Introduktion - är det nödvändigt?
en studie om introduktion av enhetschefer inom Socialförvaltningen i Luleå kommun
Syftet med detta examensarbete var att undersöka om Socialförvaltningen inom Luleå kommun har en fungerande introduktion av enhetschefer med utgångspunkt i introduktionsteorier och även i Socialförvaltningens egna introduktionsplan. Frågeställningar som ska besvaras är: Hur går introduktionen till? Hur upplevs introduktionen? Följs introduktionsplanen? Kan introduktionen samt introduktionsplanen förbättras? För att få svar på dessa frågor genomfördes en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer med enhets- och verksamhetschefer. Resultaten visar att socialförvaltningens introduktionsplan är i god överensstämmelse med både introduktions- och socialisationsteorier men den följs inte alltid vid en introduktion utan används mer som en mall. De flesta av enhetscheferna var nöjda med sin introduktion men för de som inte var det berodde det på att introduktionen ibland var bristfällig. Enhets- och verksamhetscheferna var relativt överens om vad som behövde förbättras med introduktionen och detta var bland annat att individanpassa introduktionen mer så att den nyanställdes erfarenhet tas i beaktande och att fler praktiska moment införs såsom längre tid för dubblering.