Sök:

Sökresultat:

980 Uppsatser om Introduktion - Sida 1 av 66

Introduktion av nyanställd personal : ? en empirisk undersökning om hur två förvaltningar inom en kommun genomför introduktion av nyanställd personal

Syftet med denna uppsats är att beskriva och analysera hur Introduktion av nyanställd personal genomförs på två förvaltningar inom en kommun. Undersökningen syftar även till att ta del av de nyanställdas upplevelser av sin Introduktion. För att uppnå syftet har undersökningens utgångspunkt varit att besvara frågeställningarna: Hur ser förvaltningarnas Introduktion av nyanställd personal ut? samt hur har de nyanställda på förvaltningarna upplevt sin Introduktion? Genom kvalitativ metod har material samlats in med hjälp av intervjuer, observation och dokumentanalys. Intervjupersonerna bestod av en Introduktionsansvarig samt tre nyanställda på vardera förvaltning och sammanlagt har åtta intervjuer genomförts.

Nyanlända familjers introduktion i förskolan ur ett föräldraperspektiv

Syftet med denna C-uppsats är att studera nyanlända föräldrars upplevelser kring familjens Introduktion i förskolan. För att svara på syftet formulerade vi tre frågeställningar som handlar om vad föräldrar tycker att en god Introduktion är, hur de upplevde sin egen Introduktion och vilka svårigheter som fanns under Introduktionen. Vi använde livsvärldsfenomenologin som metodologisk utgångspunkt där kvalitativa intervjuer, med nyanlända föräldrar, var vårt metodval. Det resultat som framkom ur vår analys av empirin delade vi upp i tre teman: information, trygghet och bra utbildning. I alla intervjuer framkom det att föräldrarna var nöjda med den information de fått vid Introduktionen, föräldrarna upplevde trygghet under Introduktionen och ansåg att Sverige har ett bra utbildningssystem.

Börja på förskolan - En broschyr utifrån pedagogers syn på en god introdution

Syftet med den här studien är att utifrån pedagogers tankar om en god Introduktion bygga en broschyr som visar föräldrar vad en Introduktion på förskolan innebär. I bakgrunden har jag beskrivit Introduktionens olika modeller, och vad styrdokumentet säger om Introduktionen. Jag har fördjupat mig i litteratur som handlar om anknytning, identitetsskapande, förskolan som institution i samband med Introduktionen, och förskolans material i förskolemiljön. Resultatet av undersökningen har blivit en broschyr som visar föräldrar vad innehållet i en Introduktion kan vara..

Introduktion av nyanställda inom äldreomsorgen

Denna studie hade som syfte att studera Introduktionens betydelse och ge en bild av hur nyanställda introduceras inom äldreomsorgen. Frågeställningar i studien är ?hur upplevs Introduktionen?? och ?vad är viktigt i samband med Introduktion??. Metoden är kvalitativ och datainsamlingen har skett genom intervjuer. I studien deltog åtta personer från olika delar av socialförvaltningens verksamheter.

Introduktion - är det nödvändigt?: en studie om introduktion av enhetschefer inom Socialförvaltningen i Luleå kommun

Syftet med detta examensarbete var att undersöka om Socialförvaltningen inom Luleå kommun har en fungerande Introduktion av enhetschefer med utgångspunkt i Introduktionsteorier och även i Socialförvaltningens egna Introduktionsplan. Frågeställningar som ska besvaras är: Hur går Introduktionen till? Hur upplevs Introduktionen? Följs Introduktionsplanen? Kan Introduktionen samt Introduktionsplanen förbättras? För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer med enhets- och verksamhetschefer. Resultaten visar att socialförvaltningens Introduktionsplan är i god överensstämmelse med både Introduktions- och socialisationsteorier men den följs inte alltid vid en Introduktion utan används mer som en mall. De flesta av enhetscheferna var nöjda med sin Introduktion men för de som inte var det berodde det på att Introduktionen ibland var bristfällig.

?Det är mycket att ta in? : En studie kring introduktion, socialisation och organisationskultur

Denna uppsats behandlar Introduktion av nyanställda vid Gekås Ullared AB. Syftet med studien har varit att få en ökad förståelse för Introduktionens betydelse för nyanställd personal. Undersökningen ger en bild av hur företaget arbetar med Introduktion av nyanställda, samt ger en förståelse av hur de nyanställda uppfattat den Introduktion de fått. Studien använde nyckelbegreppen Introduktion, socialisation, organisationskultur och Gekås Ullared AB. Det empiriska materialet utgörs av semistrukturerade intervjuer med en Introduktionsansvarig, två arbetsledare och fyra anställda.Frågeställningarna för studien har varit:Hur arbetar företaget med Introduktion av nyanställda?Hur upplever de nyanställda att Introduktionen har hjälpt dem in i sitt nya arbete?Hur arbetar företaget med att socialisera in de nyanställda på arbetsplatsen?Vilken betydelse har Introduktionen för den nyanställdes socialisation in i organisationskulturen?Introduktionen av nyanställda är uppdelad i två större delar, en allmän gruppIntroduktion och en avdelningsIntroduktion.

Lärares uppfattningar av introduktion på arbetsplatsen

Skolan är en av Sveriges största arbetsplatser och därmed en viktig arena för arbetsmiljö. Arbetsgivaren har ansvar att arbeta systematiskt för att förebygga ohälsa och tillgodose en trivsam arbetsmiljö. Introduktion ligger inom ramen för arbetsmiljö, vilket medför att arbetsgivaren har en skyldighet att arbeta med detta. Syftet med denna uppsats var att identifiera uppfattningar av fenomenet Introduktion bland lärare med avsikt att kunna ge en ökad förståelse av Introduktionens betydelse för lärares välbefinnande. Fyra lärare från en medelstor kommun i Mellansverige intervjuades om deras upplevelser och erfarenheter av Introduktion.

Introduktion av nyanställda och dess påverkan på arbetstrivsel

Tidigare forskning inom ämnet Introduktion av nyanställda har främst behandlat två separata perspektiv. Det ena handlar om frivillig avgång och det andra fokuserar på socialisation i arbetslivet. Studiens syfte var att undersöka om Introduktion av nyanställda påverkar arbetstrivsel och intention till frivillig avgång. 100 nyanställda deltog i enkätstudien och 19 frågor besvarades gällande Introduktion av nyanställda samt upplevd arbetstrivsel. En väl genomförd Introduktion visade sig leda till nöjdare nyanställda som trivdes bättre och hade färre intentioner till frivillig avgång.

Barnets introduktion till förskolan : - ur lärar- och vårdnadshavarperspektiv

Syftet med studien är att synliggöra hur små barns Introduktion till förskolan kan genomföras av lärare, samt undersöka hur vårdnadshavare uppfattar det egna barnets Introduktion. Studien bygger på intervjuer med fem lärare/förskollärare som arbetar inom förskolan samt en enkätundersökning med sexton vårdnadshavare. Resultatet av intervjuerna och enkäterna visade att begrepp som ofta återkom var samverkan, samarbete. Både lärare och vårdnadshavare poängterade att kommunikation, förtroende och tillit är grunden till en bra och fungerande samverkan mellan hemmet och förskolan, detta för att alltid ha barnets bästa i främsta rummet. Slutsatser av denna studie visar att i stort sätt samtliga vårdnadshavare var nöjda eller mycket nöjda med deras barns Introduktion på förskolan och lärarnas bemötande och deras professionella insats.

En del av sammanhanget : Chefens roll i att introducera nya medarbetare

Syftet med denna studie a?r att beskriva hur chefer introducerar nya medarbetare och hur detta påverkar socialiseringen in i en organisation och arbetsgrupp. Studien är uppdelat i två teoretiska teman; de hårda formella delarna av en Introduktion och de mjuka den socialisering som sker. Detta är en kvalitativ studie och resultatet är baserat på sju intervjuer med chefer och de dokument som tillhör Introduktionen. Resultatet tyder på att vikten vid en Introduktion ligger på arbetsuppgifter, trygghet och sammanhanget av organisationen.

"Ingen välkomnade och sa hej, följ med mig"-Introduktion av nyanställda ungdomsjobbare inom särskilt boende : ?Nobody welcomed and said hello, come with me? -Introduction of newly employed youth in elderly care

Denna studie har som syfte  att  beskriva, tolka och förstå ungdomsjobbarnas upplevelser  av  sin Introduktion som  nyanställd inom särskilt boende. Frågeställningar i studien är  ?Hur beskriver ungdomsjobbarna den formella Introduktionen?? samt ?Beskriver ungdomsjobbarna någon form av informell Introduktion och i så fall hur beskriver de den??. Metoden är kvalitativ och datainsamlingen har skett med hjälp av intervjuer. I studien deltog 6 ungdomsjobbare som anställdes inom särskilt boende året 2012 i Umeå kommuns projekt ?ungdomsjobbare?.

Välkommen till oss! - en kvalitativ fallstudie om anställdas introduktion på ett fastighetsbolag

Syftet med föreliggande fallstudie var attundersöka vilka styrkor och svagheter som finns vid Introduktion av nyanställdapå ett fastighetsbolag samt att kartlägga Introduktionsprocessens förbättringspotential. Studien baseras på åtta enskilda semistrukturerade djupintervjuer med anställda inom olika befattningar inom företaget där sedanen tematisk analys genomfördes baserat på respondenternas svar. Respondenterna hade alla en delad uppfattning kring företagets positiva företagsklimat. Samtligarespondenter ansåg även att Introduktion av nyanställda kan förbättras inomflera områden. De efterfrågas exempelvis ett mer formaliserat Introduktionsupplägg, mer struktur, fler utbildningar och checklistor som chefer kan använda sig av.

Nyanställdas upplevelser av socialisation och introduktion ur ett innovationsperspektiv

Introduktion av nyanställda ? det vill säga socialisation ? är en viktig strategisk fråga för företag och organisationer. En annan viktig fråga är företagens förmåga till innovation. Forskning visar att socialisationens utformning är en betydelsefull faktor för hur den nyanställde förhåller sig till innovation. Vill organisationen ha nyanställda som agerar fogligt och anpassat eller vill den ge de nyanställda en friare roll som ger utrymme för innovation? Syftet med studien är att undersöka nyanställdas upplevelse av socialisation, i ett innovationsperspektiv.

Rollspel och maskingenomgång : en utvärdering av AT läkarnas introduktion på akutmottagningen på Medicinkliniken i Jönköping

Uppsatsen redovisar en utvärdering av AT läkarnas Introduktion på akutmottagningen på Medicinkliniken i Jönköping. AT läkarna erbjuds en frivillig Introduktion på akutmottagningens akutrum bestående av ett rollspel och en genomgång av maskiner och hjälpmedel och viktiga delar av akutmottagningen. Utvärderingen är gjord som en anonym nätbaserad enkät. Grundtanken med rollspelet och maskingenomgången är att möjliggöra för AT läkarna att få en positiv bild av arbetet på akutmottagningen och deras egna kunskaper och svaren i enkäten kan tolkas som att detta syfte med Introduktionen uppfyllts. De svarande AT läkarna är genomgående positiva till rollspelet och endast två av fjorton svarande är negativa till maskingenomgången.

Introduktion avnyanställd vårdpersonal

Den här uppsatsen är en studie om vad sjuksköterskor och undersköterskor vid Centralsjukhuset Kristianstads gyn-, kirurg- och ortopedavdelningar anser om sin Introduktion. I litteraturstudien finns det beskrivet om olika ämnen som företag idag bör kunna hantera för att kunna fungera på ett tillfredställande sätt samt även för att få en välmående personal. Dagens lagstiftning gällande Introduktion av nyanställda och olika metoder för hur företag och organisationer kan introducera sina nyanställda finns även det med i litteraturstudien. Då studien handlar om sjuksköterskor och undersköterskor finns det även med ett stycke om hur det kan vara att arbeta inom de båda yrkesvalen. Vi har använt oss utav en kvalitativ studie och bygger på sju intervjuer med nyanställda sjuksköterskor och undersköterskor på Centralsjukhuset Kristianstad.

1 Nästa sida ->