Sök:

Sökresultat:

74 Uppsatser om Kaffe - Sida 2 av 5

Blodtrycksförändringar vid byte av vanligt kaffe mot koffeinfritt kaffe Hos friska, normotensiva individer

Sahlgrenska Academy at University of GothenburgDepartment of Internal Medicine and Clinical NutritionAbstractTitle: Changes in blood pressure by replacing regular coffee with decaffeinated coffee,in healthy, normotensive subjectsAuthor: Linnéa Adolfsson and Hillevi Pilgren SautterSupervisor: Lena HulthénExaminer: Anna WinkvistProgramme: Dietician study programme, 180/240 ECTSType of paper: Examination paper, 15 ECTSDate: April 12, 2012Background Hypertension is a risk factor for developing cardiovascular disease, which is themost common cause of premature death. Contributing factors to hypertension are genetics,lifestyle and nutrition. Earlier studies have shown that coffee may increase blood pressure.Objective To investigate the scientific basis whether replacing regular coffee with decaffeinatedcoffee would affect blood pressure in healthy, normotensive subjects.Search strategy Searches have been done in databases; PubMed and Scopus in February 2012.Keywords used were: ?coffee blood pressure?, ?coffee cardiovascular disease?, ? Kaffeblodtryck?, ?Kaffe hjärtkärlsjukdom?, ?coffee and decaffeinated coffee?, ?decaffeinated coffeeand blood pressure?, ?decaffeinated coffee and cardiovascular disease? and ?exchangedecaffeinated coffee?.Selection criteria Studies with healthy, normotesive subjects, >15 years old, BMI < 30, morethan one week of intervention, randomized controlled trails and human trials were included.Only trials using caffeine from coffee versus decaffeinated coffee and studies in English andSwedish were accepted. Exclusion criteria were other interventions such as weight loss, changesin diet, medications or stress tests.Data collection and analysis Studies were selected after inclusion and exclusion criteria.

En kopp gott samvete -en studie i kaffeföretags arbete med CSR

Vi har undersökt hur Kaffeföretagen Löfbergs lila, Gevalia, Lavazza och Illy arbetar med CSR på olika sätt för att urskilja om det finns en koppling till företagsstorlek, plats i värdekedjan och om det finns några kulturella skillnader som gör att företagen satsar olika på CSR..

Därför dricker du caffelatte - en fallstudie om caffelattens popularitetsförlopp

Intresset för denna uppsats uppkom i och med samhällsprogrammet Faktum på SVT2. I ett avsnitt avslöjades att flera trender såsom exempelvis caffelattetrenden uppstått ur kommersiella syften, med bland annat Arla som bakomliggande initiativtagare. Detta osynliga sätt att använda trender för att påverka konsumenten gjorde oss väldigt fascinerade.Vi bestämde oss för att göra en fallstudie och titta på hur mjölk- och Kaffeförloppet utspelat sig alltsedan det startade i början av 1980-talet. Vårt syfte är att identifiera kritiska händelser som inträffar när en produkt blir populär samt identifiera kritiska faktorer som spelar in under en produkts popularitetsförlopp. De teorier som används för att besvara vårt syfte handlar om tändande gnistor, nätverkskommunikation, produktlivscykeln, opinionsledare och övertalning.Vi utförde fyra personliga intervjuer med personer som vid olika tidpunkter varit delaktiga i det popularitetsförloppet.

En kopp inkapslat kaffe : En varumärkesanalys av Nespresso ur ett konsumentperspektiv

Hur uppfattas Nespressos varumärke av deras konsumenter? Hur skiljer sig konsumenternas uppfattningar ifrån Nespressos uppfattningar om sig själva? Upplevs varumärket som det är tänkt att göra? Anser konsumenterna att Nespressos lyckats med sitt varumärkesarbete? Att arbeta med varumärkesuppbyggande process kan anses vara omfattade och komplext. Varumärkesarbete består av flera olika delar som måste samspela och arbeta för att skapa en helhet. Reklam är även en viktig del i att skapa mening i konsumenternas medvetande. Detta utgör utgångspunkten för denna uppsats.

KRAV- och Fairtrade-certifierat kaffe : En studie om konsumenters attityd till och köpbeslut gällande ekologiskt och etiskt kaffe

Purpose: The purpose of this study is to investigate whether there is a correlation between attitude andbuying decisions of consumers regarding certified coffee. The study will examine whether marketsurveys measuring consumer?s attitudes, is a good method for predicting a purchasing decisionsregarding certified coffee.Method: To study consumer attitudes towards certified coffee, we have implemented a web-basedsurvey at Facebook. A total of 108 responses were recorded. To complement the Facebook study wehave conducted three surveys on persons who are customers at ICA.

Tack för kaffet! : - en analys av konsumentbeteende hos Premium Coffees potentiella kunder

Hur resonerar potentiella kunder kring inköp av produkten som ens företag tillhandahåller? En av de främsta frågorna hos en marknadsförare, men också en fråga som är aktuell i vår marknadsekonomi i stort. Konsumentbeteende är därför ett givet fält inom företagsekonomin. Men hur går det till när konsumenten är ett företag? Vilka aspekter är viktiga och varför? Vilka marknadsföringsinsatser bör genomföras utifrån denna adderade förståelse? Det är utgångspunkten för denna uppsats.

Wayne´s Coffee : - Om positionering till målsegmentet

Syfte: Syftet med denna uppsats är att klargöra hur Wayne?s positionerar sig själva på Kaffe- och cafémarknaden, samt hur väl det stämmer överens med modellerna om positionering. Vidare undersöker jag om den av Wayne?s presenterade positioneringen stämmer överens med målsegmentets uppfattade bild av Wayne?s?Metod: Jag har samlat in primärdata från en kvalitativ intervju med Wayne?s försäljningschef, samt en kvantitativ enkätundersökning. Sekundärdata kommer från litteratur samt Internet.Teori: Jag presenterar begreppen segmentering och positionering med olika modeller.

Har Sveriges handel med omvärlden påverkats av EU-
medlemskapet?: en studie om en tullunions effekt på handeln

Syftet med denna uppsats har varit att utreda om en tullunion och förändrade tullsatser, har påverkat Sveriges handel med omvärlden. Studien innefattar handeln mellan Tyskland och Tanzania, för varugrupperna, Kaffe och personbilar, för det senaste decenniet, 1990-1999. Tillvägsgångasättet har varit att se, om förändrade tullsatser har påverkat utrikeshandeln mellan Sverige och Tanzania för denna tidsperiod. Resultaten antyder att importen från EU, har ökat mer än importen från Tanzania. Dessa effekter kan till viss mån attribueras, till EU-inträdet.

Kaffet spelar roll : En kvalitativ studie över organisationen Rättvisemärkts varumärkeskommunikation och hur en grupp mottagare uppfattar varumärket

Syftet med vår uppsats är att ta reda på vad organisationen Rättvisemärkt vill kommunicera med sitt varumärke och hur en grupp mottagare uppfattar det. Genom att göra intervjuer med kommunikationsansvarige på Rättvisemärkt samt personer som via sina organisationer/företag medverkat i Rättvisemärkts kampanj ?Vi dricker Rättvisemärkt Kaffe?, utreder vi våra frågeställningar för att kunna uppnå undersökningens syfte.Rättvisemärkt är ett varumärke eller snarare en produktmärkning, vilket innebär att endast produkter kan vara märkta, inte företag, platser eller annat. Det är ett mervärde åt företag eller produkter. Varumärket Rättvisemärkt påträffas på bland annat Kaffe, kakao, apelsiner och textiler.

Kaffe men inte kaka -Revisorns oberoende vid fristående rådgivning och speciellt vid apportupprag till revisionsklienter

ABSTRACT Title: Coffee but not cake- auditors independence by other services than auditing and especially capital contribution to clients Seminar date: eight of June 2007Course: FEK591 Master thesis in Business Administration, 10 Swedish credits (15 ECTS)Authors: Maja Dragicevic and Negra Savic Advisor/s: Anne Loft och Pernilla BrobergKey words: Auditor, independence, consolation, capital contribution, counselling Purpose: The aim of this study was to determine the auditors? opinions wether there are threats concerning their independence by other services and especially capital contribution. What services can an auditor perform besides accounting services so that it does not disturb and threat the auditors? independence?Methodology: To achieve the purpose of the thesis a qualitative study was implemented. We carried out a number of interviews with auditors from different auditing firms.

Fröken Rar : en servis i hemmiljö

Syftet med den här uppsatsen är att återge en designprocess. Målet med examensarbetet har varit att skapa en Kaffeservis utifrån Höganäs Keramiks formspråk och användarnas behov. Användarna är personer som startar eget hem och familj.Till grund för designprocessen har användarstudier i form av enkätundersökning, observation och dialog legat.Genom ITK (Identity Tool Kit) och formanalys har jag tagit fram kärnan i Höganäs Keramik och dess formspråk och satt ramar och koncept för projektarbetet. Konceptet Tradition kommer av Höganäs Keramiks hantverkstradition men också av den varma, mysiga och hemtrevliga stämningen kring den långa svenska fikatraditionen.Resultatet blev en Kaffeservis inom konceptet Tradition bestående av stor och liten kopp med fat, assiett, Kaffe-/tekanna, mjölkkanna, sockerskål och serveringsfat..

Kaffe, kunder och kunskap. En studie av Expresso House interna kommunikation

The purpose of this Master?s thesis is to examine what role the new city library in Halmstad has for its users. The questions posed in this study are: What do the users actually do at the library? What roles are the most significant according to the users? Have the politicians succeeded in their intention of realizing a modern library according to the users? The theoretical starting point is Andersson?s and Skot-Hansen?s theory of four different roles of public libraries. In order to extend the model we added a fifth function; the one of aesthetical experience.

Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Uppsatsens syfte är att, med hjälp av teorier om symboliskt kapital och om identitet, finna svaret på hur, och om, husmanskosten och begreppet husmanskost förändrats med tiden och hur det konstrueras en kvalitetsstämpel i begreppet utifrån idéer om det ?svenska? och det ?genuina?. Den har även som syfte att diskutera matens betydelse för kulturarv, identitetstillhörighet och svenskhet. Genom att leta efter förändringsprocesser och attityder i kokböcker kommer jag visa på förändringar i begreppet husmanskost och hur begreppet får en förändrad användning. Vår kokbok säger sig spegla samhället genom att vara ?i sin samtid? och därmed blir min undersökning intressant då man med det synsättet kan dra slutsatser om samhället, etnicitet och konstruerandet av vad svenskhet är.

Föreningslivets bidrag till den lokala gemenskapen : exemplet Fjärdhundra

Syftet med det här kandidatarbetet i agronomprogrammet ? landsbygdsutveckling är att undersöka om, och i så fall hur, föreningslivet bidrar till att skapa sammanhållning. Genom att intervjua föreningsaktiva och göra observationer har jag undersökt föreningslivet i ett samhälle på landsbygden. Genom att använda begrepp som bygd, lokal gemenskap och community undersöker jag om föreningslivet kan bidra till att skapa gemenskap och hur detta går till. Studien visar att föreningarna där människor träffas genom ett gemensamt intresse också kan bidra till gemenskap lokalt.

Fairtrade coffee, fair enough? : a study comparing Fairtrade certified coffee producers and uncertified coffee producers in Aceh Tengah, Indonesia

This study compare if there is any differences between Fairtrade certified and uncertified coffee producers in Aceh Tengah, Indonesia. The aim was to compare the way the two groups of farmers produces their coffee and see if there were any differences between them, income, post harvest, production etc. During a visit in the district of Aceh Tengah, producers from both groups were given a questionnaire with questions about their farm and their production. The results of the questionnaires showed that the certified producers felt they had benefits being a part of a certified cooperative. Even with the experienced benefits the certified cooperatives gave the connected producers, like agronomy consultation and workshops the uncertified producers had a higher income from the coffee per hectare. This study also indicated that introduction and presence of Fairtrade and the connection to the world market Fairtrade brings with it, has gained the entire area, for example with more stabile coffee prices..

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->