Sök:

Sökresultat:

211 Uppsatser om Kunskapsämne - Sida 1 av 15

Sociala kunskaps- och lÀrandebegrepp hos Jean-Jacques Rousseau och Lpf 94

Arbetets syfte Ă€r att fördjupa förstĂ„elsen för vad ett socialt kunskaps- och lĂ€randebegrepp Ă€r och vilka konsekvenser det kan fĂ„ för utformningen av undervisningen. Arbetet utgĂ„r ifrĂ„n Johan Asplunds begrepp om social responsivitet och dess betydelse för en social förstĂ„else av kunskap och lĂ€rande. Det sker genom kvalitativa textanalyser av Jean Jacques Rousseaus bildningsroman Emile (1762)och Lpf 94. Översiktligt anger resultatet vilket utrymme elevens sociala responsivitet ges genom den förmedlade förstĂ„elsen av kunskaps- och lĂ€randebegreppen. Lpf 94 utvecklar en bildningsorienterad och konstruktivistisk syn pĂ„ begreppen.

KoncessionsnÀmnden som kunskaps- och teknikspridare: en fallstudie baserad pÄ tillstÄndsprocessen kring StÄlverk 80

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka koncessionsnÀmndens eventuella roll som kunskaps- och teknikspridare under tillstÄndsprövningen av projektet StÄlverk 80 samt att undersöka om relationen mellan koncessionsnÀmnden och NJA kan sÀgas ha prÀglats av en samarbets- eller samförstÄndsanda. Spridning av kunskap och teknik Àr starkt anknutet till kommunikation. Genom kommunikation och vidareföring av kunskap kan kostnader för nyutveckling av teknik minskas och den hastigheten med vilken en teknik sprids höjas. Om en aktiv spridning inte sker av nya tekniker brukar dessa vanligtvis spridas vÀldigt lÄngsamt och möjlig nyutveckling hÀmmas. Under tillstÄndsprocessen av StÄlverk 80 intog koncessionsnÀmnden en passiv teknikspridningsroll.

Hur förvaltas löntagarfondspengarna? : En komparativ studie mellan AllmÀnna arvsfonden och Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling

Löntagarfonderna inrÀttades 1983 av den socialdemokratiska regeringen för att jÀmna ut löneskillnader i landet. Den borgerliga regeringen avvecklade löntagarfonderna under 1993. Fondpengarna anvÀndes delvis till att grunda stiftelser. Dessa stiftelser har fÄtt kritik för oegentligheter och otydliga regelverk. En rapport med rekommendationer för att ÄtgÀrda problemen avslogs av Riksdagen 2001.

Provet som en del av skolans verklighet... - Elevers upplevelse av stress, identitet samt kunskaps- och historiesyn.

Syftet med undersökningen Àr att förstÄ hur provet som examination ute i ?skolverkligheten? pÄverkar eleverna och undervisningen. Fokus Àr framförallt pÄ historieÀmnet i grundskolan (högstadiet). Inriktningen Àr pÄ provets pÄverkan pÄ elevernas upplevelse av stress, sjÀlvkÀnsla, motivation, kunskapssyn samt historiesyn. Metoden Àr kombinerat kvalitativ (gruppintervju och elevdagböcker) och kvantitativ (enkÀt och analys av elevkonstruerade prov).

GymnasielÀraren, kunskapen och lÀrandet: en empirisk
undersökning om gymnasielÀrares kunskaps- och lÀrandesyn

VÄrt syfte med undersökningen var att undersöka och jÀmföra gymnasielÀrares syn pÄ kunskap och lÀrande i förhÄllande till: nÀr de utexaminerades, den dÄ gÀllande lÀroplanen och dagens lÀroplan. VÄr teoretiska utgÄngspunkt var de tre dominerande lÀrandeteorierna som genomsyrat skolan och lÀroplanerna de senaste femtio Ären: behaviorism, konstruktivism och sociokulturellt perspektiv. TillvÀgagÄngssÀttet för den empiriska undersökningen var tvÄ olika metoder. En kvalitativ metod dÀr vi intervjuade tvÄ gymnasielÀrare i en öppen forskningsintervjuform och en kvantitativ metod dÀr vi gjorde enkÀtundersökning bland gymnasielÀrare. Undersökningen avgrÀnsades till tvÄ gymnasieskolor i LuleÄ kommun samt att informanter var aktiva lÀrare.

Meditationens inverkan pÄ idrottslig prestation

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka fyra lÀrares erfarenheter av bedömningsfrÄgor, kopplade till betygssÀttning, i det nuvarande kunskaps- och mÄlrelaterade betygssystemet. Mer specifikt fokuseras utgÄngspunkten om likvÀrdighet i den svenska skolans nuvarande betygssystem. .

Att lÀra och utvecklas i fiktiva vÀrldar : Rollspel som spelplan för existentiella frÄgor

Rollspel Àr en form av sÀllskapsspel som gÄr ut pÄ att deltagarna tillsammans berÀttar en historia, som ofta utspelar sig i fiktiva vÀrldar och utgÄr frÄn perspektivet av den enskilda spelarens skapade rollperson. En av deltagarna Àr spelledare och Àr den som skildrar spelets miljöer och karaktÀrer.I studien diskuteras rollspelens identitetsskapande och sociala funktion samt rollspel som kunskaps- och fÀrdighetsfrÀmjande, med utgÄngspunkt i tanken att rollspel kan skapa ett intresse för och frÀmja bearbetandet av existentiella frÄgor. En enkÀt utdelad till trettio rollspelare samt fem mer djupgÄende intervjuer av erfarna spelare visar att rollspelsdeltagare genom spelet utforskar och behandlar existentiella frÄgor, samt att spelare sjÀlva rapporterar om rollspelandets positiva inflytande pÄ det individuella och sociala livet samt spelandets kunskaps-, fÀrdighets- och intressefrÀmjande förmÄga..

Att fostra för effektivitet : en kritisk analys av den nya gymnasieskolans politiska underlag

Syftet med studien Àr att utröna vilka vÀrden som prÀglar den kunskaps- och samhÀllssyn som ligger till grund för den nya gymnasieskolan och vad dessa gÄr att hÀrleda till, samt diskutera vilka konsekvenser detta kan tÀnkas fÄ ur ett vidare demokratiskt perspektiv. Studien anvÀnder sig av en kvalitativ ideologikritisk metod, och finner sin teoretiska ansats i kritisk teori och Frankfurtskolans tankar kring det senmoderna samhÀllets möjligheter och begrÀnsningar.Det material som bildar underlag för studien utgörs av propositionen för en ny gymnasieskola (2008/09:199) och den offentliga utredning (SOU 2008:27) som föregick denna.Studien visar att den kunskaps- och samhÀllssyn som ligger till grund för den nya gymnasieskolan Àr kraftigt prÀglad av instrumentella, funktionella och entreprenörsmÀssiga vÀrden. Dessa vÀrden gÄr att hÀrleda till den kapitalistiska struktur som genomsyrar det senmoderna samhÀllet vari en mÄlrationell syn pÄ sÄvÀl utbildning som samhÀlle frÀmjas. Studiens resultat pÄvisar en icke-vÀrderande politik och inskrÀnkningar i demokratin som riskerar att leda till att etablerade maktstrukturer och ojÀmlikheter i samhÀllet reproduceras och befÀsts ytterligare..

LÀrares syn pÄ likvÀrdigbedömning : en intervjustudie med fyra grundskolelÀrare

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka fyra lÀrares erfarenheter av bedömningsfrÄgor, kopplade till betygssÀttning, i det nuvarande kunskaps- och mÄlrelaterade betygssystemet. Mer specifikt fokuseras utgÄngspunkten om likvÀrdighet i den svenska skolans nuvarande betygssystem. .

Problemlösning i matematiken pÄ högstadiet ? lÀrares uppfattningar

I detta examensarbete har lÀrares uppfattningar om problemlösning i matematiken undersökts ur ett kunskaps- och lÀrandeperspektiv. Rapporten inleds med en genomgÄng av vad litteraturen tar upp angÄende problemlösning och Àven en kort genomgÄng av olika kunskaps- och lÀrandeperspektiv. DÀrefter redovisas resultatet av den empiriska undersökningen som har genomförts med hjÀlp av kvalitativa intervjuer av fem lÀrare som undervisar i matematik pÄ högstadiet. LÀrarna i denna studie framhÄller framförallt följande som motiv till varför problemlösning ska finnas med i undervisningen: affektiva aspekter, förstÄelse, verklighetsanknytning och tÀnkande. Det finns dock olika synsÀtt pÄ varför dessa komponenter Àr viktiga och detta beror till stor del pÄ att lÀrarna har olika syn pÄ lÀrande och kunskap.

De fyra Tna : checklista för bytespunkten

De flesta kommuner i Sverige arbetar idag pÄ nÄgot sÀtt för att minska biltrafiken. SÄ Àven Göteborgs stad som menar att ?biltrafiken ska minska till förmÄn för resande med kollektivtrafik och cykel?. Upp till hÀlften av restiden med kollektivtrafik tillbringas pÄ bytespunkten, ÀndÄ Àr det en plats som lÀtt glöms bort. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka vilka aspekter som pÄverkar bytespunktens attraktivitet samt att genomföra en fallstudie pÄ tvÄ bytespunkter i Göteborg.

Sociala medier : En studie kring hur företag kan anvÀnda sociala medier för kunskaps- och informationsspridning

Studien redogör för vad tre företag anser att det finns för möjligheter med att anvÀnda sig av tekniker inom sociala medier. BÄde för att kunna sprida kunskap och information internt i företaget samt med kunder och partners externt. Tidskrifter och vetenskapliga artiklar inom IT-relaterade omrÄden skriver frenetisktom hur sociala medier kan stödja verksamheter och möjliggöra enklare samarbete för företag. Via vÄr litteraturstudie har vi funnit att dagens KMS inte stödjer dagens behov gÀllande kunskaps- och informationsspridning. Studiens syfte Àr att undersöka vilka tekniker som företagen anvÀnder sig av idag för att sprida kunskap och information internt och externt samt vilken kunskap och ambition som företag har gÀllande tekniker inom sociala medier och vilka möjligheter de ser.

De fyra Tna - checklista för bytespunkten

De flesta kommuner i Sverige arbetar idag pÄ nÄgot sÀtt för att minska biltrafiken. SÄ Àven Göteborgs stad som menar att ?biltrafiken ska minska till förmÄn för resande med kollektivtrafik och cykel?. Upp till hÀlften av restiden med kollektivtrafik tillbringas pÄ bytespunkten, ÀndÄ Àr det en plats som lÀtt glöms bort. Syftet med den hÀr uppsatsen har varit att undersöka vilka aspekter som pÄverkar bytespunktens attraktivitet samt att genomföra en fallstudie pÄ tvÄ bytespunkter i Göteborg. I fallstudien har bytespunkterna Hjalmar Brantingsplatsen och Marklandsgatan undersökts. Detta har gjorts med hjÀlp av en checklista skapad efter den forskning och de teorier som nÀmns i uppsatsens kunskaps- och forskningsöversikt.

Kunskaps- och attitydprogrammet (KAP) : En pilotstudie av ett preventivt förÀldrastödsprogram för förÀldrar till barn med funktionsnedsÀttning  

 Kunskaps- och attitydprogrammet (KAP) Àr ett preventivt förÀldrastödsprogram för förÀldrar till barn med funktionsnedsÀttning utvecklat av psykolog Thomas Persson. Programmet Àr utformat utifrÄn dessa förÀldrars specifika förutsÀttningar och behov av stöd. Dess mÄl Àr att öka förÀldrars kunskaper om, samt förÀndra deras attityder till, barnets diagnos och funktionsnedsÀttning. MÄlen antas minska riskfaktorer och stÀrka skyddsfaktorer för psykisk ohÀlsa hos barnet, i relationen mellan förÀldrar och barn. Programmet har sju syften: FörbÀttra förÀlderns tolkning av barnets beteende, minska förÀldrastress, förbÀttra förÀldrabeteendet gentemot barnet, minska risken för psykiskt ohÀlsa hos barnet, öka tilltron till den egna förÀldraförmÄgan, ge hjÀlp i förÀldrarollen samt frÀmja samarbetet mellan förÀldrar och sjukvÄrdens personal.

En kritisk diskursanalys av "VÀrdigt liv i Àldreomsorgen" : Fyra diskurser kring Àldre

Syftet med denna uppsats har varit att synliggöra diskurser kring Àldre i en offentlig text samt vilka konsekvenser dessa kan medföra för Àldre inom Àldreomsorgen utifrÄn begrepp som makt, socialt ordningskapande och Äldersordning. För att uppnÄ detta syfte har vi studerat den statliga offentliga utredningen ?VÀrdigt liv i Àldreomsorgen? (SOU 2008:51). Metod och teori har varit en kritisk diskursanalys som betraktar att diskurser genom sprÄk och text Àr en del av konstruerandet av den sociala verkligheten. Den kritiska diskursanalysen uppmÀrksammar Àven att det finns icke-diskursiva element som pÄverkar diskurser i dialektik.

1 NĂ€sta sida ->