Sök:

Ska vi ta en kopp kaffe?

En kvalitativ studie av kaffedrickande


Vardagslivet är något som vi tar för givet, något som bara finns där men som vi sällan lägger märke till. Att studera vardagslivssociologi innebär att man studerar det vardagliga livet på micro-sociologisk nivå, någonting som sker runt omkring oss men som vi kanske sällan reflekterar över för att det är så integrerat i vår vardag. Jag valde att studera företeelsen kaffedrickande. Sverige ligger tvåa i listan för mest kaffekonsumerande land i världen (Kaffeinformation.se). Syftet med uppsatsen var att studera och beskriva när, var, hur och varför människor dricker kaffe idag samt undersöka vilka upplevelser människor har av att dricka kaffe i sociala sammanhang. Mina frågeställningar var; Under vilka sociala former dricker man kaffe idag? Vilka upplevelser har människor av kaffedrickande i sociala sammanhang idag och vilken betydelse har kaffet för det nutida vardagslivet och dess skilda sammanhang? Från början var kaffet en ytterst exklusiv dryck, till och med en apoteksvara för en tid. Därför var kaffedrycken tidigare något för överklassen, idag däremot dricker alla det, det är ingen klassfråga. Genom att det föut sågs som en lyxig vara drack man det mer sällan, kanske efter en finare middag. Idag dricks det flera gånger per dag och när som helst under dagen. Jag ser kaffet som en av våra mest använda vardagsdrycker och det intresserade mig att studera varför den är så populär. I mitt resultat fann jag att kaffe inte bara är en vanlig dryck med en vanlig smak, för kaffedrickare tycks kaffet kunna innebära ett flertal olika upplevelser. Kaffet är en sällskapsdryck och ett sätt för människor att känna gemenskap, det är också en anledning till paus, en kommersiell symbol och det har blivit en norm i vår kultur.

Författare

Catarina Lampinen

Lärosäte och institution

Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..