Sök:

Sökresultat:

2738 Uppsatser om Kvalitet - Sida 1 av 183

Varför gör jag det här? : En studie om kvalitet, likvärdighet och ansvar i en skola

Denna undersökning syftar till att med hjälp av intervjuer undersöka ett antal pedagogers uppfattning av Kvalitet, likvärdighet och ansvar i en skola samt hur skolans arbetssätt påverkar Kvalitet och likvärdighet för eleverna. De parametrar som finns definierade av skolans ledning som strategiska mål, framgångsfaktorer och nyckelmått på pedagogisk utveckling återkommer inte spontant hos de intervjuade pedagogerna, det räcker inte att tala om Kvalitet för att kunna mäta och utveckla den. Den huvudsakliga slutsats som kan dras av undersökningen är att det saknas en gemensam syn på Kvalitet och vad Kvalitet konkret innebär i det pedagogiska arbetet och det pedagogiska ledarskapet för att skapa och säkerställa Kvalitet och likvärdighet inom skolans alla funktioner; kvalificerande, socialiserande och subjektifierande..

Ger mer pengar mer kvalitet? : En studie över vad anser vara kvalitet i den kommunala grundskolan

Syftet med detta arbete är att få en förståelse för hur skolledare uppfattar Kvalitet i skolan och i sitt ledarskap av lärare och annan personal. Jag ska undersöka om det görs någon Kvalitetsredovisning inom skolan och om ekonomin påverkar skolledarnas Kvalitetsarbete..

Kvalitet i fritidshem : En undersökning av fritidshemmens kvalitetsredovisningar

För att undersöka vad Kvalitet är för fritidshemmen har åtta Kvalitetsredovisningar undersökts i syfte att se hur de beskriver Kvalitet samt hur de uttolkar styrdokumenten i sitt Kvalitetsarbete. Kvalitetsbegreppet behandlas och beskrivs utifrån olika perspektiv och för att skapa en förståelse för innebörden av begreppet. I resultatet kan man se att fritidshemmen beskriver Kvalitet utifrån teman som de arbetar med i verksamheten även att dess tolkning kan förstås i relation till dess verksamhet och vad som för dem är relevant att arbeta med för att uppnå målen..

Kvalitet och kundvärde inom företagshälsovården : En studie om kundens uppfattning om Amidas tjänster

Syftet med denna uppsats är att undersöka vad kunderna upplever som Kvalitet i Amidas tjänster. Även vad företaget kan göra för att öka det totala värdet för kunden..

Kvalitet inom hållbarhetsinformation : - En studie av svenska industriföretag

I och med ett ökat krav på öppenhet av företags hållbarhetsarbete är kommunikationen av företags hållbarhetsinformation av stor relevans. Intressenter som mottagare baserar bedömningar och beslutsfattande på den kommunicerade hållbarhetsinformationen varpå dess Kvalitet är viktig. Då miljöstörande branscher utgör en stor miljöpåverkan och förväntas vara föregångare vid hållbarhetsredovisning har denna studie undersökt miljöstörande industriföretag. Denna studie poängsätter och förklarar vad Kvalitet inom de svenska industriföretagens hållbarhetsinformation är och genom metoden PSI kunde det urskiljas vad som bidrog till företagens höga Kvalitet. Resultaten visar att Kvalitet är att ha en transparent, detaljrik och balanserad information som tydligt redovisar företagets aktiviteter och prestationer på ett jämförbart sätt.

Högskoleverkets utvärdering av kvalitet i högre utbildning : - för vem, hur och varför?

Studien belyser Högskoleverkets utvärdering av Kvalitet i högre utbildning och avgränsar sig till Mittuniversitetets lärarutbildning. Syftet med studien var att belysa hur Högskoleverket som statlig myndighet använder utvärdering av Kvalitet i högre utbildning som ett värderings- och normeringsverktyg. Studien genomfördes utifrån en filosofiskt hermeneutisk ansats. Högskoleverkets Kvalitetsutvärdering tycks ha en konformerande effekt på den högre utbildningen, till stor del på grund av hot om indragen examensrätt vid tecken på bristande Kvalitet. Vad som egentligen utvärderas vid Kvalitetsutvärdering är dock oklart då Kvalitetsbegreppet förefaller svårdefinierat och innehållsmässigt blir öppet för berörda intressenter som har tolkningsföreträde att bestämma, vilket gör det starkt politiserat i skuggan av en allt mer globaliserad världs politiska påverkan.

Föräldrars föreställningar om kvalitet i förskolan - och deras tankar om förskolans genuspedagogiska uppdrag

Studien undersöker föräldrars tankar om Kvalitet i förskolan. Metod: Kvalitativa intervjuer. Resultat: Vi fann att de flesta föräldrar upplever processerna i förskolan som den största bäraren av Kvalitet. Föräldrarna uttalade sig både för och emot förskolans genuspedagogiska uppdrag. Flertalet hade inte ens hört talas om att förskolan har ett sådant uppdrag..

Kvaliltet i systemutveckling

Systemutveckling idag strävar efter Kvalitet, men man kan se flera tecken på en Kvalitetsbrist i utvecklingen av system. Många projekt kommer till korta. Trots att enorma summor pengar läggs ner på IT-projekt varje år misslyckas en stor del av dem. Denna rapport behandlar frågeställningen: Hur uppnås Kvalitet vid systemutveckling? Rapporten besvarar frågeställningen genom intervjuer med erfarna yrkesmän inom området.

Högt pris hög kvalitet? : En empirisk analys av sambandet mellan pris och kvalitet på konsumentvaror

Sedan 50-talet har flera empiriska studier bevisat att det finns positiva samband mellan prisoch Kvalitet på flera konsumentvarumarknader i olika länder. Även om korrelationen mellanpris och Kvalitet vanligtvis är relativt låg, använder konsumenterna ändå priset som entumregel för att bedöma Kvaliteten. I uppsatsen visas det empiriska sambandet mellan pris ochbedömd Kvalitet för ett antal konsumentprodukter i Sverige som konsumenttidningen Råd &Rön har Kvalitetstestat år 2011. Analysen baseras i huvudsak på Spearmansrangkorrelationstest (rs). Resultaten i vår uppsats är i linje med tidigare studier.

Förskolepersonalens och ledningens förståelse och uppfattning om kvalitet i förskolan. : Quality in preschools as understood and perceived by personnel and leaders in preschools.

Undersökningens syfte är att försöka fånga förskolans personals och lednings förståelse och uppfattning om vad Kvalitet i förskolan är och vilka faktorer som indikerar att en förskola har god Kvalitet. Syftet är även att se hur arbetet i förskolan ser ut när det gäller Kvalitetsarbete och vad som skulle behöva utvecklas vidare.Undersökningen har gjorts genom kvalitativa intervjuer med tre förskollärare och en barnskötare verksamma i förskolor samt två rektorer. Resultatet som framkommit i undersökningen visar att de yttre förutsättningar som finns för förskolor, exempelvis lokalers utformning och barngruppens storlek, inte har avgörande betydelse för hur god Kvalitet en förskola har. Det som är mest avgörande för en förskolas Kvalitet är vilka personer som arbetar där och vad de har för engagemang och kompetens för sitt arbete samt vilket förhållningssätt som personalen har mot barnen.Undersökningen avslutas med en diskussion där det presenteras förslag till fortsatt arbete med att förbättra förskolors Kvalitet..

En studie om utmaningar som kan hindra utvecklingen av modeller av hög kvalitet vid tillämpning av verksamhetsmodellering

Syftet med arbetet är att identifiera utmaningar som kan hindra att modeller av hög Kvalitet utvecklas vid tillämpningen av verksamhetsmodellering. Arbetet har även till syfte att stötta modelleringsledare i sitt arbete med att utveckla modeller av hög Kvalitet genom att öka kunskapen om de utmaningar som kan komma att uppstå. För att uppnå arbetets syfte har den kvalitativa forskningsansatsen tillämpats. Kvalitativa forskningsintervjuer har genomförts i kombination med en litteraturgenomgång. Resultatet av den empiriska undersökningen frambringade 12 utmaningar med verksamhetsmodellering.

Bordeaux 1855 : Om kvalitet och status efter klassificeringen

År 1855 klassificerades slotten i vindistriktet runt Bordeaux. Denna klassificering fick stort genomslag och används än idag. Klassificeringen har emellertid kritiserats för att ej representera den faktiska Kvaliteten av dess innefattande viner. Trots det används den som ett facit över vinernas storhet.Detta arbete har undersökt samband mellan klassificeringen och vinernas Kvalitet idag.Resultatet av litteraturstudien fann samband mellan bordeaux, pris och marknadsföring. Vidare redogörs för att begreppet Kvalitet är svårdefinierat då flertalet aktörer tolkar Kvalitet på skilda sätt.

Att mäta kvalitet i ett Balanced Scorecard

Bakgrund: Balanced Scorecard är traditionellt en effektivitetsmodell där mätning av verksamheten sker vertikalt utifrån vanligen fem olika perspektiv. Kvalitet är ett oundvikligt inslag i de flesta organisationer varför det blir viktigt att Kvalitet genomsyrar hela organisationen.Syfte: Att beskriva och analysera mätbarheten hos Kvalitet utifrån fem olika perspektiv i ett Balanced Scorecard (finansiellt, kund, interna processer, medarbetare och innovation/utveckling).Avgränsningar: Vi har valt att studera endast en variabel, Kvalitet, för att se om denna variabel skulle kunna läggas till den traditionella Balanced Scorecard-modellen. Vi beaktar endast kvantitativa mått i studien.Genomförande: Vi har gjort en förstudie där två styrkort tagits fram. Därefter har vi genomfört personliga intervjuer med dels personer som säljer Balanced Scorecard-konceptet, dels personer som anses mer distanserade till konceptet. Samtliga av dessa respondenter fick också fylla i en kompletterande enkät.

Vad ska vi ha fritids till? : -en kvalitativ textanalys om lärandets förutsättningar i fritidshemmet.

SammanfattningDet började med att vi var intresserade av vad Kvalitet är och vad Kvalitet innebär i fritidshemmet. Vi var även angelägna om att finna ut om Kvalitet är en fråga om resurser eller om pedagogen också har en viktig roll i det sammanhanget. Därför blev det naturligt för oss att undersöka hur förutsättningarna för lärande ser ut i fritidsverksamheten. Våra forskningsfrågor blev; Hur beskrivs en fritidspedagogs yrkesutövning? Och vad avses med Kvalitet i fritidshem? För att undersöka detta valde vi att göra en textanalys som baseras på Skolinspektionens granskning av Kvalitet i fritidshem.

Kvalitet till Max-En undersökning av strategiers betydelse inom företaget Max

SammanfattningTitel: Kvalitet till max ? En undersökning om strategier's betydelse inom företaget MaxÄmne/Kur's: FEK 582 Kandidatuppsat's, 10 poäng Författare: Per Nordqvist, David Olhed och Kristin GrenHandledare: Han's Knutsson Företag: MaxNyckelord: Strategi, Kvalitet, expansion, differentiering, strategiprocesser, restaurang- och måltidsbranschenSyfte: Vårt syfte är att undersöka, beskriva och analysera vilka strategier som ligger bakom företaget Max framgång.Metod: Vi har använt os's av ett kvalitativt tillvägagångssätt där intervjuer bidragit till majoriteten av insamlad empiri.Teoretisk referensram: Strategiprocesser, Porter's Five Force's, tjänsteKvalitet, strategiprocesser, de tre generiska strategierna.Empiri: Vi har genom intervjuer fått en inblick i Max strategiska arbete och verksamhet. Slutsatser: Den främsta slutsatsen som vi kommit fram till är att Max koncept bygger på Kvalitet. Kvalitet genomsyrar hela organisationen, både internt och externt. De flesta av dera's strategiska beslut grunda's på Kvalitetsaspekten och med Kvalitet vinner de kunderna's förtroende..

1 Nästa sida ->