Sök:

Sökresultat:

83 Uppsatser om Lastbil - Sida 1 av 6

Är transporterna av norsk lax genom Sverige samhällsekonomiskt effektiv?: en jämförelse mellan två transportmetoder

I dagsläget går de flesta transporter av norsk lax med Lastbil genom Sverige, endast en liten del går med tåg, emellertid finns det utrymme att transportera norska lax med tåg från Gällivare ner genom Sverige. För detta ändamål diskuteras en ny vägförbindelse mellan Porjus och Tysfjård för att förenkla den nödvändiga transporten med Lastbil till Gällivare för omlastning. Syftet med den här uppsatsen är att analysera vilket av de två alternativen, att fortsätta transportera med Lastbil eller att lägga om trafiken till tåg. För att göra detta har en CB-kalkyl använts. Resultaten visar på att det är en samhällsekonomiskt effektiv lösning att lägga om transporten till tåg om den nya vägförbindelsen byggs.

Skattning och aktiv dämpning av drivlinesvängningar i lastbil

Svängningar i drivlinan hos en Lastbil påverkar växlingskvalitén negativt. Det blir långsamma växlingar med dålig komfort. Metoder för att komma tillrätta med dessa problem kan till exempel vara att skatta svängningarna och aktivt dämpa dem genom att styra motorn i Lastbilen. Dessa metoder behandlas i detta arbete. En matematisk modell över drivlinan har tagits fram.

Transporter från lastbil till järnväg : en fallstudie på Kährs

Gustav Kährs AB är ett företag som funderar på att byta transportsätt från Lastbil till järnväg. Kährs är beläget i Nybro, tillverkar golv och lagerhåller sina produkter i ett centrallager i Kalmar. I dagsläget sköts all transport från centrallagret med Lastbil, varorna transporteras sedan vidare till Helsingborgs hamn där de lastas och skeppas vidare till Bremen. Det Kährs funderar över är att göra ett skifte till järnväg på denna transportsträcka.Följande problemformulering har legat till grund för denna rapport:?Är det värt att ställa om sina godstransporter från Lastbil till järnväg med avseende på följande aspekter: miljö, ledtid, kostnad och investeringar??För att få en djupare insikt i vad ett skifte från järnväg till Lastbil skulle kunna få för konsekvenser i fråga om ledtider, kostnader, investeringar och miljön har vi valt att göra en fallstudie.

Infrastruktur och miljöpåverkan från tunga transporter vid ett slutförvar av kärnavfall i Oskarshamns kommun

Denna rapport utreder översiktligt regional och kommunal infrastruktur ochmiljöpåverkan från transporter av bergmassor, bentonit och lera vid ett slutförvar avkärnavfall eller om det inte blir ett slutförvar i Oskarshamns kommun. Strategin harvarit att utefter de regionala miljökvalitetsmålen begränsad klimatpåverkan, frisk luftsamt det länsegna målet fossilbränslefri zon år 2030 undersöka hur olika lastbärare(Lastbil, tåg och fartyg) bidrar till måluppfyllelse. Slutsatsen är att det mest troligascenariot med transporterna är olika transportalternativ beroende på vart materialetskall någonstans och vad det skall användas till. Oavsett om det blir ett slutförvar ellerej i Oskarshamns kommun, kommer infrastrukturen att bli förändrad, speciellt för deboende i Misterhults socken. Fossilbränslefrizon år 2030 är det målet som inte skullenå måluppfyllelse ifall enbart lastbärare med fossilt bränsle skulle användas vidtransporterna.2008:Nr 3 Teknik.

Koldioxidbesparing Bastuträsk godsterminal

Detta examensarbete handlar om koldioxidbesparing för en godsterminal belägen i Bastuträsk i Västerbottens inland. Terminalen är relativt ny och transporterar i dagsläget massaved med destination Piteå med tre avgångar i veckan. Terminalen kan i framtiden komma att hantera flis och ytterligare massaveds transporter till andra destinationer.Rapporten tar upp beräkningsstegen som används vid beräkning av koldioxidutsläpp i detta fall samt beräkning av energiåtgång. Metoden som används är NTMs vilket står för nätverket för transporter och miljö. De metoder som NTM i sin tur använder är Ecotransit och Artemis.

Återkoppling från yrkesföraren av tung lastbil - Hur vi kan förbättra utbildningen av yrkesförare och därmed också öka trafiksäkerheten

Sammanfattning Jag arbetar på gymnasieskolan, Fordonsprogrammet ? Transportteknik där jag medverkar i utbildningen av elever till yrkesförare på tung Lastbil och även buss. Min enkätundersökning är avgränsad till enbart Lastbilschaufförer. Jag upplever att det saknas relevant återkoppling från yrkesförare där det framgår om yrkesförare följer de regler och föreskrifter som ingår i deras yrkesutövning. Denna undersökning belyser i vilken utsträckning yrkesföraren i arbetslivet följer gällande regler och föreskrifter.

Mobil enhet för kameraövervakning

En mobil kameraövervakningslösning är idealiskt att ha när tillfällig övervakning måste ske, på t.ex. Båtklubbar, Hamnar, Byggarbetsplatser, Inhägnade uppställningsplatser, Parkeringar, Event m.fl. Det som sker idag då dessa platser ska övervakas är att en fast mast ställs dit med hjälp av en Lastbil med kran eller att kamerorna sätts upp på befintliga byggnader. I dagsläget finns ingen tillräckligt mobil helhetslösning för den här typen av övervakning i Sverige..

Att arbeta med Skolverkets och Transportstyrelsens mål : Gymnasieskolans Transportutbildning

De elever som går på gymnasieskolans transportutbildning ska utbildas enligt Skolverkets gymnasiekurser för att nå Skolverkets kunskapskrav. För att erhålla körkort och yrkeskompetensbevis ska eleverna utbildas och nå målen enligt Transportstyrelsens (TS) kursplaner för aktuella körkortsbehörigheter samt yrkeskompetensbevis. Dessutom ska de elever som påbörjat sin gymnasieutbildning efter den 1 juli 2011 ha gymnasieexamen för att erhålla körkortsbehörighet C (tung Lastbil), körkortsbehörighet CE (tung Lastbil med tungt släp) samt yrkeskompetensbevis. Gymnasieskolans transportutbildning ska alltså följa dubbla kursplaner, Skolverkets och TS. I mitt arbete som lärare på olika transportutbildningar har jag upplevt uttalade och outtalade schismer, ofta i samband med tolkning av kursplaner och andra reglerande dokument.

Side Blind Spot Detection : Sensortekniker och hårdvara

Denna rapport är resultatet av ett examensarbete, på 20 högskolepoäng, som har utförts på Scania CV AB, Tekniskt centrum, Södertälje. Examensarbetet behandlar Side Blind Spot Detection och har resulterat i ett prototypsystem som detekterar objekt i döda vinklarna på sidorna av en Lastbil. Systemet är ett aktivt säkerhetssystem som syftar till att förhindra olyckor och ge ökad trafiksäkerhet på vägarna. Examensarbetet har varit tvådelat för att uppnå detta mål. Denna rapport behandlar främst val av sensorteknik för att upptäcka objekt i de döda vinklarna på sidan av en Lastbil.

Analys av brott i punktsvets vid krock med lastbil

Under en krock med Lastbil inträffar det olika typer av brott i strukturen, till exempel i punktsvetsar. För att kunna prediktera och simulera ett korrekt deformations- och brottbeteende hos Lastbilshytten krävs att dessa svetsbrott efterliknas på ett realistiskt sätt. Idag modelleras punktsvetsarna med hjälp av ej deformerbara sammankopplingar utan brottvillkor. Målet med arbetet är att med hjälp av en beräkningsmodell med brottvillkor på punktsvetsar kunna förutse punktsvetsbrott och på så sätt bättre kunna simulera ett verkligt krockförlopp. I detta examensarbete har olika brottmodeller undersökts och brottparametrar för diverse hopsvetsade materialkombinationer har tagits fram.

Genus i transportbranschen

Syfte: Att belysa transportbranschen ur ett genusperspektiv och då försöka tydliggöra varför en del flickor söker in på fordonsprogrammets transportutbildning. Metod: Vi har använt oss dels av den kvalitativa intervjun, dels av den kvantitativa enkätmetoden. Informanterna har varit elever på olika gymnasieskolor, gymnasielärare och personal som arbetar i transportbranschen. Resultat: Den faktor som påverkar eleverna, både pojkar och flickor, mest i sitt val är inställningen att Lastbil det är något som män håller på med. De flickor som trots denna inställning väljer transport gör det pga ett stort intresse av Lastbilar och av chaufförsjobbet..

Ombyggd lätt lastbil: Interaktionen mellan semitrailerns och dragfordonets bromssystem

Freno AB i Piteå har byggt en semitrailerdragare baserat på Volkswagen Crafter. De modifikationer som behandlas i detta arbete omfattar semitrailerns parkeringsbroms, manövreringen av semitrailerns färdbromsar och det bakre underkörningsskyddet på dragfordonet. Tillverkaren av dragfordonet vill att det ska utredas huruvida dessa ändringar kan ha negativa effekter.En systembeskrivning av parkeringsbromsen gjordes och dess funktion analyserades sedan utifrån kraft- och momentjämvikt. Trailerns parkeringsbroms manövreras via en elektrisk signal ansluten till kontakten för indikatorn på instrumentpanelen. Resultatet jämfördes sedan med de trafikförskrifter som gällde vid fordonets ibruktagande.

Påbyggnadsskåp till lastbil med pneumatisk öppning

This project have been made whit Krima Rostfritt AB. They manufacture a number if different add on products for trucks and now wants to develop there locket were the hatch opens upwards after requests from customers. The costumers have requested a pneumatic opening to make the opening procedure easier.Krima has there biggest markets in Sweden and Norway, because of that the locket has to meet whit the regulations of these countries. The locket also has to meet the demands that Krima has determined from experience to maintain there high standard.The project has resulted in a solution where the locket and cylinder are linked whit a strut. This solution was the one best suited for the task and the one that Krima preferred..

Distribution av träpellets i lös vikt vid Bioenergi i Luleå AB

Bioenergi i Luleå AB bedriver tillverkning av bränslepellets. För att bränslepellets ska kunna utgöra en konkurrenskraftigt alternativ krävs en effektiv logistik, därför har denna genomgång av transportsystemet skett. Syftet är att rekommendera hur försörjningen av bränslepellets ska ske på kvalitativt och ekonomiskt bästa sätt från fabrik till slutkund. Avgränsningarna innebär att leveranser över 40 ton samt säckleveranser ej behandlas. Arbetsmomenten i samband med detta projekt har bestått av intervjuer, litteraturstudier, observationer samt benchmarking.

 Information Hold :  Ways of preventing information overload in Scania vehicles in critical traffic situations

De tekniska system som tävlar om förarens uppmärksamhet i bilar och Lastbilar ökar både i antal och komplexitet. Detta kanske inte är ett problem på en rak, lugn motorväg men minskar fokus på själva körningen och om något oväntat skulle hända kan konsekvenserna bli allvarliga eftersom föraren är distraherad och kan behöva ta in för mycket information på en gång.Syftet med projektet var att utveckla ett system för att presentera endast relevant och önskad information till förare av Lastbilar och bussar i kritiska trafiksituationer. Detta för att göra det möjligt för föraren att fokusera mer på körningen och därigenom göra den säkrare och bekvämare. Å ena sidan ska systemet upptäcka vilken typ av trafiksituation Lastbilen befinner sig i. Å andra sidan ska det avgöra vilken typ av information som skulle vara relevant för föraren i den situationen.Med en litteraturstudie, insamlad statistik, intervjuer och författarnas åsikter som grund identifierades ett antal händelser (som telefonsamtal och förekommande varningar) som kan inträffa i förarhytten på en Lastbil och hur mycket de vardera skulle öka förarens arbetsbörda (workload).

1 Nästa sida ->