Sök:

Processgodkännande av underleverantörer inom flygindustrin


en fallstudie på Volvo Aero Corporation


I rymd- och flygbranschen får ingenting gå fel och därför är kraven på kvalitet och säkerhet enorma. Myndigheterna ställer krav på tillverkarna som i sin tur flödar ner dessa och andra krav genom leverantörskedjan. För att handla med någon av branschens tre stora motortillverkare GE, Rolls- Royce och Pratt & Whitney måste en leverantör vara godkänd av respektive kund. Dessa kvalificerade leverantörer får bara handla av andra leverantörer inom respektive kunds sfär. Valmöjligheterna blir ytterligare begränsade då trenden går mot att motortillverkarna minskar på leverantörsbasen. Volvo Aero är leverantör till både GE, Rolls-Royce och Pratt & Whitney och måste därför handla av respektive kunds godkända leverantörer. För att företaget ska kunna optimera sina inköp vill man kunna använda samma leverantör till liknande delar oavsett vem slutkunden är. Motortillverkarna kan ge delegeringar som skulle kunna användas av Volvo Aero för att kvalificera egna leverantörer. För att kunna kvalificera en leverantör krävs att man kan godkänna dem med avseende på kvalitetssystem, speciella tillverkningsprocesser och produkt som ska tillverkas. Volvo Aero har idag rutiner för att godkänna kvalitetssystem och produkter men saknar rutiner för speciella processer. Företaget vill därför utreda vilka krav som ställs för att kunna erhålla delegeringar att godkänna underleverantörer med avseende på speciella processer åt var och en av sina tre kunder: GE, Rolls-Royce och Pratt & Whitney. Man vill också veta hur detta ska kunna göras gemensamt så långt som möjligt, hur kraven från alla tre kunder ska uppfyllas samtidigt och implementeras i Volvo Aeros verksamhetssystem. Resultatet av den genomförda undersökningen visar på goda möjligheter för Volvo Aero att godkänna egna underleverantörer med avseende på speciella processer för GE och Rolls-Royce. Pratt & Whitney ger dock i dagsläget inga officiella delegeringar att göra detta. Möjligheterna att skapa ett gemensamt system för att godkänna speciella processer åt de två kunderna GE och Rolls-Royce är goda. GE har ett tydligt och väl utarbetat system medan Rolls-Royce är mer flexibla, ett system förhandlas fram mellan Rolls-Royce och leverantör. Eftersom Rolls-Royces system är en förhandlingsfråga föreslås att GEs krav får vara underlag för uppbyggnaden av det gemensamma systemet. Volvo Aero saknar idag ett system för att hantera processgodkännanden. Trots detta har företaget auktorisationer från både GE och Rolls-Royce att godkänna speciella processer hos underleverantörer. Detta kan vara ett tecken på att företaget bedöms ha den tekniska kompetens som krävs. Rapporten ger konkreta förslag på hur Volvo Aero kan bygga ut och uppdatera sitt verksamhetssystem OMS för utföra processgodkännanden. Nadcap är en organisation som tar fram standarder för speciella processer och kommer i framtiden förmodligen vara den standard som gäller inom branschen. Företagen kommer att behöva anpassa sina processer därefter. Vi anser att Volvo Aero borde ta ställning till om man vill vara med som fullvärdig medlem i Nadcap och ha möjlighet att vara med och påverka hur dessa processer ska skötas, både internt och externt hos underleverantörer.

Författare

David Johansson Henrik Stenmark

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..