Sök:

Sökresultat:

74 Uppsatser om Kaffe - Sida 1 av 5

Rättvist pris på kaffe? : En efterfrågestudie på Rättvisemärkt kaffe

Uppsatsen syftar till att undersöka efterfrågan på Rättvisemärkt Kaffe och vilka faktorer som påverkar denna. I uppsatsen diskuteras även hur rättvist Rättvisemärkt är egentligen och ifall producenter i u-länder påverkas positivt eller negativt av att konsumenter i väst handlar Rättvisemärkt.  För att utreda efterfrågan har en betalningsviljestudie genomförts på studenter på Karlstads Universitet. Resultaten från studien pekar på att efterfrågan på Rättvisemärkt Kaffe är relativt hög bland studenterna, vilket överensstämmer med tidigare rapporter som visat att efterfrågan på Rättvisemärkt Kaffe ökar. Vad det gäller faktorer som påverkar betalningsviljan har kön samt inkomst visat sig vara av betydelse. Ålder verkar dock inte vara en avgörande faktor.För att utreda hur rättvist Rättvisemärkt egentligen är har en litteraturbaserad studie om Rättvisemärkts för- och nackdelar gjorts.

Vanor och val kring kaffe

Detta är en kandidatuppsats om våra vanor och val kring en av våra mest älskade drycker, Kaffet. Vi dricker det varmt eller kallt, sötat eller osötat, med vänner eller ensamma, för att bli mer skärpta eller för att njuta av smaken. Vi dricker espresso, bryggKaffe, kokKaffe, pressKaffe, perkolatorKaffe, kapselKaffe och pulverKaffe. Vissa av oss dricker Kaffe flera gånger per dag och andrar ett par gånger i vecka, sällan eller aldrig. Vi dricker Kaffe på café, hemma, hos vänner, på arbetet, när vi är på väg någonstans, på stranden och på restaurangen.

Fairtrade och konsumenten : En studie av attityd och beteende gentemot Fairtrademärkt kaffe

Attityd har setts som en tillförlitlig variabel i syfte att förutspå ett visst beteende. Undersökningar kring etiskt märkta livsmedel har dock funnit att en positiv attityd i många fall inte resulterar i ett positivt köpbeteende. För att utreda om ett sådant attityd-beteende-gap föreligger även gällande Fairtrademärkt Kaffe genomför vi en enkätstudie där vi mäter attityden till Fairtrademärkt Kaffe och jämför detta resultat med köpbeteendeobservationer. Vi finner en övervägande positiv attityd i enkätundersökningen men trots detta visar observationerna på en låg köpfrekvensen av Fairtrademärkt Kaffe. Vi kan således konstatera att ett attityd-beteende-gap existerar i vår studie.

Rättvisemärkt ? vem bryr sig? : En undersökning om vad som bestämmer efterfrågan på rättvisemärkt kaffe

Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera några utvalda faktorer som kan bestämma efterfrågan på rättvisemärkt Kaffe. Detta har skett genom en enkätundersökning bland anställda på Linköpings universitet. De slutsatser som kunnat dras utifrån den utförda undersökningen är att ideologisk tillhörighet, en positiv syn på mänskliga rättigheter, de humanitära skälen och smaken och kvaliteten hos Kaffet är avgörande för valet att konsumera rättvisemärkt. Att en person är ung, välutbildad och kvinna kan också öka sannolikheten för att Kaffevalet ska bli det rättvisemärkta..

Certifierat kaffe - En tolkningsbaserad studie i konsumentbeteende

Syfte: Syftet med examensarbetet är att identifiera attityder och intentioner som ligger till grund för konsumentbeteenden gentemot certifierat Kaffe. Med hjälp av konsumentteorier ska vi tolka detta samt kategorisera konsumenter. Metod: Med hjälp av en tolkningsbaserad ansats genomför vi en kvalitativ studie i form av fokusgrupper. Teoretiskt perspektiv: Vidare använder vi oss av Theory of Planned Behavior och ABC-modellen kopplat till hierarkier av effekter för att tolka vårt empiriska material. Empiri: Vi har använt oss av fokusgrupper där respondenterna är Kaffekonsumenter uppdelade efter ålder och kommer från Lund och Stockholm.

Kaffe och energidryck : Den sociala utvecklingen och konsumtionen av koffein

Kaffet började ursprungligen konsumeras för koffeinets effekter, vidare utvecklades Kaffet och blev en social dryck. Kaffe spreds runt hela världen och koffeinet användes som tillsatts i energidryck och andra livsmedel.Syftet är att undersöka utvecklingen av koffeinets konsumtionsmönster och sociala roll i Kaffe och energidryck.Arbetet är en litteraturstudie baserad på fyra vetenskapliga artiklar som samlats in genom två olika databaser. Urvalet av artiklar skedde med hjälp av förbestämda kriterier.Resultatet visar att koffein i dryck ger njutningsfyllda effekter men även bieffekter finns. Koffeinet har utvecklats som tillsatts i bland annat energidryck samt läsk och konsumtion av energidryck kopplas till problembeteenden. Detta livsmedel konsumeras ibland med alkohol och det finns konsekvenser med denna konsumtion.

Ska vi ta en kopp kaffe?: En kvalitativ studie av kaffedrickande

Vardagslivet är något som vi tar för givet, något som bara finns där men som vi sällan lägger märke till. Att studera vardagslivssociologi innebär att man studerar det vardagliga livet på micro-sociologisk nivå, någonting som sker runt omkring oss men som vi kanske sällan reflekterar över för att det är så integrerat i vår vardag. Jag valde att studera företeelsen Kaffedrickande. Sverige ligger tvåa i listan för mest Kaffekonsumerande land i världen (Kaffeinformation.se). Syftet med uppsatsen var att studera och beskriva när, var, hur och varför människor dricker Kaffe idag samt undersöka vilka upplevelser människor har av att dricka Kaffe i sociala sammanhang.

Lead user-involvering i produktutvecklingen : en studie om kaffeförvaring

Syftet med uppsatsen är att studera beteende hos lead users angående deras förvaring ochkonsumtion av Kaffe. Genom att göra en jämförelse med icke lead users har vi undersöktom lead users uppvisar ett avvikande beteende. Vi har även utifrån svaren kunnat geförslag på lösningar om hur Kaffeförvaring kan utformas och förbättras.Utifrån 40 intervjuer med Kaffekonsumenter har vi försökt urskilja lead users. Vi harutgått från en modell som vi utvecklat tillsammans och som bygger på tidigare teorier. Vihar poängsatt alla frågor och multiplicerat med viktningsgraden.

Certifierat kaffe : - ett hållbart alternativ?

Kaffe är den näst största handelsvaran som finns och dricks i hela världen. I Sverige dricks det väldigt mycket Kaffe per person och det är även ett land där medvetenheten när det gäller hållbarhet växer väldigt mycket. Då människors medvetenhet har ökat har även krav ställts på tillverkarna. Användande av certifieringar är en enkel metod som används för att konsumenten ska kunna lita på att Kaffet har producerats på ett hållbart sätt. För att man ska kunna använda sig av en certifiering måste en rad krav uppfyllas.

Konsumentbeteende: Vilka kriterier spelar roll vid val av kaffe i köpprocessen?

Det råder tuff konkurrens bland företagen för att få konsumenterna att välja just deras produkter. Det handlar om att profilera sig och skapa ett attraktivt utbud som ska återspegla företagets roll på marknaden. För att skapa framgång idag krävs det ett stort vetande samt information för att förstå konsumenters köpbeteende och genom detta kan man tillfredsställa kundernas behov bättre än konkurrenterna.Att konsumtionen ökar kraftigt råder det ingen tvekan om då vi i snitt besöker vi dagligvaruhandeln varannan dag. Att svenskarna dricker mycket Kaffe kommer inte heller som någon nyhet och därför är det väsentligt att ta reda på vilka kriterier som ligger till grund för svenska Kaffekonsumenters köpbeslut.Denna rapport kommer härmed att fokusera på konsumenternas köpprocess och vilka kriterier som är av störst betydelse när det kommer till val av Kaffesort. Råder det några skillnader och likheter när det kommer till genus och åldersperspektiv.

En het kopp kaffe med CSR : En studie om kaffeföretaget Löfbergs Lila och deras CSR-arbete

SammanfattningFo?retags samha?llsansvar CSR-Corporate Social Responsibility har fo?r ma?nga en viktig symbolisk innebo?rd da? begreppet va?xer och blir sto?rre i Sverige samt i o?vriga va?rlden. Fo?retag och organisationer har fo?rutom ett ekonomiskt ansvar a?ven skyldigheter fo?r sin omgivning att arbeta fo?r en ba?ttre miljo? samt med ett socialt ansvarstagande. Idag o?kar fo?retagens ansvar och konsumenter anser att detta a?r en sja?lvklarhet.

Den ekologiska märkningens betydelse för produkten: Attityder och upplevelser

Ekologisk mat har blivit ett hett ämne. Då forskningen är tvetydig är det intressant att uppmärksamma vad  människor faktiskt tycker. Studien bestod av två delar, en enkät där deltagarna fick skatta sina tankar kring ekologiska produkter, och ett kompletterande experiment där deltagarna fick skatta eko-märkt eller omärkt Kaffe. Studien undersökte 133 högskolestudenters självskattade intresse för hälsa, miljö och tankar kring ekomärkning mot deras skattning av tre ekologiska produkter. Experimentet hade 43 deltagare och syftade till att undersöka om en halo-effekt förelåg hos märkningen på ekologiskt Kaffe.

Kaffekvalité - Ett hett ämne

Intresset för hälsa har lett till att konsumenter efterfrågar högre kvalité där fokus inte längre enbart är pris. Allt eftersom kvalité hamnar i centrum är det intressant att undersöka hur kvalité skapas. En produkt som tydligt följer denna trend är Kaffe. Denna uppsats ämnar undersöka hur svenska Kafferosterier skapar kvalité på Kaffe genom en studie av sex rosterier av varierande storlek i Sverige. Studien följer en kvalitativ struktur som utformats efter en av de dominerande teorierna inom kvalitetsforskning, Total Quality Management, där analysmodellen primärt baserats på The Juran Trilogy.

Energianvändande i bostadshus : En studie i byggnaders energibalans

Kaffe är den näst största handelsvaran som finns och dricks i hela världen. I Sverige dricks det väldigt mycket Kaffe per person och det är även ett land där medvetenheten när det gäller hållbarhet växer väldigt mycket. Då människors medvetenhet har ökat har även krav ställts på tillverkarna. Användande av certifieringar är en enkel metod som används för att konsumenten ska kunna lita på att Kaffet har producerats på ett hållbart sätt. För att man ska kunna använda sig av en certifiering måste en rad krav uppfyllas.

Kan Starbucks erövra Sicilien? En fallstudie om globalt utbud och lokal efterfrågan

Titel: Kan Starbucks erövra Sicilien? En fallstudie om globalt utbud och lokal efterfrågan Författare: Bernadett Dimovski, Andreas Johansson, Marcello SciaccaHandledare: Stefan Gössling, Josefine Östrup Problem: Globalisering är ett allt oftare omtalat ämne. Globala företag försöker etablera sig på nya marknader och vill skapa en efterfrågan för sina produkter och tjänster. Dessa företag brukar oftast erbjuda ett nytt eller annorlunda sätt att konsumera en vara eller tjänst. Detta gör de för att utmärka sig från de lokala företag som redan finns på marknaden och kanske till och med är en del av den lokala kulturen.

1 Nästa sida ->