Processgodkännande av underleverantörer inom flygindustrin
en fallstudie på Volvo Aero Corporation
I rymd- och flygbranschen får ingenting gå fel och därför är kraven på
kvalitet och säkerhet enorma. Myndigheterna ställer krav på tillverkarna
som i sin tur flödar ner dessa och andra krav genom leverantörskedjan.
För att handla med någon av branschens tre stora motortillverkare GE, Rolls-
Royce och Pratt & Whitney måste en leverantör vara godkänd av respektive
kund. Dessa kvalificerade leverantörer får bara handla av andra
leverantörer inom respektive kunds sfär. Valmöjligheterna blir ytterligare
begränsade då trenden går mot att motortillverkarna minskar på
leverantörsbasen.
Volvo Aero är leverantör till både GE, Rolls-Royce och Pratt & Whitney och
måste därför handla av respektive kunds godkända leverantörer. För att
företaget ska kunna optimera sina inköp vill man kunna använda samma
leverantör till liknande delar oavsett vem slutkunden är. Motortillverkarna
kan ge delegeringar som skulle kunna användas av Volvo Aero för att
kvalificera egna leverantörer.
För att kunna kvalificera en leverantör krävs att man kan godkänna dem med
avseende på kvalitetssystem, speciella tillverkningsprocesser och produkt
som ska tillverkas. Volvo Aero har idag rutiner för att godkänna
kvalitetssystem och produkter men saknar rutiner för speciella processer.
Företaget vill därför utreda vilka krav som ställs för att kunna erhålla
delegeringar att godkänna underleverantörer med avseende på speciella
processer åt var och en av sina tre kunder: GE, Rolls-Royce och Pratt &
Whitney. Man vill också veta hur detta ska kunna göras gemensamt så långt
som möjligt, hur kraven från alla tre kunder ska uppfyllas samtidigt och
implementeras i Volvo Aeros verksamhetssystem.
Resultatet av den genomförda undersökningen visar på goda möjligheter för
Volvo Aero att godkänna egna underleverantörer med avseende på speciella
processer för GE och Rolls-Royce. Pratt & Whitney ger dock i dagsläget inga
officiella delegeringar att göra detta.
Möjligheterna att skapa ett gemensamt system för att godkänna speciella
processer åt de två kunderna GE och Rolls-Royce är goda. GE har ett tydligt
och väl utarbetat system medan Rolls-Royce är mer flexibla, ett system
förhandlas fram mellan Rolls-Royce och leverantör. Eftersom Rolls-Royces
system är en förhandlingsfråga föreslås att GEs krav får vara underlag för
uppbyggnaden av det gemensamma systemet.
Volvo Aero saknar idag ett system för att hantera processgodkännanden.
Trots detta har företaget auktorisationer från både GE och Rolls-Royce att
godkänna speciella processer hos underleverantörer. Detta kan vara ett
tecken på att företaget bedöms ha den tekniska kompetens som krävs.
Rapporten ger konkreta förslag på hur Volvo Aero kan bygga ut och uppdatera
sitt verksamhetssystem OMS för utföra processgodkännanden.
Nadcap är en organisation som tar fram standarder för speciella processer
och kommer i framtiden förmodligen vara den standard som gäller inom
branschen. Företagen kommer att behöva anpassa sina processer därefter. Vi
anser att Volvo Aero borde ta ställning till om man vill vara med som
fullvärdig medlem i Nadcap och ha möjlighet att vara med och påverka hur
dessa processer ska skötas, både internt och externt hos underleverantörer.