Sök:

Förändrade kundkrav i projekt - En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete


SammanfattningTitel:Förändrade kundkrav i projekt-En analys av hur förändrade kundkrav kan bemötas i projektarbete Syfte:Att analysera hur ett företag kan bemöta förändrade kundkrav i projektets livscykel, med fokus på planerings- och genomförandefasen Metod:Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med medarbetare som arbetar i projektform på fallföretaget. Inledande intervjuer samt litteraturgenomgång har gett oss en förståelse för undersökningsområdet. Teoretiska perspektiv:Med utgångspunkt i projektlitteratur, relationsmarknadsföring och transaktionskostnadsteori kommer vi bygga en teoretisk referensram som hjälper oss i vidare analys. Empiri:Fallföretaget var lämpligt då det genomgående arbetar med olika omfattande projekt hos externa kunder. Resultatet av intervjuer med sex användare presenteras med utgångspunkt i intervjuteman. Resultat:Uppsatsen resulterar i följande slutsatser: a) Det är vanligt med förändrade kundkrav, dessa underlättas av god kommunikation och påverkar transaktionskostnaderb) En god relation medför ett flexibelt samarbete vilket möjliggör att förändrade kundkrav kan bemötasc) En standaridserad förändringsprocess som är en naturlig del av projektarbetet medför lägre transaktionskostnader, vilket möjliggör att förändringar genomförsd) Medarbetarnas roll som deltidsmarknadsförare är viktig för att öka kundnytta och merförsäljning.

Författare

Wictor Rössler Bryan Gallagan Sebastian Johannisson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..