Lead user-involvering i produktutvecklingen
en studie om kaffeförvaring
Lead UserProduktutvecklingKundinvolveringPaketeringErik JohanssonMartin OlofssonAida CvetojevicKaffeKaffeförvaring
Syftet med uppsatsen är att studera beteende hos lead users angående deras förvaring ochkonsumtion av kaffe. Genom att göra en jämförelse med icke lead users har vi undersöktom lead users uppvisar ett avvikande beteende. Vi har även utifrån svaren kunnat geförslag på lösningar om hur kaffeförvaring kan utformas och förbättras.Utifrån 40 intervjuer med kaffekonsumenter har vi försökt urskilja lead users. Vi harutgått från en modell som vi utvecklat tillsammans och som bygger på tidigare teorier. Vihar poängsatt alla frågor och multiplicerat med viktningsgraden. Utifrån de summor vifick delade vi in grupperna i lead users och icke lead users. Gruppen emellan valde vi attkalla gråzon.Genom undersökningen har vi kommit fram till att det förekommer ett avvikandebeteende hos lead users. Lead users har ett utpräglat intresse för kaffe, kaffevaror samtoriginalitet. De har ofta fler egna och unika idéer än icke lead users. Lead users har dockde mest svårimplementerade idéerna och lösningarna. Icke lead users har inte ettutpräglat intresse för kaffe och inte heller några idéer eller lösningar kring kaffeförvaring.De som hamnade i vår gråzon är oftast personer med kaffeintresse men inga idéer kringkaffeförvaring eller inget kaffeintresse men idéer som kan vara användbara.Utifrån svaren har vi funnit att många skulle vilja se mindre kaffeförpackningar i enstörre förpackning. Någon form av återförslutning har många önskat, t ex en plastremsasom gör att man lätt kan stänga förpackningen. Vi har även funnit att många förvarar sittkaffe i en kaffeburk. För att aromen och smakämnena skall bevaras på bästa sätt skall intekaffet tas ur sin förpackning och därför anser vi att kafferosterier förslagsvis kan säljakaffeburkarna som en kringprodukt i livsmedelsbutikerna.