenskaper så som effektivitet, professionalitet ochprestigelöshet. Det har visat sig utifrån studien att företagets filosofi, värderingar samtmission haft starkast påverkan på företagsidentiteten och att beteendet samt denokontrollerade kommunikationen är de attribut som format företagsimagen mest.Detta ser författarna som ett direkt resultat av att företaget är ett tjänsteproducerandeföretag där produkten skapas i interaktion med kunden.

Författare

Ida Bohlin Louise Sundström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..