Sök:

Sökresultat:

36 Uppsatser om Kundkrav - Sida 1 av 3

Förändrade kundkrav i projekt - En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete

SammanfattningTitel:Förändrade Kundkrav i projekt-En analys av hur förändrade Kundkrav kan bemötas i projektarbete Syfte:Att analysera hur ett företag kan bemöta förändrade Kundkrav i projektets livscykel, med fokus på planerings- och genomförandefasen Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med medarbetare som arbetar i projektform på fallföretaget. Inledande intervjuer samt litteraturgenomgång har gett oss en förståelse för undersökningsområdet. Teoretiska perspektiv:Med utgångspunkt i projektlitteratur, relationsmarknadsföring och transaktionskostnadsteori kommer vi bygga en teoretisk referensram som hjälper oss i vidare analys. Empiri:Fallföretaget var lämpligt då det genomgående arbetar med olika omfattande projekt hos externa kunder. Resultatet av intervjuer med sex användare presenteras med utgångspunkt i intervjuteman.

Interna effekter av kundkrav : - Lindvalls Chark AB -

SammanfattningExamensarbete G3 i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Växjö universitet, ekonomistyrning, FE3043, VT 2008Författare: Katarina Ljunggren, Kristin Johansson och Sara LindvallHandledare: Anders JerrelingTitel: Interna effekter av Kundkrav ? Lindvalls Chark AB ?Bakgrund: Alla företag måste ta hänsyn till relationerna med sina kunder och deras krav. Det gäller därmed för företaget att sträva efter att kundernas behov tillfredsställs samtidigt som företaget måste vara lönsamt.Syfte: Syftet med uppsatsen är att beskriva och förklara hur företag hanterar kunders differentierade förpackningskrav, och vilka effekter detta får för lönsamheten. För att konkretisera problemsituationen kommer vi att beskriva och förklara olika alternativ och analysera vilka effekter det får för ett företag.Metod: Vi har utfört aktionsforskning på Lindvalls Chark AB, ett företag som vi tidigare samarbetat med. För att samla in information har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med personal på Lindvalls Chark AB, Helmer Nilsson AB, Svenska Retursystem AB, ICA Sverige AB och Axfood AB.

Prototyping för effektiv kravutvinning

Vid utveckling av datoriserade informationssystem är kvaliteten och därmed kostnaden på slutprodukten i hög grad beroende av hur väl man har lyckats att realisera kundens krav och önskemål på det tänkta systemet. För att kunna realisera kundens krav måste först de krav som kunden har på systemet komma till kännedom för utvecklaren. Kunden är inte heller alltid förmögen att ställa samtliga krav då han eller hon inte vet vad som är möjligt att kräva av systemet. Som stöd för utvinningen av Kundkrav finns ett antal olika metoder och ansatser. Samtliga av dessa metoder har dock brister och begränsande egenskaper som påverkar deras effektivitet för att utvinna samtliga Kundkrav för ett tänkt informationssystem.Den metod som kritiskt analyseras i denna studie är prototyping.

Effektivisering av informationsflödet för order med speciella kundkrav

Konkurrensen mellan producerande företag ökar idag i takt med att kundernas krav på kvalitet och flexibilitet ökar. Ett producerande företags förmåga att skapa flexibilitet efter kundens önskemål bygger på en väl fungerande verksamhet med god kommunikation mellan de anställda. Med hög kundanpassning ökar mängden information som måste hanteras i verksamheten vilket ställer krav på företaget att utveckla ett väl fungerande informationsflöde. För att utveckla ett konkurrenskraftigt företag eftersöks den perfekta kombinationen av filosofi, processer, personal och problemlösningsverktyg. Till hjälp för att finna denna kombination väljer ett stort antal företag att gå i den framgångsrika biltillverkaren Toyotas fotspår.

Verifieringsinformation : En kvalitativ studie

Den här rapporten handlar om hur en optimal nivå på verifieringsinformation i kontrakt skall uppnås. När kontrakten skrivs finns begränsad information framme. Det finns Kundkrav men systemkonstruktionen är inte fastställd. Radarsystem är väldigt komplexa produkter vilket leder till att det är många år mellan kontrakt och slutleverans. Under tiden utvecklas ny teknik som kan leda till att konstruktionen behöver ändras.

Analys för val av emballagesystem: en studie gjord för att underlätta valet av emballagesystem

Syftet med detta examensarbete är att göra en analys för valet av emballagesystem som skall användas för distribution av presshärdade säkerhetsdetaljer av borstål från Plannja HardTech till kunder inom bilindustrin. I analysen tas hänsyn till Kundkrav, transportekonomiska faktorer samt fysiska förutsättningar för emballaget. Leveranser till kunderna som finns lokaliserade i USA, Europa och Sydostasien sker i engångsemballage av trä eller till vissa kunder i Europa i returemballage av stål. Presshärdningstekniken som företaget använder i sin produktion medför att detaljer med hög hållfasthet och låg vikt kan tillverkas. Den produkt som säljs mest av är sidokrockskydd som monteras i dörrar till personbilar.

Effektiv arbetsprocess för maskinunderhåll : Planerat underhållsarbete utifrån ett komponent- och delsystemsnivå perspektiv

Maskinunderhållet som DynaMate AB utför på fordonstillverkaren Scanias produktionsutrustning, utgår idag ifrån varje maskin individuellt, vid beredning och planering. Personal med beredaruppdrag behöver därför ha stor kunskap om många olika typer av maskiner och utrustningar vid författandet av underhållsinstruktioner, vilket innebär problem. Arbetet har fokuserat på beredares arbetssätt på enheterna som ansvarar för maskinunderhållet vid motor- och växellådsenheterna.Studiens syfte är att utreda potentialen i att dela upp en produktionsmaskin i delsystem och komponenter vid underhåll. Vidare syftar studien till att gå igenom affärssystemet Prima, beredares arbetssätt- och organisation kring underhållet för att belysa möjligheter och problem med en sådan uppdelning.Intervjuer med beredare och observationer av befintliga underhållsinstruktioner utfördes för att kartlägga nuläget. Litteraturstudier inom främst inom underhåll och underhållsplanering har under studiens gång haft två funktioner.

Sagan om informationsflödet av feedback från marknaden som inte nådde franchisegivaren : Studie om problem och möjligheter som finns inom klädbranschen när det gäller att säkerställa att informationsflöde gällande feedback från marknaden når franchisegiva

Informationsteknologin och ett alltmer multifunktionellt internet är en orsak till den så kallade ?informationsrevolutionen?. Ingenting i ett företag sker utan att det föregåtts av någon form av utväxling av information. Information är till för att underlätta för företaget att göra affärer. Det är säljaren som möter kunden har en viktig roll då denna person verkar som koordinator mellan det egna företaget och dess kunder.

Nulagesanalys av svensk e-handel. En undersokning om hur tjanster anvands av foretag for at bemota kundkrav

The Swedish e-commerce has been established for about 25 years, with strong growth from the millennium onwards. The companies that are active within it has many different backgrounds. Mail order companies were some of the early adaptors but today it is also common for companies to first create the e-commerce part of the business, before opening a store. A long list of companies has over the years come and gone, the rotation of the e-shops that are popular have constantly changed. We asked ourselves why.We wanted to get an understanding of the Swedish e-commerce, both from a business perspective and from a customer perspective.

Kundkrav på biobränsle

Detta examensarbete är utfört i samråd med Holmen Skog. Holmen Skog är ett skogsbolag som ansvarar för råvaruanskaffningen till Holmenkoncernens svenska produktions-anläggningar. I takt med biobränslemarknadens tillväxt har Holmen Skog en ambition att slå sig in på denna marknad och bli en framstående leverantör av biobränsle. Tilltänkta kunder är främst företag med anläggningar som producerar kraft- och fjärrvärme. Genom förbränning av biobränslen framställer och genererar dessa företag värme och el till samhället.

En värdeflödeskartläggning över måleriprocessen på Holtab : En studie om slöserier samt förslag till förbättringsåtgärder

Bakgrund: Tillverkande företag har ställts inför ökade Kundkrav och konkurrens underde senaste åren och tvingas arbeta med verksamhetsutveckling för att överleva påmarknaden. Slöserier som förekommer i tillverkningsprocesser påverkar lönsamhet ochinnefattar aktiviteter som kund inte är beredd att betala för. Kartläggning av värdeflödehar därför utvecklats för att identifiera och eliminera slöserier i ett produktionsflöde föratt effektivisera ett företags processer.Syfte: Uppsatsen syftar till att kartlägga värdeflödet från inleverans av stationer tillbehov i slutmonteringen. Vidare syftar studien till att identifiera slöserier av detkartlagda värdeflödet samt genom förbättringsförslag reducera slöserier.Metod: Uppsatsen följer ett positivistiskt synsätt med ett deduktivt angreppssätt.Datainsamling av empiri har gjorts genom en kvalitativ fallstudie som innefattarobservationer, ostrukturerade och semi-strukturerade intervjuer. Urvalsmetod somanvänts är ett bekvämlighetsurval som bottnar i ett snöbollsurval.

Utformining av vindavledare för flakkåpa

På grund av nya EU-restriktioner måste biltillverkare sänka sina koldioxidutsläpp för att kunna konkurrera på marknaden. Denna rapport behandlar examensarbetet med att utveckla en vindavledare för Autokaross i Floby AB?s flakkåpa monterad på en Volkswagen Transporter. Syftet är att, på grund av framtida EU restriktioner på max 175 CO2/km för lätta transportfordon, sänka bränslekostnaderna och koldioxidutsläppet genom att minska luftmotståndet. En litteraturstudie kring hur aerodynamik fungerar gjordes och dagens marknad undersöktes för att se vilka lösningar som finns idag. Genom att ta del av en kundundersökning som Autokaross i Floby AB gjort kunde Kundkrav identifieras vilka utgjorde grunden för kravspecifikationen.

Affärsnyttan med Miljödiplomering i små tjänsteföretag ? är det viktigare hur man genomför arbetet än att man gör det?

Tillgången till offentliga och privata upphandlingar är den mest förekommande anledningen till att små tjänsteföretag genomför en Miljödiplomering. I denna undersökning har syftet varit att studera drivkrafterna och hindren vid miljöarbete och utröna om någon faktor bidrar mer än någon annan till företagens affärsnytta. Resultatet i denna studie visar att skillnader i interna faktorer inte spelar någon roll för upplevelsen av affärsnyttan, det är viktigare att man genomför arbetet än hur man gör det. De kommersiella fördelarna är i första hand beroende av de externa förhållanden som råder, exempelvis Kundkrav och samhällsnorm. De interna faktorerna är därför underordnade de externa.En kvalitativ studie med intervjuer har genomförts med små tjänsteföretag i Göteborgs kommun.

Target Costing i produktutvecklingsprocessen : En studie på Volvo Construction Equipment i Braås

Bakgrund: Produktutvecklingsprocessen har på senare tid kommit att ses som en strategisk aktivitet som är avgörande för företagets överlevnad eftersom produktens utförande och kostnader till stor del fastställs innan tillverkning påbörjas. ?Target Costing? har sitt ursprung från Toyota i Japan och är en metod för strategisk kostnadsstyrning som har vuxit fram för att tidigt styra kostnader. Metoden används för att integrera kostnadsstyrning i produktutvecklingsprocessen i samstämmighet med Kundkrav och företagets egna vinstkrav.Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ?Target Costing? används i produktutvecklingsprocessen på Volvo Construction Equipment i Braås för att ge kunskap till nya potentiella användare.

Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor

Sammanfattning Titel: Elektronisk handel mellan privat och offentlig sektor Författare: Dawid Malesa, Tove Mantzakanis Handledare: Henrick Gyllberg Institution: Managementhögskolan, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete i företagsekonomi, 10 poäng Syfte: Vårt syfte med denna rapport är att kartlägga de faktorer som hindrar näringslivets införande av e-handel med den offentliga sektorn för att kunna identifiera vilka problemområden som bidrar till att den privata sektorns anslutning till e-handel med offentlig sektor inte fått förväntad genomslagskraft. Vi kommer att undersöka dessa faktorer ur tre olika perspektiv, offentlig sektors, näringslivets leverantörer samt systemleverantörernas. Metod: Vi baserar vårt arbete på litteraturstudier av forskningsområdet samt insamling av empirisk data genom intervjuer med representanter från offentlig sektor, leverantörer till offentlig sektor och systemleverantörer. De genomförda intervjuerna är av kvalitativ karaktär och utgör det material som ligger till grund för analys och slutsatser. Slutsatser: Efter denna genomförda undersökning kan vi konstatera att de problemområden som är orsak till att införandet av e-handel mot offentlig sektor inte fått förväntad genomslagskraft kan identifieras som följer; ? Organisatorisk struktur inom offentlig sektor ? Teknisk infrastruktur inom både den offentliga sektorn och den privata ? Anslutningstiden ? Avsaknaden av standarder ? Avsaknad av Kundkrav från offentlig sektors sida ? Brist på mognad för ett införande både inom den offentliga sektorn och den privata ? Informationsspridning inom samt mellan de tre aktörerna.

1 Nästa sida ->