Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Servicegrad - Sida 2 av 3

Affärskulturella skillnader : Finns dem mellan Sverige och Norge?

Syftet med denna uppsats är att undersöka affärskulturen på den norska marknaden, för att se om det föreligger några skillnader med den svenska affärskulturen och om några av dessa skillnader kan ge konsekvenser för ett litet svenskt företags etablering i Norge. Denna uppsats är skriven på uppdrag av ett företag och forskningen som genomförs är utforskande.För att undersöka skillnader mellan den svenska och norska affärskulturen har vi använt oss av flera olika källor. Dels har vi inom området affärskultur sökt efter svenska och norska särdrag i litteratur, dels har vi genomfört kvalitativa intervjuer. Vi har även sökt i böcker och på Internet efter affärsrättsliga skillnader mellan länderna.I analysen har vi sedan med hjälp av litteraturen och resultaten från intervjuerna undersökt om det finns några skillnader och om dessa kan leda till konsekvenser för ett litet svenskt företag. Vi kom fram till att trots att länderna, precis som många tror, är lika finns det också en hel del som skiljer dem åt.

Sortimentsbestämning på servicelager hos Siemens Building
Technologies

Siemens Building Technologies (SBT) tillhandahåller och underhåller byggnadsautomationslösningar. För att serva deras underhållsorganisation har de 51 stycken servicelager runt om i landet. På dessa lager lagerhålls artiklar som behövs för att uppfylla deras serviceavtal gentemot kund. Företaget anser att det finns för mycket kapital bundet i dessa lager och att deras omsättningshastigheter är för låga. Examensarbetets syfte är att utvärdera SBT:s lagerstruktur och utarbeta ett arbetssätt som företaget kan använda vid bestämning av sortiment och lagernivåer för att sänka deras totala lagerkostnad.

Returlogistik inom e-handeln - En fallstudie av fyra modeföretag i Sverige

E-handeln med mode karaktäriseras av hög returandel och ofta lågvärdiga varor med relativt kort livslängd. Det ställer stora krav på företag att effektivt hantera returer, både operativt men också strategiskt. Denna studie undersöker fyra modeföretag med försäljning online. Företagen har olika egenskaper vilket ger ett komparativt underlag till studien. Exempelvis har företagen olika affärsstrategier, olika antal försäljningskanaler och olika historia, som påverkat utformningen av deras respektive returhantering.

En läkande marknad : Konkurrensutsättningens effekter på apoteksmarknadens logistik

Syfte: Syftet är att undersöka följderna av konkurrensutsättningen på apoteksmarknaden ur ett logistiskt flödesperspektiv.Metod: Abduktiv ansats och en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade och ostrukturerade intervjuer.Teori: Logistiska målmixen, Du Pont-schemat, 80?20-regeln, byta lager mot information, logistik som konkurrensmedel Marknadsteorier, konsumenttrygghet, drivkrafter för innovation, Porters fem krafterResultat: De största volymerna av receptbelagda läkemedel går, likt under monopol-tiden, fortfarande via de största distributörerna Tamro och Oriola. Apoteks-aktörerna tycks överlag vilja gå mot lägre kapitalbindning, med något högre logistikkostnader och Servicegrad. Främst vill aktörerna styra varuförsörj-ningen i egen regi för att anpassa den till de egna affärsmodellerna. Service-graden tycks inte ha försämrats sedan omregleringen.

När hard discount-butiken kom till byn : En studie av hur det gått för de allivsbutiker som fått Lidl eller Netto som granne

Forskningsfråga: Hur påverkas allivsbutikerna av att få Lidl eller Netto som granne och vilken betydelse har allivsbutikernas val av åtgärder för att differentiera sig för hur väl de lyckas konkurrera med hard discount-butiken? Syfte: Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för hur traditionella allivsbutiker påverkas av att en aktör med utpräglad lågprisprofil (hard discount) etablerar sig i närheten. Vidare är syftet att beskriva hur allivsbutikerna, genom olika åtgärder, arbetar för att differentiera sig från hard discount-butikerna och hur val av åtgärder inverkar på hur väl allivsbutikerna lyckas i konkurrensen med den nya aktören. Metod: Vi har, genom tio besöksintervjuer och tjugo telefonintervjuer med handlare och butikschefer i allivsbutiker, samlat in kvalitativ och kvantitativ data om hur dessa butiker påverkats av att få Lidl eller Netto i sin närhet och vilka strategier de använt för att möta den nya konkurrenten. De teorier som används vid analysen behandlar konkurrensstrategier och hur allivsbutiker påverkas av lågpristrenden i allmänhet och hard discount i synnerhet.

Riskklassificering ? En säkrare strategi : En studie om hur riskklassificering kan bidra till en säkrare och mer kapitalanpassad materialstyrning för GE Healthcares artiklar på lager

Problemformulering: Hur kan en riskklassificering av artiklar bidra till att lagret optimeras?Syfte: Syftet med vår studie är att sänka GE Healthcares lagernivå med ännu icke förädlade artiklar samt, om det behövs, upprätta ett optimerat säkerhetslager baserat på artiklarnas riskbenägenhet. Detta för att minimera onödig kapitalbindning, öka lageromsättningshastigheten samt kunna bibehålla samma Servicegrad företaget har idag. Tanken är att vi utifrån detta ska utforma en dynamisk formel, en algoritm, som ska kunna känna av förändringar i klassningar av de olika faktorer som återspeglar artiklarnas riskbenägenhet. För att utifrån detta kunna rekommendera vilka materialstyrnings- och säkerhetslagerstrategier som ska användas.

Reservdelslogistikens kamp mot kostnader : Drivande krafter vid en centralisering

Syftet med denna studie är utreda hur en ökad centralisering av Komatsu Forests reservdelslogistik kan bidra till minskad kapitalbindning samt ge större möjligheter till flexibilitet och kundanpassning i den fysiska distributionen.Idag distribuerar Komatsu Forest reservdelar från sitt centrallager till 21 stycken olika servicedepåer som drivs av dotterbolaget Komatsu Forest Sweden och som har till uppgift att leverera till alla kunder på den svenska marknaden. Servicedepåerna lagerhåller produkter där historiska data skall styra vilken mängd artiklar som skall finnas tillgängliga. Problemet idag är att de förväntade lagervolymerna inte överensstämmer med de faktiska och företaget erhåller därför extra kostnader för lagerhållning, lagerföring, transporter samt administration.Studiens teori bygger på en bearbetning av Mats Abrahamssons drivkraftmodell och empiriska data grundar sig på en enkätundersökning där ett urval ur Komatsu Forest Swedens kundpopulation fått möjligheten att delta. Enkätens frågor fokuserar på åsikter kring köpbeteenden, attityder, pris och tillgänglighet. Enkäten skickades ut via ett webbaserat system med en svarsfrekvens på cirka 35 %.

Lönsam Kundtjänst-Riskanalys över den prissättningsproblematik en outsourcad kundtjänst medför

Syfte: Syftet med detta arbete är att försöka studera och analysera vilka risker som påverkar prissättningen av en outsourcad kundtjänst för att få den lönsam för callcenterbolaget. Metod: I mitt arbete ska jag intervjua anställda på callcenterbolag om hur förhandlingar av outsourcade kundtjänster går till samt vilken prissättningsproblematik de står inför. Jag ska med hjälp av WebbGPSS, som är ett program för kösimulation, skapa en kösimulator för att studera och analysera olika risker kopplat till personalstyrkans storlek, och hur de påverkar en kundtjänstens kapacitet. Riskerna benämns som stokastiska d.v.s. osammanhängande, fluktuerande och följer inget direkt mönster.

Lönsam Kundtjänst-Riskanalys över den prissättningsproblematik en outsourcad kundtjänst medför

Syfte: Syftet med detta arbete är att försöka studera och analysera vilka risker som påverkar prissättningen av en outsourcad kundtjänst för att få den lönsam för callcenterbolaget. Metod: I mitt arbete ska jag intervjua anställda på callcenterbolag om hur förhandlingar av outsourcade kundtjänster går till samt vilken prissättningsproblematik de står inför. Jag ska med hjälp av WebbGPSS, som är ett program för kösimulation, skapa en kösimulator för att studera och analysera olika risker kopplat till personalstyrkans storlek, och hur de påverkar en kundtjänstens kapacitet. Riskerna benämns som stokastiska d.v.s. osammanhängande, fluktuerande och följer inget direkt mönster. Resultat från modell: Modellen visade att det går att studera kapacitetsutnyttjandet på företaget genom en kösimulator. Genom att tillämpa WebbGPSS som ett prognosverktyg kan företaget få bättre insikt i vilka faktorer som påverkar lönsamheten på dess kundtjänst.

Vägval Marstrands gästhamn -En studie av driftsformer

Inledningen beskriver bakgrunden till de val kring gästhamnsverksamheten på Marstrand som Kungälvs kommun idag står inför. Problemet delas därefter upp i sina separata beståndsdelar och en överblick över Marstrand, privat respektive kommunal drift samt båtturismen och dess utveckling ges läsare.I Metodavsnittet behandlas den kvalitativa fallstudieformen som valts för att undersöka Kungälvs kommuns möjligheter att utveckla Marstrands gästhamn genom att öka kunskapen kring driftsformer av gästhamnar i Skandinavien. Urvalet av gästhamnar preciseras och motiveras samt hur uppsatsförfattarna sökt uppnå god validitet och reliabilitet på uppsatsen.Den Teoretiska referensramen redogör för huvuddragen i Aktieägarperspektivet, Intressent?perspektivet samt Agent?Principalteorin som tillsammans ligger till grund för uppsatsens analys och slutsats.Empirin presenterar resultatet från den kartläggning som gjorts av urvalets respektive hamnar. En inblick i bland annat drifts? och ägarförhållanden, syftet med gästhamnsverksamheten, differentiering samt olika särdrag ges.I Analys och Slutsatskapitlen görs inledande en driftsövergripande analys som lyfter fram likheter och olikheter hamnarna.

Marknadsföring av helhetslösningar. : En studie av B&B Tools och industriförnödenhetsmarknaden.

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktäriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik från omkringliggande områden. Mindre fartyg och järnvägsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa områden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa områden att skicka sitt gods i mindre volymerper sändning med bibehållen Servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa områdenkrävs det att många företag skickar sitt gods i container.Det är alltså av stor vikt att många företag använder container som lastbärare. För att användandetav container som lastbärare ska öka är det därför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar när de väljer transportlösning och hur det påverkar transporter med container.ProblemformuleringVad är avgörande när företag väljer transportlösning och hur påverkar detta användandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien är att identifiera ett antal områden som påverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag värderar dessa.

Styrning av råvarulager och förbättrat materialflöde

Detta examensarbete är utfört vid Ahlstrom Cores AB som tillverkar spirallindade pappershylsor vid tre anläggningar i Sverige. Pappershylsor används främst vid tillverkning av papper av olika kvalitéer och företagets kunder använder då hylsorna till att linda upp det färdiga pappret på. Råvaror vid tillverkningen är hylskartong av olika kvalitéer och bredder samt lim. Rapporten behandlar två separata uppgifter. Den första och större av de två är att utforma ett nytt system för styrning av råvarulager och den andra är att förbättra materialflödet vid en av företagets anläggningar.

Vad avgör vid valet av transportlösning? : - En kvalitativ studie med fokus på containertransporter

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktäriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik från omkringliggande områden. Mindre fartyg och järnvägsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa områden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa områden att skicka sitt gods i mindre volymerper sändning med bibehållen Servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa områdenkrävs det att många företag skickar sitt gods i container.Det är alltså av stor vikt att många företag använder container som lastbärare. För att användandetav container som lastbärare ska öka är det därför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar när de väljer transportlösning och hur det påverkar transporter med container.ProblemformuleringVad är avgörande när företag väljer transportlösning och hur påverkar detta användandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien är att identifiera ett antal områden som påverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag värderar dessa.

Förändringar inom materialförsörjning till följd av globala inköp : En fallstudie på ABB Robotics, Västerås

Dagens hårda konkurrenssituation har lett till att många svenska företag i jakten på att sänka sina kostnader söker nya leverantörer i lågkostnadsländer. Den globala handeln har ökat markant de senaste åren men utredningar gällande hur verksamheters materialförsörjning påverkas av långväga inköp har ej hunnit med i samma utsträckning.ABB Robotics som i sin verksamhet i Västerås utvecklar och tillverkar industrirobotsystem är ett av de företag som satsar på global handel. Som ett led i detta står verksamheten under andra halvåret av 2007 inför stora förändringar då en del av företagets leverantörsbas skall bytas från europeiska till asiatiska tillverkare. Detta examensarbete syftar till att kartlägga hur ABB Robotics materialförsörjning kommer att påverkas av bytet av leverantörsbas. Det övergripande målet är att utreda och ta fram en modell för hur verksamheter ur ett materialförsörjningsperspektiv påverkas av global handel.Två Microsoft Excel-baserade simuleringsverktyg har tagits fram under detta examensarbete för att möjliggöra kartläggning av leverantörsbytenas inverkan hos ABB Robotics.

Transporttjänsten

Ett effektivt transportsystem är ett nödvändigt inslag i ett konkurrenskraftigt näringsliv och är avgörande för den ekonomiska tillväxten i landet. Med dagens hårdare krav på att hålla snävare tidsramar, krävs snabba och punktliga leveranser från leverantörer och producenter till konsumenter. Transportbranschen har inte undkommit det tryck som förändringar i omvärlden skapat såsom den ökade internationaliseringen och sedan något årtionde har den svenska åkerinäringen blivit utsatt för en allt brutalare internationell priskonkurrens. EU och de nyinträdda medlemsländerna utgör ett hot genom att nya konkurrensvillkor uppstått. Då de utländska åkerierna har en lägre kostnadsbild än de svenska kan de i en allt större grad erbjuda lägre priser än de svenska.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->