Sökresultat:
73 Uppsatser om Riksintresse - Sida 1 av 5
Hade besluten kunnat bli annorlunda? : En kritisk fallstudie om policyverktyget riksintresse och dess tillämpning vid Länsstyrelsen i Västerbotten
Syftet med uppsatsen ämnar till att genom en fallstudie undersöka hur och med vilka medel som staten hanterar konkurrerande markanvändning. Fördjupningen i ämnen sker genom en analyserande fallstudie om hur policyverktyget Riksintresse appliceras i praktiken. En djupare analys är gjord av hur länsstyrelsen i Västerbotten använt sig av policyverktyget då fallen om de oförenliga Riksintressena gruvnäring och rennäring skulle värderas emot varandra i områdena kring Rönnbäcken i Storumans kommun och Stekenjokk i Vilhelmina kommun.Studien undersöker de svårigheter som kan uppstå i bedömningsprocesserna med ett svagt formulerat policyverktyg, när två Riksintressen vill använda samma markområden och där ingen samexistens ses som en möjlig lösning. I uppsatsen redogörs det hur Länsstyrelsen i Västerbotten, tillsammans med berörda sektorsmyndigheter handlat och fattat beslut i två fall, i Rönnbäcken inom Storumans kommun och Stekenjokk inom Vilhelmina kommun, vilka problem som identifieras och vad som blir följderna av ett policyverktyg som inte motsvarar behoven som ställs i dagens samhälle. Utöver detta så lyfts slutligen problemet om urfolksrättigheter att bedriva sin traditionella näring, som i detta fall strider mot tillämpningen av Riksintressen..
Staten och Kommunerna : En undersökning av landsbygdsutveckling i strandnära läge inom område för riksintresse
Det övergripande planeringsproblem som behandlas i detta arbete är polariteten mellan stat och kommun i den fysiska samhällsplaneringen. Detta undersöks genom att studera hur områden för landsbygdsutveckling i strandnära läge (LIS) tillämpas inom områden som är av Riksintresse enligt 3 och 4 kap, Miljöbalken. Genom att peka ut områden för LIS i områden av Riksintresse bryter kommunerna det statliga monopolet. Det som undersöks i detta arbete är alltså förhållandet mellan statens och kommunernas intressen, som blir extra tydlig eftersom strandskyddet och Riksintressen härstammar från olika paradigm, miljö- respektive planeringsparadigmet, och därmed två olika lagområden trots att de båda, numer, finns i Miljöbalken. Syftet med arbetet är att analysera förhållandet mellan stat och kommun genom att studera de problem som kan uppstå vid utpekande av LIS i områden av Riksintressen.
Staten och Kommunerna: En undersökning av landsbygdsutveckling i strandnära läge inom område för riksintresse
Det övergripande planeringsproblem som behandlas i detta arbete är polariteten
mellan stat och kommun i den fysiska samhällsplaneringen. Detta undersöks genom
att studera hur områden för landsbygdsutveckling i strandnära läge (LIS)
tillämpas inom områden som är av Riksintresse enligt 3 och 4 kap, Miljöbalken.
Genom att peka ut områden för LIS i områden av Riksintresse bryter kommunerna
det statliga monopolet. Det som undersöks i detta arbete är alltså förhållandet
mellan statens och kommunernas intressen, som blir extra tydlig eftersom
strandskyddet och Riksintressen härstammar från olika paradigm, miljö-
respektive planeringsparadigmet, och därmed två olika lagområden trots att de
båda, numer, finns i Miljöbalken.
Syftet med arbetet är att analysera förhållandet mellan stat och kommun genom
att studera de problem som kan uppstå vid utpekande av LIS i områden av
Riksintressen. Arbetet syftar även till att studera skillnaderna mellan miljö-
och planeringsparadigmen inom den fysiska planeringen.
För att undersöka detta har arbetet följande frågeställningar:
? Vilka avvägningar görs mellan utpekade områden för strandskyddsupphävande och
Riksintresseområden?
? Vad baseras invändningar från länsstyrelserna i yttrandena på?
? Hur fungerar relationen mellan länsstyrelsen och kommunerna i realiteten?
? Vilka konflikter kan skönjas i planeringens praktiska tillämpning mellan
miljö- och planeringsparadigmen?
För att kunna studera planeringsproblemet och besvara frågeställningarna har
olika metoder använts.
Kontrasternas Industrilandskap : En studie om Industrilandskapet i Norrköping som industriellt kulturarv och postindustriell stadsdel
Industrilandskapet i Norrköping kan sägas representera ett exempel på omvandlingen från industrisamhälle till postindustriellt samhälle. Området har tidigare varit ett framträdande nav för den tillverkningsindustri som länge präglat Norrköping. Men stora förändringar har skett och idag fungerar området istället som utgångspunkt för kunskapsstaden Norrköping. Miljön i området beskrivs ofta i termer av unicitet och attraktivitet och området utgör ett Riksintresse för kulturmiljövård. Kontrasterna mellan att dels vara ett kulturarv och samtidigt representera den moderna kunskapsstaden och dessutom vara ett attraktivt levande stadsrum skapar en intressant balansgång mellan att bevara kontra att utveckla. Industrilandskapet framträder som ett viktigt område för Norrköping och i relation till kulturarv, kunskapsstaden och ett levande stadsrum uppstår en grund för intressanta diskussioner både ur ett lokalt, nationellt och internationellt perspektiv..
I stridens hetta
Den fysiska riksplaneringen infördes på 1970-talet för att lösa ökande miljöproblem och markanvändningskonflikter mellan olika intressen ? exploaterande såväl som bevarande, till exempel industrilokalisering och naturvård. Riktlinjerna för denna riksplanering fördes in den nya naturresurslagen 1987, och därefter oförändrat in i miljöbalken 1998 där riktlinjerna i form av ett Riksintressesystem återfinns idag. Detta betyder att beslut tagna om markanvändningskonflikter på 1970- och 1980-talet, med denna tids värderingar, fortfarande idag tillåts reglera en stor del av svensk mark- och vattenanvändning. Detta har inte skett helt okritiskt: ända sedan starten har kritik riktats mot systemets otydlighet, dysfunktion och juridiska osäkerhet ? samma kritik som riktas mot det idag.
I stridens hetta
Den fysiska riksplaneringen infördes på 1970-talet för att lösa ökande
miljöproblem och markanvändningskonflikter mellan olika intressen ?
exploaterande såväl som bevarande, till exempel industrilokalisering och
naturvård. Riktlinjerna för denna riksplanering fördes in den nya
naturresurslagen 1987, och därefter oförändrat in i miljöbalken 1998 där
riktlinjerna i form av ett Riksintressesystem återfinns idag. Detta betyder att
beslut tagna om markanvändningskonflikter på 1970- och 1980-talet, med denna
tids värderingar, fortfarande idag tillåts reglera en stor del av svensk mark-
och vattenanvändning. Detta har inte skett helt okritiskt: ända sedan starten
har kritik riktats mot systemets otydlighet, dysfunktion och juridiska
osäkerhet ? samma kritik som riktas mot det idag.
Har intresset försvunnit från riksintresset? : ? en fallstudie av tre fäbodar av riksintresse för kulturmiljövården i Mora kommun
Riksintressen är ett planeringsverktyg som har funnits sedan 1960-talet. Verktyget är tänkt att ge vägledning i frågor som rör mark- och vattenanvändning. Det är två lagsystem som reglerar Riksintressen, plan- och bygglagen (2010:900) och miljöbalken (1998:808). Lagsystemen ska skydda de värdefulla miljöerna från påtaglig skada. Ansvarsfördelningen för verktyget Riksintressen regleras i förordningen om hushållning med mark- och vattenområden m.m.
Detaljplan för Arvidsjaur 5:2 Arvidsjaur kommun
Arvidsjaur är en tätort med årlig tillväxt och är av denna anledning i behov av förtätning av bostadsbeståndet. Båthusviken är en attraktiv plats eftersom den ligger vid Arvidsjaursjön. Sjön med omgivning är ett välkänt område för bland annat sitt fiskevatten men också för den biltestanläggning som finns där. Idag finns det bebyggelse i Båthusviken som i folkmun kallas för ?Arvidsjaurs ghetto? eftersom fritidshusbebyggelsen är av varierande kvalité.
Relationen kommun ? länsstyrelse vid riksintresse för kulturmiljövård : En strävan efter kommunikativa ideal
I denna uppsats har länsstyrelsens tillämpning av Riksintresse för kulturmiljövård studerats utifrån ett plan- och miljöparadigmsperspektiv. Den teoretiska utgångspunkten har varit paradigmbeskrivningen i Styrning av markanvändning och miljö (2006) av Lars Emmelin & Peggy Lerman (2006: 2,12-20). Teorin har tillämpats utifrån de lokal- och centralstyrningsaspekter som deskriptivt förklarar paradigmen. Avsikten har varit att studera hur plan- och miljöparadigmets styrningsprinciper kan identifieras i detaljplaneprocesser och hur dragen påverkar processerna. Dessutom har frågan hur länsstyrelsen ser på sin handläggning utefter lokal- och centralstyrningsaspekter varit en utgångspunkt för uppsatsen.
Detaljplan för Arvidsjaur 5:2 Arvidsjaur kommun
Arvidsjaur är en tätort med årlig tillväxt och är av denna anledning i behov av
förtätning av bostadsbeståndet. Båthusviken är en attraktiv plats eftersom den
ligger vid Arvidsjaursjön. Sjön med omgivning är ett välkänt område för bland
annat sitt fiskevatten men också för den biltestanläggning som finns där. Idag
finns det bebyggelse i Båthusviken som i folkmun kallas för ?Arvidsjaurs
ghetto? eftersom fritidshusbebyggelsen är av varierande kvalité.
Relationen kommun ? länsstyrelse vid riksintresse för kulturmiljövård - En strävan efter kommunikativa ideal
I denna uppsats har länsstyrelsens tillämpning av Riksintresse för
kulturmiljövård studerats utifrån ett plan- och miljöparadigmsperspektiv. Den
teoretiska utgångspunkten har varit paradigmbeskrivningen i Styrning av
markanvändning och miljö (2006) av Lars Emmelin & Peggy Lerman (2006: 2,12-20).
Teorin har tillämpats utifrån de lokal- och centralstyrningsaspekter som
deskriptivt förklarar paradigmen. Avsikten har varit att studera hur plan- och
miljöparadigmets styrningsprinciper kan identifieras i detaljplaneprocesser och
hur dragen påverkar processerna. Dessutom har frågan hur länsstyrelsen ser på
sin handläggning utefter lokal- och centralstyrningsaspekter varit en
utgångspunkt för uppsatsen.
Uppsatsen har utformats efter en fallstudieprincip.
Lämpliga områden för vindkraftsetablering på land i Norrbottens län
Wind power is becoming an increasingly important source of energy. There are several national and international goals set to increase to amount of renewable energy, and in order to meet these goals, the wind power production plays an important part and the establishment of new wind power farms are required. The Swedish national project Riksintresse Vindbruk has appointed areas in Sweden suitable for wind power, mainly when looking at the physical wind conditions of the area. In this study, I aim to define suitable areas for wind power establishment in Norrbottens län. In order to reach this goal, a critical regional method was developed and completed using GIS.
Riksintresse; Bevarande eller nyttjande : Vindkraftsutbyggnad inom Natura 2000- områden
Natura 2000 is part of the European Union: s framework to protect and preserve biological diversity. Natura 2000- areas are by the goverment appointed to areas of national interest for preserving nature. Also wind power stations are appointed as of national interest and the reason for this is the goverments goal to get energy from reneweble energysources. This essay describes when both these intrests conflict eachother when it comes to building wind power stations within Natura 2000- areas. The main focus of this essay is a casestudy of two cases from two different counties, Dalarna- and Norrbotten county, where applications have been made to build wind power stations within existing Natura 2000- ares, both cases have reached the court dealing with enviromental issues.
Det gröna kulturarvet : grönstruktur inom riksintresse för kulturmiljövården i Stockholms stad
Riksintresset för kulturmiljövården syftar till att så långt som möjligt skydda mot påverkan av kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Miljöbalken, som utgör grunden för Riksintresse för kulturmiljövården, hävdar att grönstrukturen inom och i närheten av tätorter särskilt bör tas i beaktning. Stockholms be-byggda ytor ökar, delvis på bekostnad av stadens grönstruktur. Utförliga strategier i Stockholm stads översiktliga planering för de riksintressanta kulturmiljöerna är något som saknas, framförallt för grönstruktur inom des-sa områden. Samtidigt existerar grönstruktur i olika form som element i alla Stockholms Riksintressen för kulturmiljövården.
Om att cykla i motvind : En kvalitativ studie om speciallärares och specialpedagogers uppfattningar kring anpassningar och likvärdig bedömning på de nationella proven för elever i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i år 6.
Riksintressen är ett planeringsverktyg som har funnits sedan 1960-talet. Verktyget är tänkt att ge vägledning i frågor som rör mark- och vattenanvändning. Det är två lagsystem som reglerar Riksintressen, plan- och bygglagen (2010:900) och miljöbalken (1998:808). Lagsystemen ska skydda de värdefulla miljöerna från påtaglig skada. Ansvarsfördelningen för verktyget Riksintressen regleras i förordningen om hushållning med mark- och vattenområden m.m.