Sök:

Lyx på Internet ? urvattnar användandet av Internet som distributionskanal lyxvarumärkets exklusivitet?


Med utgångspunkt i att e-handel ökat markant de senaste åren samt i att lyxvarumärken har speciella egenskaper som komplicerar handel över Internet, är syftet med vår studie att studera hur lyxvarumärkena hanterar Internet som distributionskanal. Undersökningen grundar sig på en fallstudie av 12 lyxvarumärkens hemsidor samt på en personlig intervju. Den teoretiska referensramen innehåller teorier kring begreppet lyx samt lyxvarumärket och dess speciella egenskaper. Vidare återges teorier om lyxkonsumenten samt köpupplevelsens roll vid lyxkonsumtion. Slutligen presenterar vi lyxens demokratisering samt teorier kring Internet och e-handel. Vi har kommit fram till att om lyxvarumärkena aktivt arbetar med sin hemsidas användarvänlighet samt servicenivå för att återskapa en exklusiv köpupplevelse kan de uppnå fördelar med e-handel utan att för den skull urvattna sitt exklusiva varumärke. E-handel bör snarare ses som en möjlighet än ett hot eftersom den gynnar samspelet mellan de olika produktkategorierna i lyxvarumärkespyramiden. Vidare innebär e-handel att lyxvarumärkena når ut till en större kundgrupp. De kan dock undvika att denna tillgänglighet blir skadlig för exklusiviteten genom att bibehålla ett högt pris på sina produkter.

Författare

Ebba Gydell Clara Boethius

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..