Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Exklusivitet - Sida 1 av 2

Lyxvarumärket och lyxens demokratisering

Bakgrund: Varumärken förmedlar vissa värden som tillfredsställer fysiska och psykiska behov, så även lyxvarumärket. Lyx vittnar om framgång och lycka. Intresset för lyx är idag större än tidigare. Faktum är att den globala lyxmarknaden varje år omsätter mer än Sveriges BNP. Syfte: Med utgångspunkt i antagandet att lyx uppfattas på likartat sätt världen över, är syftet med uppsatsen att ur producentens perspektiv utreda om lyxvarumärken har några karakteristiska särdrag samt undersöka om tillgängligheten kan antas ha några effekter på lyxvarumärken.

Exklusiva varumärken - exklusivitetens krav

Alltfler människor har idag råd att unna sig något exklusivt och det finns en växande konkurrens på marknaden. Det finns därför också många böcker inom marknadsföring som talar om för företag hur de kan göra för att nå framgång med sina varumärken. Vårt syfte med denna uppsats är att titta på några av dessa teorier och att utifrån ett företagsperspektiv undersöka vilka faktorer i modern marknadsföringsstrategi som är tillämpbara på exklusiva varumärken. Frågeställningen som vi ska besvara är:Hur jobbar företag för att framställa och förstärka en exklusiv image i deras varumärken? För att besvara frågeställningen har vi gjort tre observationer i Köpenhamn.

Exklusivitet och dess rättsverkan : En studie av exklusivitetsklausuler och den svenska lojalitetspliktens krav på exklusivitet

Exklusivitetsklausuler används ofta som säkerhet för att den presumtiva köparen, budgivaren, ska våga inleda det kostsamma och tidskrävande förhandlingsarbetet. Exklusivitetsklausulen ger budgivaren, och i vissa fall säljaren, trygghet genom att säljaren förhindras att föra parallella förhandlingar. Exklusivitet är särskilt vanligt förekommande vid företagsförvärv eftersom sådana transaktioner ofta innefattar betydande kostnader och risker. Exklusivitetsklausulen kan vara en del av en avsiktsförklaring, eller finnas upprättad i ett särskilt avtal. Huruvida klausulen de facto ger budgivaren någon trygghet kan emellertid ifrågasättas och kanske erbjuder istället lojalitetsplikten skydd vid sidan av den överenskomna Exklusiviteten.

Lyx på Internet ? urvattnar användandet av Internet som distributionskanal lyxvarumärkets exklusivitet?

Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel.

Identitet, autenticitet och exklusivitet i en konsumtionsgemenskap

Konsumtion har i dagens samhälle fått en allt större betydelse för människan och vissa menar att vi bygger upp hela vår identitet kring varumärken. Samtidigt får internet allt större inflytande och har blivit ett viktigt socialt forum. Tillsammans skapar detta nya möjligheter för gemenskaper och kulturer baserade i konsumtion att utvecklas på internet. För individer vars identitet skapas i konsumtion kan detta påverka själva identitetsskapandet. Då forskning också visat att autenticitet, coolhet och Exklusivitet i högre utsträckning efterfrågas idag blir detta centralt att undersöka i ett socialt sammanhang på internet.

Utveckling av modulbaserat inredningsystem för klädförvaring

Det här projektet har syftat till att utreda hur en vald målgrupp förvarar och vill förvara sina kläder samt hur ett klädförvaringssystem för denna målgrupp bör vara utformat för att uppfylla användarens krav och önskemål. Funktionalitet, användarvänlighet och ergonomi är begrepp som genomsyrat projektet från start till mål och målgruppen definierades i projektets början. Utbudet av klädförvaringssystem för dressing room i Sverige är idag väldigt begränsad. Kökstillverkaren Kvänum Kök AB har fått många förfrågningar om klädförvaringssystem som håller samma höga klass och Exklusivitet som deras kök. Denna kategori, inredning för dressing room, lämnar ett stort hål i det annars så välfyllda utbudet av förvaringssystem på den svenska marknaden.

Musikwebb ? En evaluering av webbtjänstens återvinningseffektivitet

The aim of this thesis was to evaluate the music downloading service Musikwebb regarding its indexing and retrieval effectiveness. This was done by performing various kinds of search in the system. The outcome of these searches were then analysed according to the criteria specificity, precision, recall, exclusivity and authority control. The study showed that Musikwebb had several flaws regarding its retrieval effectiveness. The most prominent cases were the criteria exclusivity and specificity.

Försvarsmakten som säkerhetspolitiskt instrument : En studie om synen på det militära försvarets roll som maktmedel under kalla kriget och idag

Den svenska säkerhetspolitiken har genomgått stora förändringar sedan kalla kriget. Den tidigare inriktningen av alliansfrihet och neutralitet har ersatts av en solidaritetspolitik. Syftet med uppsatsen är att undersöka om synen på användning av det militära maktmedlet har förändrats i takt med den säkerhetspolitiska omställningen.Uppsatsen antar karaktären av en innehållsanalys, med utgångspunkt i den strategiska hierarkin och fyra konstruerade jämförelsedimensioner: mål, medel, metoder och hot. Två försvarspropositioner analyseras, från år 1982 och år 2008. Undersökningen visar att både hotbild och den förändrade säkerhetspolitiska inriktningen har medfört en förändrad syn på det militära maktmedlet. Försvarsmaktens Exklusivitet för användning i krig har minskat, till förmån för funktionen som krishanteringsinstrument i samverkan med andra maktmedel..

Mitt plagg - Profilkläder för privat vård och omsorg

Idag finns det ett stort antal företag på den svenska marknaden som tillverkar och säljerprofilkläder för vården.Utbudet från dessa företag är slående lika varandra och det finns ett begränsat utbud vadgäller färger och modeller.Inom den privata vårdomsorgen har man mer resurser och därmed större möjligheter att skapaen unik arbetsmiljö. En modern och stilren arbetsklädsel tillför mycket till denna atmosfär ochutbudet av profilkläder borde därav breddas.Genom att redogöra för olika ekologiska material samt de grundläggande egenskaperna enligtvilken man skapar ett material av lämplig kvalitet lägger vi grunden för skapandet av enklädsel som tillför en känsla av Exklusivitet och unikhet.Lägg därefter till en skapandeprocess av två prototyper av en överdel samt en nederdel somett alternativ till dagens modeller. Plaggen är inspirerade från klassiskt mode och modeller.Till detta tillkommer sedan färganalys där olika färger presenteras samt färgernas viktigasteegenskaper..

Konsten att anpassa sin varumärkesidentitet - En studie i hur omvärldsfaktorer påverkar märkesidentiteten

Syftet med uppsatsen var att ta reda på hur brasilianska företag gått tillväga då de anpassat sin varumärkesidentitet till den skandinaviska marknaden samt försöka finna gemensamma nämnare för hur brasilianska företag bör gå tillväga, för att på ett framgångsrikt sätt anpassa sin varumärkesidentitet till den skandinaviska marknaden.En kvalitativ forskningsansats med abduktivt angreppsätt har använtsdär två brasilianska fallföretag intervjuats, Havaianas och Brahmasom båda riktar sig mot business-to-consumer marknaden.Teorin inleds med en beskrivning av internationella marknadsföringsstrategier, därefter klargörs varumärkesidentiteten genom bland annat Kapferers teorier. Slutligen i detta tredelade avsnitt presenteras teorier om de faktorer som påverkar varumärkesidentiteten vid en lansering på en ny marknad. I empirin redogörs resultatet av djupintervjuerna vi genomfört med respektive fallföretag.Studien visar att varumärkesidentiteten är beroende av en anpassning till den nya marknaden där kulturen är den vikigastefaktorn. Brasilianska företag bör anpassa sin varumärkesidentitet efter Skandinaviens kultur som då skulle leda till en hybridstrategi av identiteten mellan brasilianska kärnvärden och värden som är viktiga för den skandinaviska konsumenten exempelvis modernitet ochExklusivitet..

Förpackningsdesign Inom Ett Exklusivt Segment

The competition amongst companies is getting tougher and the economic markets are getting even bigger with new products and businesses. One way for companies to differentiate themselves from the competitors is through packaging design. If the merchandise is to send a reliable and solid message to consumers, the attributes of the packaging must be consistent and uniform. If the different attributes are not coherent, the message loses credibility towards the consumer. Through the sent messages, the pack signals the products? expected quality and price.This paper includes two studies, in which the main objective is to discover and build understanding about Swedish consumers? perception of a product?s price depending on the pack?s design.

Förpackning av smör : Från vardag till exklusivitet

Målet med mitt examensarbete har varit att formge en smörförpackning åt Emåmejeriet, där huvudanvändarna är restaurangpersonal och restauranggäster, som jobbar respektive besöker de mest exklusiva krogarna i Sverige. Syftet med uppsatsen är att beskriva ett uppdrag som har genomförts i samarbete med Emåmejeriet samt att återge min designprocess och mina ställnings-taganden under denna process.Observationer, användarstudier, intervjuer och studier av tidigare forskning inom produktdesign samt marknadsföring har legat till grund för detta arbete. Ingående litteraturstudier inom förpackningsdesign samt min tidigare erfarenhet inom grafisk design har funnits med som ett komplement.Kvalitativa intervjuer och användarstudier har genomförts med restaurangpersonal och restauranggäster under designprocessen. Jag har även genomfört observationer av restauranggästers beteende under intag av måltid.Ett flertal mock-ups på olika varianter av produkten togs fram och användes till användartester på restaurangpersonal och presumtiva restauranggäster. Efter utvärdering av användartesterna justerades formen och mer genom-arbetade mock-ups togs fram för ytterligare tester.Resultatet är en smörförpackning i etsat glas, som är tänkt att ingå i varje kuvert på restaurangbordet.

Att välja standardsystem åt små företag : vidareutveckling av SIV-metoden för konsulter

Standardsystem idag är, även när det gäller de mindre systemen, så omfattande att det är svårt att välja det bästa systemet för en verksamhet om man inte vet vad man egentligen behöver. Risken är då stor att företaget får betala för onödiga funktioner eller inte får den funktionalitet i systemet som de anser vara viktig.När man blickar bakåt i tiden kan man konstatera att eftersom det framförallt varit större verksamheter som intresserat sig för standardsystem har även större delen av forskningen som gjorts inom området bedrivits med större anskaffningsprojekt som bas. Exempel på en stor metod för anskaffning av standardsystem är SIV-metoden. Valet av ett affärssystem på ett litet företag skulle bli enklare och ge ett bättre resultat med en anskaffningsmetod som är mer anpassad till de mindre företagens behov. Eftersom vi antar att verksamhetsanalysen ska genomföras av utomstående krävs dessutom att analysmetoden lämpar sig för detta.

Med rätt teknik? en studie av ingenjörers inställning till rekrytering via sociala medier

Titel: Med rätt teknik? en studie av ingenjörers inställning till rekrytering via sociala medierFörfattare: Siri JagstedtUppdragsgivare: PS PartnerHandledare: Malin SveningssonKurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, MK1500Termin: HT-12Antal ord/sidor: 20 000 ord / 50 sidor exklusive bilagaSyfte: Syftet är att undersöka hur ingenjörer ser på arbete och rekrytering i relation till sociala medier.Metod: Kvalitativa, semi-strukturerade samtalsintervjuerMaterial: Analys av åtta samtalsintervjuer med ingenjörer och ingenjörsstudenter med olika utbildningsinriktning.Huvudresultat: Studien visar att ingenjörerna är positivt inställda till rekrytering via sociala medier, så länge annonsering och tilltal sker inom vissa ramar, med hänsyn taget till den privata sfären och individuella intressen.För de ingenjörer som har några års arbetslivserfarenhet är det viktigt att skilja på privatliv och yrkesliv. Detta medför bland annat en praktisk uppdelning av kontaktnäten mellan olika sociala nätverk.Arbetsmarknadens stora efterfrågan på ingenjörer gör att få upplever att de aktivt behöver söka jobb. Ingenjörerna försöker däremot hålla sig uppdaterade om arbetsmarknaden, om någon väldigt lockandetjänst skulle dyka upp. För att de skall bli intresserade av en annons krävs att innehållet känns väl anpassat till den personliga profilen samt att annonsen känns exklusiv och lättillgänglig.

Avvikande brand extensions - påverkar de ett företags image?

Denna uppsats syfte är att undersöka och förklara hur brand extension produkter kan påverka ett företags image. Vi har valt att undersöka Jaguars, Porsches och Ferraris brand extension produkter då dessa avviker mycket från deras core product. Uppsatsen besvarar även hur konsumenterna uppfattar dessa brand extension produkter och företagens bakomliggande motiv till dem. Vi har under uppsatsskrivandet gång pendlat mellan teori och empiri. Vår empiri består av kvalitativa undersökningar.

1 Nästa sida ->