Sök:

Sökresultat:

43 Uppsatser om Flygindustrin - Sida 1 av 3

Strategiska beteenden inom den europeiska flygindustrin

Syftet är att skapa en förståelse för strategiska beteenden hos flygbolag i Europa, under en tid som präglas utav finansiell oro, detta då människor i allt högre grad använder sig utav flyg som transportmedel. Vid utförandet av denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod använts samtidigt som den präglats av en induktiv ansats, då utgångspunkten är empirin för att sedan tillämpa passande teorier på det empiriska materialet. Insamlandet av det empiriska materialet har genomförts med hjälp av en tvärsnittsstudie utav sex olika flygbolag, vi har då valt att enbart använda oss av sekundära källor, då vi anser att detta är passande för denna uppsats. När valet av flygbolag gjordes var kravet att bolagen skulle finnas inom Europa och bedriva flygtrafik till och från Sverige. .

Modifiering av luftfartyg

För att kontinuerligt bibehålla ett flygplan i ett säkert och luftvärdigt tillstånd så krävs både stora och små ingenjörsmässiga åtgärder, ur drift- och underhållssynpunkt. En av de större åtgärderna är att byta ut motorn på ett flygplan till en starkare motor för att förbättra prestandan, vilket leder till att i synnerhet få en kortare startsträcka. Det här examensarbetet behandlar just en sådan modifiering, nämligen ett motorbyte på en Cessna 172. Flygplanets nuvarande motor är utsatt för korrosion och måste snart bytas. Då skulle det kunna vara lämpligt att byta till en starkare motor för att förbättra startprestandan.

Att bemästra en kris : en studie om krishantering inom flyg- och resebranschen

Krishantering inom flyg- och resebranschen genomsyras av säkerhet vilket har blivit specielltpåtagligt efter 2000-talets krishändelser och katastrofer. Fokus inom krishantering ligger påatt förbebygga och förbereda organisationen inför en potensiell kris. Det proaktiva stadietinom krishantering innefattar planering, övning och kommunikation, där kommunikation ären närvarande och essentiell del under hela krishanteringen..

Metod för att säkra innehållet i Scania lastbilars underhållsprogram : Tillämpning av MSG-3 processen från flygindustrin

Flygbolaget NextJet fick i januari 2012 eget Part-145 godkännande för att till en början bedriva linjeunderhåll. Detta examensarbete har gått ut på att skapa ett förslag för hur A-checkspaketen kan se ut för flygplanstypen SAAB 340. För att göra detta, gavs det av NextJet flera manualer och dokument kring SAAB 340. Processen har därefter delats upp i fyra olika faser för att slutligen få det önskade resultatet. I fas ett gjordes en initial kartläggning av de enskilda arbetena, s.k.

Lätt elektronik i tunga fordon : Hur Scania hanterar försörjningen av elektroniska styrenheter och relationen med dess leverantörer

Syftet med uppsatsen är att undersöka hur Scania hanterar försörjningen av elektroniska styrenheter under sina produkters livslängd och hur de hanterar relationen med de leverantörer som de köper styrenheter av. Som teoretisk grund har en etablerad relationsmodell och försörjningsmetoder inhämtade från Flygindustrin använts. För att besvara frågorna har tre intervjuer genomförts. Två gjordes med anställda på Scania och den tredje med Bosch, en underleverantör till Scania. Det vi kommit fram till är att:? Det finns inte ett enda sätt att hantera tillgången av komponenter.

Flygindustrins utveckling efter lågprisbolagens intåg : Marknadsanalys av den europeiska flygindustrins strukturella utveckling efter avregleringen

Bakgrund: Den globala luftfarten har under en längre tid ökat med avseende på antalet resenärer. Sedan 1990-talet har en avreglering av den Europeiska marknaden trätt i kraft. Avregleringen har gjort det möjligt för nya flygbolag att etablera sig och fritt konkurera med tidigare etablerade flygbolag. Två typer av flygbolag har vuxit fram sedan avregleringen, etablerade traditionella nätverksflygbolag, samt nya lågprisbolag. Lågprisbolagen konkurrerar med pris medan de traditionella nätverksbolagen konkurrerar med en högre grad av differentiering.Syfte: Denna studie syftar till att utreda hur den europeiska Flygindustrins struktur och konkurrensförhållanden utvecklats sedan avregleringen.

Hållbarhet inom flygindustrin : En studie om geografiska variationer i flygbolagens hållbarhetsredovisningar - ur ett institutionellt perspektiv

Flygbolag är mäktiga globala aktörer med en omfattande miljöpåverkan, så vilka initiativ redovisar de för att bidra till en hållbar utveckling? För att svara på detta genomförde vi en innehållsanalys där vi undersökte skillnader och likheter i europeiska och amerikanska flygbolags hållbarhetsredovisningar. För att skapa en förståelse för hur samhällsansvar spelar roll i en historiskt förankrad miljö testade vi förklaringsvärdet av social struktur, nationell kultur samt isomorfism.Den största skillnaden vi fann är att USA är mer detaljerade och redovisar fler initiativ, medan Europa för ett bredare resonemang om hållbarhet. Skillnaderna förklaras utifrån social struktur och nationell kultur, likheter förklaras med isomorfism. Skillnaderna i hållbarhetsredovisningarna kan förklaras med att det sociala kontraktet, som flygbolagen måste följa, är olika mellan regionerna.

Verifiering av VACWELD mot NASGRO : Livslängdsberäkning av svetsar

I dagens samhälle krävs bra och billiga lösningar till det mesta. Detta gäller i högsta grad inom Flygindustrin där komponenters tillverkningskostnad och vikt ska vara så liten som möjligt. Det går dock inte att uppfylla detta till kostnad av funktion eller tillförlitlighet. Ett sätt som ska tillgodose kriterierna är att använda svetsade delar istället för gjutgods.Detta har Volvo Aero i Trollhättan tagit fasta på och i syfte att effektivisera beräkningsgången för bland annat svetsar har avdelning 7162, Hållfasthet och Strukturdynamik, påbörjat ett projekt som ska ta fram ett underlag till detta. Bland annat har ett eget sprickpropageringsprogram för svetsar, VACWELD, skrivits och används som en del av beräkningsprocessen.På uppdrag av Volvo Aero i Trollhättan har examensarbete med syfte att verifiera VACWELD genomförts.

Ett traditionellt flygbolags anpassningsförmåga : En fallstudie av Scandinavian Airlines Sverige

Frågeställning: Vilka nödvändiga förändringar behöver ett traditionellt flygbolag genomgå för att överleva inom en turbulent marknad?Huvudsyfte: Med hjälp av en fallstudie och utvalda teorier analysera och utvärdera hur väl ett traditionellt flygbolag anpassar sig utefter de rådande marknadsförhållandena på flygmarknaden.Metod: En fallstudie med SAS Airlines som studieobjekt har genomförts. Även Ryanair har inkluderats som en liten del i studien, vars syfte är att förse läsaren med en beskrivning av fenomenet lågprisflygbolag. Vidare har valda relevanta teorier utgjort ramen för insamlandet av data från rapporter av olika slag samt kompletterande information från intervjuer.Slutsatser: - Omvärldsbevakning möjliggör kundanpassningen.- Organisationsstorlek tillsammans med allianssamarbetet inger ökade möjligheter för anpassningen.- Den offensiva prispolitiken tillsammans med det förändrade resebeteendet försvårar SAS Airlines konkurrensförmåga.- Organisations- och ägarstruktur inger begränsade handlingsutrymmen.- SAS Airlines har ytterst få möjligheter till att anpassa sig efter krig, epidemier, terrordåd och oljeprissvängningar.- SAS Airlines anpassning består i stora drag av kostnadsbesparingar, kapacitetsreduceringar, kundanpassning av erbjudanden samt av en efterfrågestyrd prissättning..

Motivation och service inom flygindustrin: en studie av relationen mellan kabinpersonalens motivation och den kundupplevda servicen

Denna studie behandlar relationen mellan kabinpersonalens motivation och den kundupplevda servicen ombord. Det övergripande målet med denna studie är att se om motivationen hos kabinpersonalen inverkar på den kundupplevda servicen och om servicen påverkar val av flygbolag. Vid en eventuell relation mellan motivation och kundupplevd service avser studien även att beskriva de beroende variabler som styr detta samband. Ett svenskt charterflygbolag blev utvalt och all kabinpersonal och 20 av passagerarna blev utvalda att delta i undersökningen på 40 olika flygningar under en treveckorsperiod. Resultatet visade på att det inte fanns någon signifikant korrelation mellan kundupplevd service och kabinpersonalens motivationsnivå.

Processgodkännande av underleverantörer inom flygindustrin: en fallstudie på Volvo Aero Corporation

I rymd- och flygbranschen får ingenting gå fel och därför är kraven på kvalitet och säkerhet enorma. Myndigheterna ställer krav på tillverkarna som i sin tur flödar ner dessa och andra krav genom leverantörskedjan. För att handla med någon av branschens tre stora motortillverkare GE, Rolls- Royce och Pratt & Whitney måste en leverantör vara godkänd av respektive kund. Dessa kvalificerade leverantörer får bara handla av andra leverantörer inom respektive kunds sfär. Valmöjligheterna blir ytterligare begränsade då trenden går mot att motortillverkarna minskar på leverantörsbasen. Volvo Aero är leverantör till både GE, Rolls-Royce och Pratt & Whitney och måste därför handla av respektive kunds godkända leverantörer.

Processgodkännande av underleverantörer inom flygindustrin:
en fallstudie på Volvo Aero Corporation

I rymd- och flygbranschen får ingenting gå fel och därför är kraven på kvalitet och säkerhet enorma. Myndigheterna ställer krav på tillverkarna som i sin tur flödar ner dessa och andra krav genom leverantörskedjan. För att handla med någon av branschens tre stora motortillverkare GE, Rolls- Royce och Pratt & Whitney måste en leverantör vara godkänd av respektive kund. Dessa kvalificerade leverantörer får bara handla av andra leverantörer inom respektive kunds sfär. Valmöjligheterna blir ytterligare begränsade då trenden går mot att motortillverkarna minskar på leverantörsbasen.

Upplevelser av arbetsmotivation och stress på ett tillverkningsföretag inom flygindustrin

Syftet med undersökningen är att få en ökad förståelse för hur de anställdas upplevelser av arbetsmotivation och stress ser ut i arbetet samt att se om finanskrisen har påverkat de anställdas upplevelser av arbetsmotivation och stress. Undersökningen är genomförd på Volvo Aero Corporation i Trollhättan. Uppsatsens teoretiska referensram är uppdelad i fyra huvuddelar: arbetsmotivation, stress, krav/kontroll/stöd och finanskris.Uppsatsens datainsamlingsmetod är en kvalitativ och kvantitativ tvärsnittsstudie med enkäter och gruppintervjuer. Totalt har två gruppintervjuer utförts, samt en enkätundersökning med 122 deltagare. Det empiriska materialet delades upp i fyra olika kategorier, samma som i teoriavsnittet.Resultatet visar att de anställda främst motiveras av arbetskamrater och varierande arbetsuppgifter.

Introduktion av Processorientering på LSG Sky Chefs

En hårdnande marknadsbild och allt mer hårdnande konkurrenssituation ställer dagens organisationer inför större utmaningar. För att överleva måste organisationer föra en ständig kamp för att förbättra, förnya och effektivisera sina arbetsmetoder. Sedan industrialiseringen tills för endast några decennier sedan har effektivisering likställts med fragmentering och specialicering av arbetsuppgifter. Dessa metoder håller nu på att ersättas av andra metoder som bättre reflekterar de antaganden och förutsättningar som styr vårt samhälle.LSG Sky Chefs är en organisation som verkar inom Flygindustrin. Detta är en bransch som sedan händelserna den 11 september och i samband med uppkomsten av lågprisflyget utsatts för stora förändringar och hårdare konkurrens.

Flygets framtid : Från problem till möjligheter

The purpose of this essay is to investigate the airline industry and its part in the mobile community. Further on, to investigate the factors that throughout history are having an impact on the airline industry and have lead to the condition of today. Through this information we are outlining the future of the airline industry.This essay has been written in a qualitative approach. The empirical gathering has been made through interviews based on open discussions between the interviewers and respondents. We started out with creating a theoretical pre-understanding and continued by comparing how well these theories matched the reality.The gathering of the theoretical material was chosen on the basis how well it matches the subject of our essay.

1 Nästa sida ->